nsehlin 16 Postad 16 Maj , 2016 Hej En nybörjarfråga. Rengöra luftren på en VP md3b. Är det så "enkelt" som att rengöra dem i diesel och sedan dränka in i tunnflytande olja och låta droppa av?Skall dieseln sköljas ur emellan på nått sätt? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Maj , 2016 Ja så enkelt är det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Maj , 2016 Som Pentax redan sagt, så enkelt är det. Nej, du behöver inte "mellan-skölja". Det är inte en luftrenare i egentlig mening, utan mer en insugningsljuddämpare. Det är så att på sjön är det ovanligt med damm eller andra partikelföroreningar helt enkelt inte finns att filtrera bort. Om du någon gång i framtiden planerar att framföra din båt på en dammig grusväg så kanske du behöver komplettera din MD 3 med någon form av luftrenare. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nsehlin 16 Postad 16 Maj , 2016 Lysande. Tack Bosse och Pentax! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Maj , 2016 Om det inte finns damm på sjön eller sjöluft. Varifrån kommer dammet som samlas i sittbrunnen. La särskilt märke till det i somras. La till på svaj utanför namndö. Sopade bort allt damm i sittbrunnen. Seglade dagen därpå till Åland. Direkt efter att jag lagt till... fick jag mej en funderare... hade jag sopat kvällen innan? Hade jag bara tänkt sopa? Det var lika dammigt. Kontrollfråga till kompisen som var med. Jo! Jag hade sopat eftersom jag spillt ut jordnötter. Sopade då rent. Varifrån kommer dammet om inte från luften på sjön? Sen känns ofta det dammet mjukare, mindre sandigt.. än ex vägdamm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 17 Maj , 2016 Om man då har en "Canis lupus familiaris eller Canis lupus domesticus" eller "Felis catus eller Felis domesticus" ombord, det vill säga tamhund eller tamkatt, så ser ju dess till att fälla mitt under säsongen. Jag hade en massa hundhår i motorrummet i gamla båten, och de satt fast i på motorn och runt luftfiltret också... så det är ju också en anledning att ha nån form av skyddsanordning så det inte sugs in i motorn. Det där med framförande på grusväg, föresten, det kan väl aldrig vara nyttigt för bottenfärgen? En av mina första navigatorer hävdade emellanåt att vi var långt upp på land och navigerade, oavsett om det var odlingsmark eller grusvägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 108 Postad 17 Maj , 2016 Pollen från tall brukar synas som ett fint damm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2016 För några år sedan rensade jag bort "stålullen" i insugsdämparna på inrådan av motortekniker. Han ansåg att det kunde bli för stort motstånd för luften att passera den rostiga härvan på väg in i motorn med påföljd att oljedimma från sumpen sugs in för kraftigt. Motorn startade med kraftig oljerök varje morgon Skulle tänka mig att mjuka partiklar är lite extra bränsle till förbränningen Det lilla damm som passerar förbränningsrummen är nog inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser