Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
tobbo166

Bygga traditionellt dubbla batteribankar system

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har kommit fram till följande elsystem på Norlin 37. Modifiera befintligt till:

 

Batteribank 1:

4 x Gel batterier, 300 Ah

Förbrukning. I akterruff intill motor.

Temperatursensor.

 

Batteribank 2

1 x startbatteri, 75 Ah

Motorstart (max 100 A), ankarspel 1200 W/100 A på fördäck.

Under förpiken.

Temperatursensor.

 

 

Solcellsbank 1:

Flexibla på sprayhood osv. 200 W.
​Parallellkopplade solceller till PWM regulator.

Innebär detta att om någon är skuggad påverkar det inte laddning från annan av de parallellkopplade?

 

Solcellsbank 2:

Hårda på targabåge i aktern. 300 W.

Seriekopplade till MPPT regulator. Om en är skuggad påverkas väl de andra? Kan jag inte sätta backdioder på resp pluskabel på dem, dessa pluskablar till en plint som går till MPPT regulatorn?

 

 

Det finns många sätt att bygga detta. Skrev temperatursensor ovan. Jag vill ha nåt som håller i all väder och enkelt att serva mitt på havet om något går sönder. Så tror att man ska bygga ett traditionellt, ej CTEK Dual och sådant?

 

Om CTEK/avancerad elektronik går sönder, för dyrt med ersättningselektronik ombord.

 

Hur ser ett traditionellt system ut? Kommer ha spänningsfall till förpiksbatteriet då det blir för dyrt med 120 mm2 kablar eller så. Om jag tar 50 mm2 och står ut med att de kanske blir ljumma vid full laddning och när man kör ankarspelet (korta perioder) så måste laddningen ju kompenseras. Vad är det för grejor man behöver? Gissar: temperatursensorer (hur koppla in?), laddrelä (kopplar ihop allt till en bank under laddning eller vad händer?) med mera?

 

Behöver jag spänningsfalls-kompenserings-grunka bara för batteribank 2 eller även för batteribank 1?

 

Avsäkring? Gemensam minus för allt? Sätter man 150 A (?) huvudsäkring mellan minusplint och minuspol på batterierna? Huvudsäkringar för resp batteribank? Termisk säkring.

 

Funderar på att köpa Badas grejor från marineonline.se, billigare än Hjertmans, Erlandsons m.fl? Feta kablar, man kanske kan skippa förtennad om kravet är problemfritt 5 år, men strunt samma senare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperatursensor. Kräver elektronik för styrning av laddspänningen. Det finns väl i lite mer avancerade regulatorer.

 

Köp ett par regulatorer i reserv. Ebaygrejer är billiga och det finns mycket att välja på.

 

Annars beträffande elektronik. Går sönder titt och tätt.

 

Ha med ett par universalinstrument, kablar och en påse dioder. Borrmaskin. Kylplåtar. Strömbrytare. Kopplingsplintar. Då kan du göra riktigt bra ersättare till regulatorerna om det skiter sig. Kanske zenerdioder på 14,5V och som klarar bra med ström. Några vanliga bilstrålkastarlampor är bra energiätare. Ett par Biltemareläer ger möjlighet till reglering av solcellerna.

 

Seriekopplade paneler. En skuggad ger inget bidrag och risk för backspänning. En diod i framriktningen över varje panel från minus till plus borde väl släppa fram ström från de som har sol eller tänker jag fel?

 

Tror du kan ha rätt klen kabel till förpiksbatteriet. Du får inte så stort bidrag från generatorn när spelet körs men tillräckligt bra laddning. 10kvmm t.ex. Hinner inte bli varm för den korta tiden det tar att vinda in kättingen.

 

Feta kablar behöver du inte när du har batterier där stora strömmarna tas ut. Korta kablar kan också vara klenare utan att man tappar särskilt mycket energi eler att säkring ska lösa ut.

 

Vid laddning från solceller kan man låta regulatorn sitta nära batterierna så kommer inte den reglerade spänningen att bli mindre. 300W är visserligen mycket men sällan blir det ju max vad panelen kan ge och det har heller inte så stor betydelse då panelerna gnetar på timme efter timme.

 

Märker att vi har fått ström över när vi har våra 250W horisontella paneler. Även mulna dagar ger bidrag på 2-3A. Dock inte om det är regn eller regnmoln. Ledlampor ombord har avsevärt minskat vår förbrukning. En kraftig sinusinverter rekommenderas för att dra nytta av överskottet. Liten svag elplatta för långkok spar gas. Lock på kastrull så räcker c:a 100-200W när det kokat upp. Koka upp på gas och underhåll kokning med el.

 

Elplatta med låg effekt kan sökas på Ebay. Gärna en med reglering. Vi köpte en i Italien och den reglerar och slår ifrån om jag lägger en tunn slant under kastrullen. Kokar svagt med locket på och drar ström till och från. Plattan är på cirka 300W. Kommer inte ihåg riktigt.

 

De feta kablarna.

 

Säker på att du inte behöver feta kablar, det är en kvarleva från en effektiv marknadsföring av kopparkablar för att få lite bättre laddning från båtgeneratorn.

Sätt invertern nära husbanken. Låt även förpiksbatteriet vara med och bidra. Det är ju sällan använt.

 

I stort sett blir generatorn överflödig när du har så mycket solceller. Redan med 250W har vi klarat oss utan generator som pajade för tre år sedan. Känner inte att vi behöver nånmen kanske kan ändra mig. Ett par extra solceller finns ombord om vi behöver mer ström.

 

Batterierna gillar att bli mjukladdade som de blir av solcellerna. Även avsulfateringsfasen finns även på billigare regulatorer.

 

Men som nödladdare är ju generatorn bra. Ger också bra bulkladdning även en konventionell generator med drygt 14V.

 

Eftersom du väl kommeratt vara ombord kan du satsa på att ha koll på grejerna själv. Batterimonitor är en bra pryl men även voltmeter kan duga. Har själv en battmeter som visar i och urladdning och gillar den skarpt. Parallellkopplade husbanken med startbatteriet för att få bra drag när invertern kokar vatten eller vid dammsugning och liknande. Funkar förträffligt men blir lite lurad då ström från och startbatteriet ej är med i kalkylen som battmetern visar.

 

Förtennad kabel är förstås inte sämre att leda ström men trevlig att titta på jämfört en oförtent gammal dito som skalats.

 

Tänk så här beträffande batterierna.

 

För att spara batterierna och få lång livslängd ska du inte dra ut mer än 25% av kapaciteten. Då kan alla batterier vara sammankopplade och ström för start saknas inte. Vill du ha hängslen också, skaffa ett litet startbatteri som ger kraftig startström som alltid får laddning men lyfts på plats och ansluts med startkablar. Alltid fräscht och kapabelt. Kostnad 500 kr. Du kommer inte att behöva det men möjligt att du sover bättre.

 

Du har mycket funderingar och du tänker rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tips. Får läsa på lite. Kanske inte kan designa mitt elsystem i en forumtråd. Men har en fråga: Om vi bortser från allt förutom generator, kablar, förpiksbatteri och ankarspel.

 

Om jag isolerar förpiksbatteriet enligt "dual bank"-principen. Förenklat:

 

1​.

Ej startar motor.

Startar ankarspel 100 A.

Strömmar 100 A från från förpiksbatteriet?

Isolerad krets så JA väl?

 

2.

Startar motorn.

Förpiksbatteriet laddas av generator.

Startar ankarspelet (100 A).

Strömmar 100 A från batteri till ankarspel, ej från generator?

 

Om Ja på 2 - då kan jag ha klena kablar mellan generator och förpiksbatteri och hyfsat feta mellan ankarspel (dock kortare) och förpiksbatteri.

 

Inne på ett triple bank system nu. Startbatteriet nära motorn.

 

Fick jag börja om från början hade jag satsat på 6 x Biltema 75 A batterier (eller mer) + 1 x Biltema 75 A startbatteri. Köra ankarspel på 6 x batteribank. Vill inte dra ur mina 4 x Gel med ankarspelskörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan gissa att batteriet nära ankarspelet tar största delen av strömmen. Kanske 40A kommer från generator/startbatteri när motorn går. Det är lite över gränsen för 10 kvmm kabeln men funkar nog. Dessvärre risk för att säkringen går sönder.

 

Ett sätt är att låta ankarspelets batteri laddas av en egen solpanel. Det batteriet i fören används inte mer än ett par gånger om dagen. Upptag av 60m kätting tar ca en minut dvs 1/60h (en sextiondedels timme). 100Ax1/60h=1,67Ah. En liten 20W panel laddar lätt in den energin plus det som utmatningen drar vilket är lite mindre kanske 1Ah.

 

Kan vara bra att du lär dig att batteriets kapacitet (energi) mäts i Ah och strömmen i A.

 

Då blir det enklare att räkna ut att en ström med viss styrka A gånger tiden h blir Ah.

 

Ett laddat 75Ah batteri räcker till 6-7 ankringar innan 25% laddats ur.

 

Multipliceras Ah med 12V får du kapaciteten (energin) i Wh vilket kan vara bra då man jämför med andra systemspänningar. Ett ankarlyft med 60m kätting tar bara 20Wh eller 0,020kWh.

 

Med förpiksbatteriet isolerat från resten av elsystemet spar du problemet med lång kabel som aldrig blir rätt avsäkrad utan att bli grov och dyr. Solcellen till förpiksbatteriet kan göras omkopplingsbar till husbanken då solcellen blir ganska dåligt utnyttjad. Förpiksbatteriet blir ju snabbt uppladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske vore bra om du förklarar vad (om något) av detta som redan sitter i båten och vad du ev ska köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...