Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Snablas

Tohatsu 9,9

Rekommendera Poster

Hej Jag har precis ärvt en 5-meters Crescent HT i Abbekås med en Tohatsu 9,9 hk.Har ingen erfarenhet av båt tidigare men har genom detta forum förstått att det går att trimma motorn till 15 hk. Är det någon som vet var i Skåne man kan göra detta? Båten har ratt styrning och gashandtag. Går det att koppla till motorn till ratt och gas? Vajrarna finns och är installerade. Hälsningar Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! På Tohatsu 9,9 hk är det väldigt enkelt att ta bort den sk. strypningen. Vilken båtverkstad som helst kan göra detta på denna modell, så du behöver ingen auktoriserad Tohatsu-verkstad för det här. Under motorkåpan sitter det en plåtbricka som man tar bort. Brickan hindrar att gasspjället öppnas helt och fullt och fungerar alltså som en slags stopper. Är du bara lite händig klarar du av detta själv. Och visst kan du koppla in rattstyrningen och gasreglaget om du så vill... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag vill minnas att tändningen också skulle ändras någon grad, eller? / Förstår inte varför alla nu för tiden har så bråttom på sjön?/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nitro har du också roddbåt?? med tanke på att du också gillar när det går lugnt... :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har ingen roddbåt (tyvärr). Får min hustru bestämma så går det ganska fort. Anpassa hastigheten efter rådande förhållanden är inte hennes starka sida. Hon tittar gärna på dom som i alla lägen kör på sina så kallade driftsvarv. Men är jag ensam glider jag så sakterliga fram./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God dag på dig Nitro! Hinner knappt svara dig, men skriver fort som tusan och säger så här: Jag kan inte gå ed på att man inte måste ändra tändningen, men jag har aldrig hört talas om att det ska behövas på Tohatsu 9,9. Därmed inte alls sagt att du har fel. Som sagt: Det är nog värt att kolla upp detta för den som ämnar att ta bort strypningen! Ha det så bra! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jag var idag och tjatade på en båtverkstad om Tohatsu. Dom sade att det bara var att ta bort blecket som blokerade fullgas? I nästa vecka skall jag fråga en som har en fd 9,9:a. Tills vidare, vet jag inte. Men jag brukar komma ihåg sådana här viktiga saker. Det kanske är fullt på hårddisken. Jag får väl se till att bli lobotomerad, så kanske jag kan få in lite ny info. Alltid lär man sig något nytt (förhoppningsvis)/häls/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På våran Nissan 13,6 var det bara en fastlimmad metallbit som satt fast i gashandtaget. Den gjorde bara att gasen blev kortare. Bara att peta bort med en mejsel. Fast dom senare modellerna har nog som Roddarn skriver nåt annat att lossa. Nackdelen med Tohatsus motorer upp till 15 hästar. Är deras förmåga att sura på en cylinder. Vad jag fått reda på av återförsäljare ett vanligt fel på äldre modeller. Dom senare ska visst vara bättre på den punkten. Blir nåt överskott i en av cylindrarna när man går på tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föresten en 9,9 på en 5 metrsbåt. Låter väl lite hästkrafter till en sån stor båt. Borde nog handla mer om 40 hästar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Carl-Henrik

Hej, Talade med en kille som jobbat många åt med båtmotorer. Tar man bara bort blecket får man ut ca 13,5hk och en nackdel är att tomgången blir sämre. För att få motorn att gå klockrent gäller det att byta hela förgasaren propeller. (vilket han har gjort) /mvh Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...