Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst Marcus

Däcket sviktar

Rekommendera Poster

Gäst Marcus

Hej! Däcket på min Maxi 77 har börjat svikta på ett ställe. Jag har hört att detta beror på att plast lagrerna har delat på sig och att bästa sättet att laga detta på är att borra hål i däcket och spruta in epoxi lim. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att ta hand om dett delaminerat däck är att såga upp en ruta, låta torka, ersätta med nytt distansmaterial. Det näst bästa är att injektera däcket med t ex epoxy, det kan fungera. Glöm inte att ta reda på VARFÖR däcket delaminerat. Förmodligen beror det på fuktinträngning, ta reda på var läckaget är och täta. Ta reda på hur mycket fukt det finns i däcket. Tidiga 77:or har distansmaterial i balsaträ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marcus

Min är från 1980. Tack för dina svar iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har haft en Maxi 77 av 1979 års modell. Det däcket sviktade rejält mest ovanför sofforna men även fördäcket.Så mycket att takplattorna trillade ner och fick sättas upp med nya plugg. Båten var bara 9 år gammal när jag köpte den och var knappast delaminerad. Dessutom stod det i manualen att det skulle svikta för att vara starkt. Således är svikt normalt, jämför med någon annan båt innan du börjar såga. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...