Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
gladius

Byta propller?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har läst att utombordare av standardtyp har en propeller som inte är speciellt lämpad att driva fram en segelbåt med. Jag har försökt att googla runt lite grand i cybervärlden men hittar inget direkt kunskapshöjande.

Går det att byta propeller på, låt säga en 2-takt 6 hk Yamaha motor från år 2000?

Jag har inte kunnat hitta någon som ska kunna passa en segelbåt.

Är det någon som bytt? Var fick ni tag i propellern? Vilken typ av propeller ska det vara? Hur blev resultatet? Vad kostade det?

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill väl gärna ha mer stigning för att få bättre kraft att knuffa den tunga, långsamma segelbåten.

Frågan är om man behöver byta utväxling i växelhuset också?

En liten tvåtaktare är väl starkast när den får varva ordentligt och med en propeller som greppar bättre så kanske den inte orkar varva ur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde väl vara tvärtom då... mindre stigning högre utväxling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Borde väl vara tvärtom då... mindre stigning högre utväxling?

Det här är ju verkligen inte mitt område, så någon får gärna rätta mig och förklara hur det ska vara.

Men så här har jag förstått det. En liten tvåtaktare som ska driva en liten, snabb båt har en propp med liten stigning som snurrar snabbt. Men om samma motor/prop ska driva en tung båt så får den inte upp farten och så den tappar greppet och bara "vispar", vilket inte är effektivt.

Därför ska en prop som ska driva en långsammare båt ha mer stigning och snurra långsammare för att greppa, men då måste utväxlingen ändras för att motorn fortfarande ska hålla samma varvtal och behålla kraften.

Edit: Tänk hög och lågväxel på på land.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm.... ja det är ju trots allt vätska med fritt utrymme runtom och inte statisk mekanik.. kanske slungas motkraften mer utåt än bakåt. Är det den "sugande" kraften likt undertryck vinge/luft som är the power?.. ska bli intressant att se om någon har en enkel logisk förklaring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellerbladens ytterspetsar rör sig i en cirkel när propellern står stilla i vattnet. Lägger man till fart genom vattnet bildar spetsarnas rörelse en skruvformad bana genom vattnet. Om man tänker sig denna skruvformade bana som uppritad på ytan av en imaginär cylinder, med rotationscentrum i propelleraxelns rotationscentrum, så kan man "skära upp" cylindern längs manteln, vika ut den platt och få en rektangel där spetsarnas bana i stället bildar en diagonal.

Vinkeln mellan baslinjen (omkretsen för basytan på cylindern) och diagonalen är propellerns stigning (i en idealvärld där propellerbladen har perfekt "grepp" i vattnet och inte slirar - vi bortser också från anfallsvinkeln som krävs för att bladen ska kunna skapa lyftkraft). Ju snabbare propellern rör sig genom vattnet i förhållande till en fast rotationshastighet, desto större är vinkeln.

Om en propeller är anpassad för att röra sig en meter framåt för varje meter i rotationsled, men den framförs med hälften av den farten, kommer anfallsvinkeln för bladen att vara väldigt stor, bladen får jobba ineffektivt och det krävs stor kraft för att vrida propellern. När farten ökar minskar anfallsvinkeln och bladen kan jobba bättre. En optimalt anpassad propeller når maxeffekt när även anfallsvinkeln är optimal. Det ger högst fart för en given motoreffekt.

Om farten på båten är begränsad av t ex skrovform (t ex en typisk segelbåt), så kommer en propeller anpassad för högre fart genom vattnet att underprestera och förmodligen kommer motorn inte att nå det varvtal som ger maxeffekt. Det som krävs då är att propellerbladens anfallsvinkel minskas, genom att propellerns stigning minskas. Då kan rätt varvtal uppnås vid den fart genom vattnet som går att uppnå med den långsamma båten.

Omvänt, om en för "platt" propeller används på en båt som lätt når hög fart, så kan farten genom vattnet bli så hög att det inte längre blir nån anfallsvinkel kvar för bladen. Då kan ingen lyftkraft skapas och propellern ger ingen dragkraft. I praktiken nås en jämviktspunkt innan det.

Med allt detta sagt, så funderar jag på att försöka hitta en bättre propeller till vår nya utombordare. För det var rätt klent att backa med den, som väntat. Jag måste bara kolla diverse mått och också se vad för propeller som sitter på just nu. Varvtal och utväxling är två okända faktorer för mig, tyvärr. En över 30 år gammal motor är svår att hitta data om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk cykel - hög växel=stor stigning, när det blir motigt i uppförsbacken växlar man ner för att hålla bekväm fart på pedalerna. Vill man fortsätta uppför på hög växel ställer man sig upp, dvs kopplar på turbon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en utombordare till vår dinge. Det är en 6 Hkr 4 taktare som tidigare hade en standardpropeller. 

Med en person ombord gick den som en pil. Minst 15 knop. Det torde betyda att det inte är några problem med att stigningen skulle var för liten även om man skulle halvera den.

Med 2 personer ombord var det näst intill omöjligt att få den att plana med originalpropellern.

Om man då minskar stigningen ökar varvtalet vid den intressanta punkten där den är nära att plana.

Vad innebär ökat varvtal vid en och samma fart ? Jo, om man ökar varvtalet genom att minska stigningen på propellern kommer effekten att öka vid den kritiska farten. Detta kan man intuitivt förstå eftersom antalet förbränningscykler per tidsenhet ökar.

Vi har alltså bytt till en propeller med något mindre stigning och nu klarar motorn av att få upp dingen i planing med 2 personer ombord. Den gör nog inte riktigt samma maxfart med en person ombord men det kan jag leva med.

Kollar man effektkurvan på de flesta motorer är den inom ett stort område nästan linjär med varvtalet och angiven effekt nås nära max varvtal. Det gäller alltså att få upp varvtalet för att få så hög prestanda som möjligt.

För att svara på trådskaparens fråga så torde svaret vara att standardpropellern ger mycket lägre effekt vid den fart som en normal deplacementbåt kan prestera. Alltså, byt till en propeller med lägre stigning och få upp varvtalet.

Var du skall få tag på en sådan till just din motor har jag ingen aning om. Vi var tvungna att beställa den och fick den levererad efter någon vecka.

Man kan misstänka att väldigt många motorer körs omkring med en icke optimal  stigning på propellern.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i skrivande stund på bussen upp till där vi har vår båt, och ska kolla vad det är för mått på propellern nu. Men i vårt fall verkar det vara svårt att få tag i en symmetrisk propeller med låg (4-5" eller så) stigning för ca 4-6 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett bilder på, och läst om, propellrar mer anpassade för segelbåtar (större, symmetriska blad, och mycket lägre stigning), men jag hittar verkligen inga att köpa. Jag har inte lyckats mäta upp propellern på vår "nya" motor, men gissningsvis är diametern runt 7-7.5 tum.

Alla tips på var man hittar lämpliga propellrar (ska passa Johnson från tidigt 80-tal och vara lämplig för motor i storleksklassen 4-6 hk) emottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...