Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
raol

Billiga och bra 12 V-batterier enbart för förbrukning, segelbåt?

Rekommendera Poster

Nu har vi en utombordare som startas med snöre, och som inte har laddare. Men vi har funderingar på att montera lanternor och dessutom lite diodlampor inne i båten också, så den blir lite mer bovänlig. 12 V-batterier är rätt dyra, så därför undrar jag var man hittar dem billigast, samtidigt som de ändå duger för låg förbrukning av det här slaget.

Tanken är väl att skaffa nån billig, liten solpanel för att underhållsladda när båten står oanvänd, för att hålla batteriet laddat.

Jag gissar att det handlar om en förbrukning motsvarande ungefär 3-6 W för båtens prylar. Förmodligen ska väl 1-2 mobiler laddas också, kanske 10 W vardera i 1-2 timmar. Säg 30 W i två timmar per kväll då. Men en fördel om det finns kräm i batterierna för 2-3 nätter ute, utan att behöva ladda (och utan att räkna med solcellsladdning under den perioden). Jag får det till ca 15 Ah, lite avrundat. Ingen enorm kapacitet som behövs alltså. Eller har jag räknat galet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan ju köpa billiga batterier på Jula och Biltema exempelvis, men snålheten bedrar ofta visheten. Batterier är dyra, det beror på världspriset på bly.

Vanliag syra/bly-batterier är billigare, än andra typer som är effektivare.

Man kan ju ha tur, jag har nu haft ett 55Ah batteri, Hameron, från Jula i en liten öppen bil som bara används sporadiskt om sommmaren. Det har funkar bra imer än tre år nu. Står kallt vintertid och kaddas över timer några timmar varje dygn.

I båten har jag 6v golfbilsbatterier två stycken på 240Ah, är serikopplade och ger då 12v och ger då fortfarande 240Ah, dom kostar knappt 2000kr styck, man får väldigt många amperetimmar per krona, men det är att skjuta över målet i ditt fall. Jag föreslår att du konsulterar www.batterilagret.se och kollar vad dom har, eller eventuellt ringer eller mailar dem, dom vet och kan ge råd. Troligtvis klarar du din med ett 75Ah marin eller fritidsbatteri, marinbatteriet är tippbart utan att läcka, vilket kan vara bra i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du klarar dig antagligen med ett mindre batteri, att jag nämnde ett 75Ah var att det är en vanlig storlek som det är säljvolym på, och har rätt fördelaktiga priser om man räkar Ah per krona, men ett på 55Ah blir säker bra det också.

Vitsen är nu den att se till attsolcellspanelen laddar mer än vad du gör av med. Strömtjuven ombord är ju annars kylskåp och boxar, men en sån hade du inte med i din kalkyl... ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Just Biltema tyckte jag hade väldigt dyra batterier. Billigaste kostar nästan 1300 kr. Jag tänkte mig snarare nåt runt hälften av det, som mest.

Och råvarupriset på bly är inte så värst högt, motsvarande ca 300-400 kr för 20 kg. Snarare är det väl nån tillverkningsprocess som fördyrar, eller miljöavgifter.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, kyl och annat sånt är inte med ens i de långsiktigaste planerna för båten. Den ska nog snarast likställas med ett campingtält i planerad användning. Några nätters övernattning som mest, inte så värst långt från civilisationen. Matlagning på spritkök på land, eller bara torra mackor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hmm, jag måste ha kollat riktigt illa när jag letade på Biltema-sidan förut. Då var det billigaste jag hittade nåt för nästan 1300 kr, som sagt.

Nu hittade jag batterier för knappt 700. Betydligt bättre!

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du klarar dej på 30 amp batteri din förbr ca 5Ah/dygn. 3dygn 15Ah.

Så 30Ah eller mer. Ju mer desto "bättre"

Biltemas förbr uh-fria funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har ett 86Ah batteri för 945 kr, sen har de 80 Ah för 1200. 

Många har driver nu på just 75Ah dualpurpose-batterier

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker nog nu att ett på 45 Ah räcker gott.

Nå, vi är tre om besluten, så detta är mest lite sondering av terrängen än så länge. Ingen av oss är särskilt stadd vid kassa just nu, så vi får se vad som sker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilskrotarna har bra batterier! Det skrotas ju även nästan nya bilar, så dom har många olika sorter och till BRA priser. ca 250:- betalade jag senast per styck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det var ju också en idé! Då kanske man till och med kan skaffa sig flera, och ha en lite större batteribank.

Antar att du, liksom jag, är i Gbg, så har du nåt tips om bra bilskrot att kolla med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...