Gå till innehåll
lördag 15 mars 2025
AdamHedberg

hjälp! summer tjuter hela tiden, mercury 50 -95

Rekommendera Poster

Tacksam för hjälp!

 

Förra sommaren började summern tjuta oregelbundet och med lite olika toner,

Vi kontrollerade oljenivå och skvallerstråle och inga fel, vi startade om motorn och tjutet försvann. Men nästa båttur började den tjuta igen och vi stängde av motorn, när vi sedan vred på tändning tjöt den hela tiden och om man peta försiktigt på nyckeln kunde man få det att försvinna en stund, jag tänkte direkt glapp i tändningslåset.

 

Jag har nu fått hem det nya tändningslåset med hela kabelhärvan till gasreglage och bak till motorn, jag har kopplat in precis som det förra va inkopplat.

 

När jag satt in batteri och ska vrida på nyckeln får jag ett klart och fint pip som det ska vara, en ton för att bekräfta att systemet fungerar, men efter några vrida på nyckeln och slutmontering i panelen får jag tillbaka det konstanta tjutandet.. 

 

Mercury 50hk (3cyl) 1995

 

Nu har jag kontrollerrat alla kabelskor och kopplingar men det slutar inte tjuta! Snart tar jag fram avbitaren och summern åker i soporna

 

Någon som har en idé? Tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Hade också misstänkt tändningslåset, sådana har ofta rätt usla kontaktfunktioner och detta att summern hade slumpvis olika tonarter tyder nog på just glapp/spänningsfall?
Men nu var det uppenbarligen inte (enbart) tändningslåsets elkontakter som glappat genom slitage eller korrosion eftersom allt fortfarande inte funkar okej efter bytet.

Fyra frågor:...
1. Försvann åtminstone detta med olika slumpvisa "tonarter" i och med bytet?

[Om inte kan väl fortfarande nåt sorts glapp misstänkas, en summer skall rimligen alltid ljuda med konstant ton/frekvens. (Felkoder kan vara olika långa ljudstötar med vissa sekundintervall hit&dit, men alltid med samma klara ton?)]
2. Hur friskt och nytt är ditt batteri? Kanske ändå dags att byta??
[Vete 17:on men moderna utbordare med mikroprocessorer av alla fabrikat verkar känsliga, står nästan alltid i verkstadsmanualer att felsökning inleds med kontroll av batteriets skick och fulladdning.]
3. Vilket motormodell har du mer exakt?
[Trecylindrig Mercury 50 årsmodell 1995 är inte tillräckligt exakt. Numera gäller motornummer snarare än årsmodeller. Kolla gärna ditt eget motornummer och länka/ange rätt variant bland dessa (eller andra) möjliga skisser på DENNA SAJT!]
4. Har du en multimeter?
[Och viss elkunskap angående hur en sådan används? Skulle nog underlätta! :-)]

Detta var mina fyra ganska enkla frågor, hoppas du tar dig tid att besvara åtminstone någon av dem!  [Vissa frågeställare på forumet verkar tyvärr nära nog blinda för motfrågor har jag märkt, men men.]

Tips: Förutom reservdels-länken ovan finns ett par andra bra sajter. Guldgruvan "boatinfo.no" vars bibliotek innehåller hundratusentals manual-sidor och som förmodligen länkats snart tusen gånger här på forumet!? Vad gäller nyare utbordare finns även den ryska sajten "mdmotors.ru" som innehåller digra engelsk/(rysk)-språkiga manualer av modernare snitt än boatinfo. (Har f.ö. ofta besökt den sajten och aldrig märkt av minsta skadlig kod, om nån fördomsfull kanske tänker så. Hehe, utöver detta finns ju även fildelnings-sajter, befattar mig inte med sådana, några "fördomar" får man väl ändå tillåtas ha kvar? :-)
Ps: Glöm för tusan avbitartången tills vidare! Ds

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas och tack för intresset.

 

Tonen eller tjutet va ihållande och svajig innan, den nya tonen är ihållande (konstant) men klar och fin. Tonen ändrar inte karaktär när man grejar med kablar och kontakter.

 

Batteriet har gått 3-4 säsonger, och fick laddning förra vintern, det står på laddning nu med en tveksam laddare. Det kan vara vettigt att skaffa nytt!

 

Serienummer på motorn är 09840923

 

Jag har en multimeter men ingen vidare elkunskap men säkert någon kompis med mer kunskap, men vilka värden man letar efter vet ingen och visar den inga värden kanske det är så det ska vara.

 

Kan det vara så enkelt som dåligt batteri? Min lilla handbok till motorn säger inget om varning för batteri. Boken säger att ett ihållande ljud är temperaturen. Kan man tänka sig att man får "varning för hög temp" när tempgivaren gått sönder?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tonen eller tjutet va ihållande och svajig innan, den nya tonen är ihållande (konstant) men klar och fin. Tonen ändrar inte karaktär när man grejar med kablar och kontakter.
Verkar alltså som att tändnyckel-brytarn behövde bytas, så även om problemet med tjutet kvarstår så var det knappast bortkastade pengar. :)

[Kan det vara så enkelt som dåligt batteri? Min lilla handbok till motorn säger inget om varning för batteri.]
Utbordare/ motorer har nog sällan/aldrig några "voltage-sensors" som skulle kunna utlösa en sådan varning, gissar att det är just därför som verkstadshandböcker ofta poängterar koll av detta som inledning inför felsökning?
[Typ om batteri eller kablage inte är helt sunda får man aldrig nåt pålitligt vettigt ur en mikroprocessor, enklaste sättet att förebygga slumpvisa spökfenomen är nog att från början fixa/kolla detta med batteri o kablage? (Inte för att jag är spiksäker på att du har en mikroprocessor - olika mönster av pipande signaler kan hyfsat lätt anordnas ändå.) Men just mikroprocessorer är nog extra känsliga, deras "hjärnfunktion" kan störas av minsta kortvariga "näringsbrist". Hehe, läs med "näring" här alltså batterimatningens energi/spänning, typ svårt att varna för nåt när man är halvt medvetslös om liknelsen tillåts. Blir kanske mest orediga spöklika mardrömmar?)]

[Boken säger att ett ihållande ljud är temperaturen. Kan man tänka sig att man får "varning för hög temp" när tempgivaren gått sönder?]
Precis, tror du har rätt!
Men "31 temperature sensor" är dyr, kanske bör du därför ohm-mäta innan du chansar på byte till ny? Kan ju annars vara dess kablage som glappar eller nåt??
Skulle självt försökt att hitta och lossa tempsensorns kabel och därefter ohm-mätt, förmodligen skall den ha noll ohm till motorblocket då larm behövs om överhettning? Har den till äventyrs "noll ohm" även då motorn är kall - med anslutande kablar avlägsnade - så är den konstaterat kass!?

Ps. Angående motornummer så har marinshopen bra info, de har även reservdelar till bl.a. Mercury (ditt motornummer tycks f.ö. stämma in fint för länkens belgien-tillverkade 95:or, svensksålda mercury är oftast tillverkade där.) Tvivlar f.ö. knappast på att din tempsensor har just reservdelsnummer 78799 2 för den är mycket vanlig. (Denna "cross reference list" till andra mercurymodeller är ovanligt lång och omfattande, scrolla ner i den länkade långa listan.) Hittade f.ö. tempen 190 Farenheit för den aktuella larmsensorn som larmnivå i detta forum, alltså ca 88 grader Celsius. Ds.   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inte så att du har en flottörgivare för oljenivån? På en hel del murklor (även Mariner tillverkade av Merc) från 90-talet fanns en givare med en limmad magnet i oljetanken som hade en otrevlig ovana att släppa efter 10-15 år. Detta gjorde att givaren larmade för låg oljenivå med konstant tjut från summern. Eftersom givaren satt inbyggd i tanken fanns två alternativ, byta oljetanken eller koppla ur givaren och själv hålla koll på nivån. Prova att koppla ur givaren för att se om den slutar gnälla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inte så att du har en flottörgivare för oljenivån? På en hel del murklor (även Mariner tillverkade av Merc) från 90-talet fanns en givare med en limmad magnet i oljetanken som hade en otrevlig ovana att släppa efter 10-15 år. Detta gjorde att givaren larmade för låg oljenivå med konstant tjut från summern. Eftersom givaren satt inbyggd i tanken fanns två alternativ, byta oljetanken eller koppla ur givaren och själv hålla koll på nivån. Prova att koppla ur givaren för att se om den slutar gnälla. 

 

Japp så var det på min Mercury 60 hk -98 eller -99 kopplade ur kabeln från oljetanken (eller jordade den)

så slutade den o pipa.

 

Köpte sen en ny oljetank och bytte innan jag sålde den så att den nya ägaren inte skulle få några problem med den, tom oljetank, inget larm, skuren motor, katastrof för den nya ägaren, (och jag vill sova gott om nätterna).

 

Felet var att flottören inte flöt längre, fyllde tanken full men ändå var flottören längst ner i tanken,

vände jag tanken upp o ner så flyttade sig flottören så den satt inte fast, helt enkelt tappat flytförmågan ?

 

Runt 1 000:- lappen kostade den och var lätt att byta.

 

Om den piper när motorn är kall så är den ju inte överhettad så länge tempgivaren är hel.

 

Min pep så fort jag satte på tändningen innan jag ens hade startat den kan ju inte vara något annat då.

 

Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips än så länge, jag ska kontrollera alla givare (det finns både för temp och olja) och inhandla nytt batteri för säkerhets skull.

 

Och tack för extra bra respons från Thomas.

 

Senaste vändan till garaget upptäckte jag att när jag tryckte in nyckeln för "push to choke" slutade tjutandet för en kort stund.

 

Skriv gärna fler tankar och idéer om detta och egna upplevelser eller lösningar.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...