Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Klacken

Gasreglage/md11c

Rekommendera Poster

Hej någon vänlig själ som kan förklara vad man kan göra åt ett skärvt gas reglage i motorn där wire går in kan man lätta på armen utan att få massa överaskningar med en massa lösa delar ??den orkar inte gå tillbaka till ändläget så man får tomgång har också satt i en kraftigare fjäder till returen på wiren å smörjt men det har inte blitt mycket bättre så vad kan göras??Mvh Conny :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Det raka svaret, skruva i n t e isär insprutningspumpen!

Utryckning kommer åter

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gaswiren ska ju ha en oböjlig del i slutet innan regelagearmen på insprutningspumpen, den ska ju kunna trycka regelagearmen till stoppet för tomgång.

Returfjäder funkar väl inte? Hur står då inställt gaspådrag kvar?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen!

Det raka svaret, skruva i n t e isär insprutningspumpen!

Utryckning kommer åter

Kalle

Hej tack för svar!Du menar att man inte kan öppna  på gaveln å komma åt å smörja dom rörliga delar som är inne i huset??Wiren är som den skall vara å returfjärden har tagit en något kraftigare men inte mycket till resultat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!Man får ta i rejält för att få tillbaka reglage armen så vete f.. vad det beror på har hört att det kan bli kondens inne i huset under vintern och det kan var orsaken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skrev jag väl inte att det inte går att öppna, hoppas jag, utan att man inte ska skruva isär insprutningspumpar!

På insidan av pumpen smörjer bränslet och motoroljan.

Vad du kan göra är att dränka på rikligt med rostolja på axeln till regelagearmen, koppla loss gaswiren och mottionera regelagearmen, skulle tro att den ganska snabbt kommer att gå betydligt lättare.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem på min md7 med en CAV-insprutningspump. Fick rådet att spruta in motorolja genom den övre luftningsskruven. Det löste problemet. Tydligen har dagens diesel inte samma smörjande egenskaper som förr och det kan få mekaniken att kärva. Kommer att blanda lite olja i dieseln när jag tankar i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Har smort å leat i med hårdare returfjäder så har det gått å få liv idet igen så den är ok nu.Den värkar bli bättre å bättre så man får hålla tummarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...