Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
nsehlin

MD3B luftfilter

Rekommendera Poster

Hej

En nybörjarfråga. Rengöra luftren på en VP md3b. Är det så "enkelt" som att rengöra dem i diesel och sedan dränka in i tunnflytande olja och låta droppa av?
Skall dieseln sköljas ur emellan på nått sätt?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så enkelt är det.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Pentax redan sagt, så enkelt är det.

Nej, du behöver inte "mellan-skölja".

 

Det är inte en luftrenare i egentlig mening, utan mer en insugningsljuddämpare. Det är så att på sjön är det ovanligt med damm eller andra partikelföroreningar helt enkelt inte finns att filtrera bort.

Om du någon gång i framtiden planerar att framföra din båt på en dammig grusväg så kanske du behöver komplettera din MD 3 med någon form av luftrenare.  

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns damm på sjön eller sjöluft. Varifrån kommer dammet som samlas i sittbrunnen.

La särskilt märke till det i somras. La till på svaj utanför namndö. Sopade bort allt damm i sittbrunnen. Seglade dagen därpå till Åland. Direkt efter att jag lagt till... fick jag mej en funderare... hade jag sopat kvällen innan? Hade jag bara tänkt sopa? Det var lika dammigt.

Kontrollfråga till kompisen som var med. Jo! Jag hade sopat eftersom jag spillt ut jordnötter. Sopade då rent.

Varifrån kommer dammet om inte från luften på sjön?

Sen känns ofta det dammet mjukare, mindre sandigt.. än ex vägdamm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man då har en "Canis lupus familiaris eller Canis lupus domesticus" eller "Felis catus eller Felis domesticus" ombord, det vill säga tamhund eller tamkatt, så ser ju dess till att fälla mitt under säsongen. Jag hade en massa hundhår i motorrummet i gamla båten, och de satt fast i på motorn och runt luftfiltret också... så det är ju också en anledning att ha nån form av skyddsanordning så det inte sugs in i motorn. Det där med framförande på grusväg, föresten, det kan väl aldrig vara nyttigt för bottenfärgen?

En av mina första navigatorer hävdade emellanåt att vi var långt upp på land och navigerade, oavsett om det var odlingsmark eller grusvägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pollen från tall brukar synas som ett fint damm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan rensade jag bort "stålullen" i insugsdämparna på inrådan av motortekniker. Han ansåg att det kunde bli för stort motstånd för luften att passera den rostiga härvan på väg in i motorn med påföljd att oljedimma från sumpen sugs in för kraftigt. Motorn startade med kraftig oljerök varje morgon

 

 

Skulle tänka mig att mjuka partiklar är lite extra bränsle till förbränningen

 

Det lilla damm som passerar förbränningsrummen är nog inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...