Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Pellen75

Två frågor, bränslemätare och sjövattenpump.

Rekommendera Poster

Hej,

Nybliven båtägare augusti förra året och har efter vintern tre problem/frågetecken som jag tänkte kolla om det finns någon här som kan hjälpa mig med.

Fråga 1)

Bränslemätaren visar mer än fullt, nålen går till det tar stopp (tanken fylld till ca hälften).

Detta när jag slår på tändningen, slår jag av går mätaren ner till noll.

- Om jag låter kablarna sitta kvar på mätaren men ej anslutna till givaren på tanken reagerar mätaren likadant, dvs mer än full/till det tar stopp.

- Jag har mätt motståndet på givaren som visar 93 ohm. Jag vet att tanken är halvfull så det bör kunna stämma (?).

- Jag har mätt på mätaren på instrumentpanelen och det visar 180 ohm (utan några kablar anslutna).

Fråga; är det fel på mätaren, givaren eller kablarna däremellan?

Några tips på hur jag går vidare med felsökning?

Fråga 2) 

Sjövattenpumpen till duschen på badbryggan startar inte.

- Jag har monterat loss motorn och provat denna mot 12V batteri och den fungerar.

- Mäter jag finns det spänning i matarkabeln om jag använder jordpunkt.

- Om jag mäter mot matarkabel och minus kabeln finns ingen spänning (gör jag fel?)

- Följer jag minuskabeln tillbaka är den ansluten till Nautilock dosan.

- Pumpen går inte att starta även om jag aktiverar Nautilock, finns heller ingen spänning.

Fråga, kan det stämma att pumpen är ansluten till Nautilock? Om så, finns det andra sätt att aktivera Nautilock än med hänglåset som används vid start av motorn?

Tack ödmjukast på förhand

Med vänlig hälsning,

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen lösta  :D

1)      Felsökte igen efter att ha hittat installationsanvisningar på nätet för givare och mätare. I samband med detta arbetade jag igenom kontakterna ordentligt och då hoppade mätaren igång! Var nog glapp i kontakten till givaren.

2)      Visade sig att pumpen var felkopplad. Flyttade Jord/minus till rätt ställe på kopplingsplint och så fungerade det som det skulle.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...