Wisborg 0 Postad 16 Maj , 2016 Sitter och klurar på detta med propeller och fart. Vanligtvis när vi är ute och åker så är det som vi prioriterar mest hög marschfart. idag har jag en 80hk Suzuki med orginal rostfri propeller på. Men mig och smågrabbarna i båten så varvar den 6000 rpm och ger 34kn. Max varvtalsområde för motorn är 5-6000. Vid 5000 rpm ligger vi starx under 30kn. Kan man byta propeller och få ned varvtalet vid denna fart? Stefan, nybörjare på motorbåtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pebbe59 0 Postad 16 Maj , 2016 Hej, det verkar som att du har den optimala propeller på motorn,før om du økar stigningen så går ju varv talet ner,sæmre acc, och toppvarv på 6000 rpm nås inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Maj , 2016 Man brukar räkna med att varje tum man går upp i stigning ger 200varv lägre varv för samma fart i knop. Problemet är ju såklart att motorn inte orkar varva om proppen har för hög stigning. Om du prövar en propeller med 1-2tum högre stigning får du sannolikt högre marschfart, men motorn kanske inte orkar varva ur. Nu kommer det viktiga, motorn måste orka varva ur för att må bra. Orkar den inte varva ur på topp går den snålt i hela registret vilket kan ge motorskador. Detta är något många argumenterar emot, men det är fakta. Man brukar minst vilja ligga på 75% av maxvarvsintervallet vilket ju i ditt fall ger 5750rpm. Din propeller är sannolikt en bra avvägning, men du kan ev gå upp en eller max två tum i stigning och hitta någon extra knop i marschfart. På en tvåtaktare är effekten mer eller mindre proportionell mot varvet och din propp träffar därför rätt varv idag för max fart. För att komplicera det hela ytterligare är inte stigning eller diameter allt. Bladgeometrin spelar in och en klassisk propp med elefantöron ger generellt bäst marschfart, men något sämre på topp. Det är en djungel och man kan märka stor skillnad både positivt och negativt när man byter propp, men det blir snabbt en drog. Jag är inne på min 4e propp på 3 säsonger på min flipper. Dock köper och byter jag begat på blocket, så det kostar inte något utöver tid och ev prisskillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wisborg 0 Postad 17 Maj , 2016 Tack för alla bra svar. Nu är det en ny fyrtaktare så jag börjar fundera på att plocka loss proppen och åka till propellertrim för att se om dom kan hitta på något skoj. Men först ska vi använda båten lite mer så jag får mer data att komma med. Någon som vet vart man kan hitta stigning mm på Suzukis propellrar. Har verkligen letat men inte hittat något instansat. //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser