derbyboy 2 Postad 16 Maj , 2016 Hej, Jag har en diselvärmare som är lite knas efter vintervilan. Tyvärr har jag inte märke eller modell för tillfället (återkommer med detta när jag varit ute i båten). Jag hoppas ni har lite tips på vad det kan vara för fel. Jag vrider termostaten så att värmaren går igång. Fläkten fungerar och det blåser svagt (kallt) från utblåshålen. Efter några sekunder, kanske 30 så går säkringen. Byter jag säkring till en 20-25A så går den lite längre men då börjar det ryka av bara fan. Sen går säkringen igen. Enligt förra ägaren servades diselvärmaren 2014. Hur skulle ni påbörja en felsökning? Vad kan det vara för fel? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 17 Maj , 2016 Någon måste väl ha ett förslag på hur jag ska genomföra felsökningen? /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 17 Maj , 2016 Hej, Jag har en diselvärmare som är lite knas efter vintervilan. Tyvärr har jag inte märke eller modell för tillfället (återkommer med detta när jag varit ute i båten). Jag hoppas ni har lite tips på vad det kan vara för fel. Jag vrider termostaten så att värmaren går igång. Fläkten fungerar och det blåser svagt (kallt) från utblåshålen. Efter några sekunder, kanske 30 så går säkringen. Byter jag säkring till en 20-25A så går den lite längre men då börjar det ryka av bara fan. Sen går säkringen igen. Enligt förra ägaren servades diselvärmaren 2014. Hur skulle ni påbörja en felsökning? Vad kan det vara för fel? Tack på förhand Jag skulle börja leta efter om det är något fel på glödstiftet som ska tända värmaren. Montera ur glödstiftet och kör det direkt mot batteriet via en säkring och se vad som händer. OBS stiftet blir glödhett så använd något att hålla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Maj , 2016 95 % av alla misslyckade startförsök beror på för dålig spänning till värmaren! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 18 Maj , 2016 Om säkringen går innom 30 sek skulle jag kolla om glödstiftet inte är kortslutet. Låg spänning är nu inte en orsak till att säkringen går så kör på Lintotts linje... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 Maj , 2016 Om säkringen går innom 30 sek skulle jag kolla om glödstiftet inte är kortslutet. Låg spänning är nu inte en orsak till att säkringen går så kör på Lintotts linje... Förlåt hade missat att säkringen gick. Skenerellt är det så att spänningsfall dominerar vid startsvårigheter. Kul det där med kortslutet glödstift. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Maj , 2016 (redigerade) Om säkringen går innom 30 sek skulle jag kolla om glödstiftet inte är kortslutet. Låg spänning är nu inte en orsak till att säkringen går så kör på Lintotts linje... Förlåt hade missat att säkringen gick. Skenerellt är det så att spänningsfall dominerar vid startsvårigheter. Kul det där med kortslutet glödstift. Kalle Redigerad 18 Maj , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 21 Maj , 2016 Stort tack för er hjälp. Jag lyckades koppla bort glödstiftet och då kunde jag köra hela systemet. Fläktarna gick. Sen prövade jag att koppla glödstiftet direkt till batteriet med en säkring mellan stift och batteri. Glödstiftet blev varmt, dvs tändes men sen small säkringen. Då är det väl säkert att det är kortslutning i glödstiftet? Kan man rädda ett glödstift som är kortslutet? Är det rimligt att glödstiften kostar 1250 kr? Kan man köpa billigt på typ ebay? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Maj , 2016 Inte rimligt hur ser stiftet ut? Bild? Köpte några delar till min d3.. förra året. Bla. Glödstift. Har för mej denkostade typ 100-200 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 21 Maj , 2016 Oj låter ju som ett väldigt bra pris för glödstift. Söker man på glödstift på till exempel Hjertmans ligger glödstiften på 548 - 1183 kr. Mitt glödstift är märkt Beru W-Germany 117S 12V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 21 Maj , 2016 Jag har sökt som en galning men utan resultat. Finns en rysk sida som specificerat egenskaperna för 117 S och även angivit ersättningsprodukter (google translate). Dock inget sökresultat på dessa heller. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 21 Maj , 2016 Värmaren som jag har är en: VOLVO FLYGMOTOR AB 3000W 12V 04-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 21 Maj , 2016 Har Du provat denna? www.varmedoktorn.com 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Maj , 2016 Jag tror att du skall söka efter BERU GH117. Hittar den nog här: http://beru.federalmogul.com/en-gb/e-catalogue/cross-reference/Type%20a%20competitor/OE%20part%20number men har inte en aning om var/hur köpa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Maj , 2016 Stämmer följande data?: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 21 Maj , 2016 Jag var med en sån värmare hos Värmedoktorn i vintras - för en kompis. Var det inte en sån värmare som Peter_K hade svårt att få reservdelar till!? Kolla med värmedoktorn i Spånga. http://www.varmedoktorn.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 21 Maj , 2016 Nä, Peter_K hade problem med en Toyotomi Toyoset 2700-N. Men även den fixade Värmedoktorn, fast det tog tio månader... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser