Sirhecktor 0 Postad 16 Maj , 2016 (redigerade) Hej, är lite intresserad av en bekants båt, men saken är den att ja inte har en aning om va en sådan kan vara värd? Båten är 8,50 lång och 3,0 bred Sitter en dieselmotor på ca 105hk i. Är inget drev utan en axel rakt ut i aktern. Fördelar/nackdelar med d? Bogpropeller. Fotogen värmare. Är sötvattenkyld. Har inte vart i vatten på 7år men startad då och då. Bilder finns i mitt andra inlägg. Redigerad 16 Maj , 2016 av Sirhecktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2016 5000-500000 nånstans, mellan tumme och pekfinger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirhecktor 0 Postad 16 Maj , 2016 (redigerade) http://www.ladda-upp.se/bilder/qvjxdetgapehx/ http://www.ladda-upp.se/bilder/nfmkafzqpfxiw/ http://www.ladda-upp.se/bilder/ouidmbkokjbwqn/ Redigerad 16 Maj , 2016 av Sirhecktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirhecktor 0 Postad 16 Maj , 2016 5000-500000 nånstans, mellan tumme och pekfinger Tack för d seriösa svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2016 Förlåt min snabba... kunde inte låta bli. Ser väl ut som en potent båt. Värdering såhär är ju en vild chansning. Vet du modell, hur många timmar motorn gått osv. I såfall. Kolla på andra liknande objekt, försök uppskatta standard... det är köparens marknad. Köpa av "bekant" kan vara lurigt för båda parter men om ni går in i det med öppna ögon, affärsmässigt... så kan ni ju göra win-win. Svar på dina drev/rak axel-frågor bör du kunna få här. Varför har båten stått på land? Du kanske kan komma överens om att hyra båten och dra bort hyreskostnad om du köper den. Då hinner du få uppfattning om hur mycket den är värd för dej. Kanske det stämmer överens med säljarens.. i värsta fall får du en trevlig hyrbåtsemester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 216 Postad 16 Maj , 2016 Ta in en värderare. Alltid känsligt att göra affärer med bekanta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2016 Visst är det märkligt. Just bekanta borde ju göra saken lättare. Riktigt nära bekanta, far till son.. blir ju enkelt och till och med ekonomiskt fördelaktigt,iaf som jag tror, oftast för sonen. Skönt som pappa åxå att veta att sonen gjort en bra affär. Winwin. Aaa. Märkligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirhecktor 0 Postad 16 Maj , 2016 Förlåt min snabba... kunde inte låta bli. Ser väl ut som en potent båt. Värdering såhär är ju en vild chansning. Vet du modell, hur många timmar motorn gått osv. I såfall. Kolla på andra liknande objekt, försök uppskatta standard... det är köparens marknad. Köpa av "bekant" kan vara lurigt för båda parter men om ni går in i det med öppna ögon, affärsmässigt... så kan ni ju göra win-win. Svar på dina drev/rak axel-frågor bör du kunna få här. Varför har båten stått på land? Du kanske kan komma överens om att hyra båten och dra bort hyreskostnad om du köper den. Då hinner du få uppfattning om hur mycket den är värd för dej. Kanske det stämmer överens med säljarens.. i värsta fall får du en trevlig hyrbåtsemester. Båten har stått på land bara för att intresset har svalnat. Modellen va r nån sån där 7-10 stycken gjorda på ett varv i Orust så därför vet ja inte namnet på modellen Timmar på motorn vet ja inte heller, men allt ska funka o ja får givetvis testa innan köp. Men den borde väl vara värd 50000:- iaf?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2016 Ser ut att vara väldigt mycket båt för den pengen.. 50" låter/ser väldigt prisvärt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 16 Maj , 2016 Gör aldrig affär med bekanta, båda hade väntat sig en bättre affär, lose-lose situation Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirhecktor 0 Postad 16 Maj , 2016 Ägaren vill bara bli av med båten till förmån för en verkstadsport Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 16 Maj , 2016 En variant är ju att komma överens om en (kraftig) rabatt för vänskaps skull och sedan ta kontakt med någon som värderar båten. Ni vet då båda två ungefär vilken affär ni ger er in i. Det borde kunna vara ett sätt att hålla vänskapen vid liv. Även om din bekant just nu bara vill bli av med båten så kanske hen känner sig lurad om du köper båten för 50 000:- kr och sedan säljer den för 200 000:- kr något år senare. Om det inte gör dig något om ni blir ovänner så köp båten så billigt som möjligt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Maj , 2016 Va det inte lättare om bilderna låg direkt i tråden!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Maj , 2016 (redigerade) Omöjligt att säga vad den är värd, halvplanande båtar av typen du beskriver går det 13 på dussinet av. Har den legat på land i sju år bör du räkna med att motorn/drivningen är slut (iaf till motsatsen bevisats). Vad kostar en ny alt överhalad maskin? Skrovvärdet oavsett kringutrustning torde ligga på runt 25000–50000. Byter du maskin vill du ha mer än 105 hästar i en sådan stor båt, minst V8 men jag gissar diesel (typ D4 eller D6) och då är det 400k+ för en installation. Alternativt hitta en beg TAMD41 komplett för säg 125k. Redigerad 17 Maj , 2016 av firefish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Maj , 2016 (redigerade) Jag håller i stort sett med sign firefish här ovan, en båt har alltid ett kvarvarande skrovvärde - du har dessutom en del extra utrustning med som höjer värdet lite, ( lite är alltså en låg summa). Frågan som ställs längre upp, om du gör ett klipp, går inte att svara på. Det innebär att resonemanget som går ungefär " du köper en båt billigt och fixar till och sedan säljer för 200´" … och säljaren som är din bekant blir ilsken för att du gör en förmögenhet?TJA? Det där händer inte i verkliga livet. Inte med en sådan här båt. För det första är båtar av denna typ relativt vanliga och alla köpare vill ha pålitliga motorer. En pålitlig motor får du först när du låtit en kompetent mekaniker se över installationen, servat samt kört en eller två säsonger utan minsta fel? Och ändå kommer köpare att tveka på en så gammal motor… de ser ersättningskostnaden framför sig. För det andra kan man inte sälja en sådan båt för 200´, knappt ens med en nyare ersättningsmotor. Finns för många alternativ med bättre motorer. Sammantaget tycker jag faktiskt att 50´ är en lämplig kompromiss mellan klipp och risktagande. Det är möjligt att det ligger kanske 10% för högt eller så men om du är nöjd med nivån så är alla glada. Tänk dock på att du alltid har kringkostnader, typ lite nya kuddar, utrustning som man bara "måste ha". Plus motorservice. Jag tycker du ska göra motorservice innan du startar motorn. Är du inte kunnig själv så är det värt pengen att få en faktura, den visar du i framtiden för en köpare och den summan får du tillbaks utan minsta tvekan. My 5 cent... Redigerad 18 Maj , 2016 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 18 Maj , 2016 Kolla liknade båtar på blocket är det första man ska göra. Sen få någon kunnig att göra någon form av utlåtande kring motorn. Eller chansa men då med en bra riskrabatt. Motorns skick är helt avgörande för priset. Allt annat som såsom GPS, ankarspel mm är småpotatis. 50000 tycker iofs jag att båten klart verkar vara värd, givet att det är ett orustbygge. Jag menar hur mycket kan du förlora på en sådan affär? i värsta fall förlorar du just 50000 och det är väl i båtsammanhang ganska ok att komma undan med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser