Geisewall 1 Postad 16 Maj , 2016 Hej, jag verkar alltid råka ut för saker Google inte kan svara på. Märkte innan sjösättning att glykolet i "expanderbehållaren" till värmeväxlaren var i princip tom...det var den inte i höstas. Motorn är en mercruiser 7.4 mpi med slutet kylsystem. Jag tog bort pumphuset och kontrollerade Impellern till sjövattendelen men det kan väl inte påverka det slutna systemet? Jag körde båten i låg fart cirka 10 min och märkte att tempen började gå lite över det normala och stängde av. Då hade expansionskärlet i alla fall vätska till "cold". Värmeväxlaren var då väldigt varm. Har kontrollerat och det finns ingen olja i glykolen... En sak till...står ju ingenstans hur man byter/fyller på och vilken typ av glykol man skall ha...den är gul, men det säger väl inte så mycket? Vill inte starta motorn utan att fylla på, men vill göra det för att se om det försvinner under gång... Har säkert varit otydlig... Mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 16 Maj , 2016 Jag menar förstås att jag kontrollerade Impellern i vintras. Kommer inte ihåg om glykolen var "borta" redan då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Maj , 2016 Värmeväxlaren ska ju aldrig vara varm. Då är det något knas på sjövattensidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 16 Maj , 2016 Värmeväxlaren ska ju aldrig vara varm. Då är det något knas på sjövattensidan. Nej, precis. Kändes inte rätt...tips på felsökning? Borde väl kunna koppla av sjövattenslangen före tex "växeloljekylaren" och se om det kommer vatten? Har säkert klantat mig då jag skruvade loss pumphuset till impellern...:'( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 16 Maj , 2016 Du har säkert redan gjort det men för säkerhets skull, har du öppnat bottenkranen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Maj , 2016 Någon nämner bottenkranen, då dyker en tanke upp, det kan ju vara så att bottenkranen, om det är en kulventil, vilket de flesta är i dag, har frusit sönder, så att impellern suger luft, vilket den är väldigt dålig på. (Kulventiler ska stå halvöppna under den kalla årstiden då det bakom kulan finns ett utrymme med vatten som kan frysa och spräcka ventilen, ställer man ventilen halvöppen dräneras utrymmet.) En liten utvikning, kanske hjälper någon. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser