Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
odysseus65

Akterstag: Förspänning å material

Rekommendera Poster

Mitt ena fäste på akterstaget har gått av i ett par kardelar pga att jag hänger i det varje gång jag klättrar i å ur båten.

 

Har nu läst lite om akterstag å hittar bara att det ska förspänning på ca 15% av vajerns brottsgräns. Samtidigt hittar jag bilder på akterstag där man bytt ut vajern mot linor med block för att kunna snabbjustera under segling.

 

Jag vet inte hur jag ens skulle kunna få tag i en ny vajer för akterstagets sista bit på min Amigo 23, så om jag kunde byta ut det mot lina så skulle det underlätta. Vad handlar det om för krafter egentligen? Jag har tänkt att dom inte kan vara alltför stora för då skulle stagen slita loss hela det kromräcke det är fästat i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att enligt rekomendationerna skall förstaget i en Mastheadrigg va uppspänt till 20 % av vajerns brotthållfasthet, vilket på en normalt båt innebär att akterstaget blir uppspänt till ca 15% av brotthålfastheten av vajern i fråga.

 

5 mm 2200    15% = 330

6 mm 3100    15% = 465

 

Nu är väl puchpiten som de dubbla akterstagen sitter i inget "kromräcke" utan av 25 mm syrafast rör. Dessutom är ju kraften delad på två i infästningen.

 

Man sträcker ju förstaget med akterstaget, och det finns inget som hindrar att man sträcker förstaget hårdare än de 20%. Det är därför man har akterstagssträckare.

 

Att ha dubbla akterstag är väl ingen fördel egentligen. Möjligtvis kan man få en enkel akestagsträckare genom att sätta en talja mellan akterstagen som man tajatar åt tex på kryss, när man vill ha en ökad inspänning av förstaget.

 

Man kan ju ha ett enkelt akterstag från masttoppen och en talja med två infästningar i puchpit.

 

Ja - det finns många möjligheter.

 

Skall du sälja båten, så är det enklaste att byta det skadade akterstaget. Ett skadat stag skall ovillkorligen bytas snarast.

 

Finns det ingen riggare i din närhet, så kan du ju beställa ett nytt akterstag hos Benns.

http://www.benns.se/mast-rigg/vantstag

 

Även Hjertmans har/har haft riggservice i Sundsvall (postorder) och Göteborg  

http://www.hjertmans.se/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lina skulle alltså behöva klara över ett halvt ton för att kännas säker, å samma sak med den blockfiol jag hittat i båten som jag funderade på att använda. Suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att akterstaget gått sönder för att du tagit tag i det när du går ombord och i land, men oavsett orsak så föreslår jag att du kollar med en riggverkstad vad som är bästa/billigaste lösningen nu när du ska sälja båten. Du kommer inte att få båten såld (till något vettigt pris) med ett trasigt akterstag.

 

Det går att beställa akterstag och få dem på posten om du inte har någon riggverkstad i närheten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att akterstaget gått sönder för att du tagit tag i det när du går ombord och i land, men oavsett orsak så föreslår jag att du kollar med en riggverkstad vad som är bästa/billigaste lösningen nu när du ska sälja båten. Du kommer inte att få båten såld (till något vettigt pris) med ett trasigt akterstag.

 

Det går att beställa akterstag och få dem på posten om du inte har någon riggverkstad i närheten.

 

Mackey

Jo jag är säker på att vajern vickats av där den går in i ett gjutet ändstycke som är bultat i kromsargen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att akterstaget gått sönder för att du tagit tag i det när du går ombord och i land, men oavsett orsak så föreslår jag att du kollar med en riggverkstad vad som är bästa/billigaste lösningen nu när du ska sälja båten. Du kommer inte att få båten såld (till något vettigt pris) med ett trasigt akterstag.

 

Det går att beställa akterstag och få dem på posten om du inte har någon riggverkstad i närheten.

 

Mackey

 

Det är väl inte otänkbart att om man utsätter akterstaget för en viss belastning i samma riktning väldigt ofta, att ett ett gammal stag kan få sådana böjpåkänningar att det bidrar till att ett par kardeler bryts.

 

Staget var nog ändå egentligen moget för att bytas, och att sälja båten med ett uppenbart trasigt akterstag går nog bara till en oerfaren novis.

 

Sen är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga för mycket pengar på att få en gammal båt i perfekt skick om man skall sälja den.

 

Det är inget värde på gamla båtar idag och varje nedlagd krona är i princip en bortkastad krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att arrangera en akterstagsträckare på det sättet är inte ovanligt, fast det är nog betydligt dyrare än att bara köpa ett nytt stag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att arrangera en akterstagsträckare på det sättet är inte ovanligt, fast det är nog betydligt dyrare än att bara köpa ett nytt stag

Grejen är att jag hatar stålvajer, å med ny vajer så blir det ändå ingen sträckarf6nktion. Jag är sugen att testa å få till en bra funktion med två enkla block plus fiolen jag hittat i båten. Det jag är osäker på är vad för lina jag behöver. Max 8 mm är lämpligt i fiolen. Krävs det dyneema eller kan en annan kvalitetslina räcka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det enkelt eller dubbla akterstag på din båt.

 

På bilder som jag kollade på såg det ut som om det var dubbla!?

 

Är det enkelt akterstag och du har blocken och nån annan försträckt lina kan du ju prova.Linan är ju lätt att byta om det skulle behövas.

 

En ögleterminal är ju lätt att montera om du kapar akterstaget. Linan är ju lätt att byta om det skulle behövas.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/wire/andterminal/ogleterminal-blue-wave-5mm

 

Finns ju även för 6 mm vajer - om det är det som är i din rigg.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till det du kallar "fiol" (anar du menar själva taljan, och att det är ett fiolblock?) så går det bra med 8 mm lina av hyffsad kvalitet, modell skotlina. Det är att föredra framför dyneema, dyneema är väldigt osmidigt efter det blivit belastat, blir stelt. Till de andra blocken (kaskaden) funkar det jättebra med en skalad dyneema (dvs en utan hölje) den är inte fasligt dyr. Räcker fint med en 5-6-millimeters. Finns hos Hjertmans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här modellen tror jag på.Om jag börjar med 2 kraftigare block med kraftig lina å ev ett mindre block före fiolblocket så slipper det hantera några stora krafter.

 

Det kanske inte behöver vara ett problem att linorna inte är helt stumma? Det som skulle behövas är nån form av markör så jag vet när jag spännt upp riggen till 15% eller uppåt 30% vid hård segling.

post-107051-0-63533500-1463242683_thumb.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att kunna dra sönder förstaget med den taljan, du behöver inte oroa dig. Det finns många skäl till det, men det främsta är att du inte är tillräckligt stark.

 

Men jag tycker absolut du skall ha dyneema i kaskaden. Det går kanske åt fem meter för dig, och det skiljer typ 20 kr/m mellan dyneema utan hölje och en hyffsad skotlina så det finns ingen anledning att snåla. Dessutom är det jätteenkelt att splitsa dyneema utan hölje.

 

För övrigt har din Amigo partialrigg. Det betyder att du kan böja masten med akterstaget, jättefiffigt för du planar då ut seglet. Du får en båt där du kan ha påsigt segel i lättare vindar, och plant i hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att kunna dra sönder förstaget med den taljan, du behöver inte oroa dig. Det finns många skäl till det, men det främsta är att du inte är tillräckligt stark.

 

Om jag förstår dig rätt så behöver jag inte tänka så mycket på graden av förspänning långskepps? Går det kanske lätt att se hur masten å storseglet påverkas av en ökning i förspänningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - jag säger att akterstaget används främst för att krumma masten på en partialrigg. Förstaget sträcker du upp med toppvanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträcker du förstaget med toppvant även på masthead?

Har tyckt mej kunna slacka och spänna förstag med sträckaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträcker du förstaget med toppvant även på masthead?

Har tyckt mej kunna slacka och spänna förstag med sträckaren.

På masthead används akterstaget till att sträcka förstaget.

På partial används backstag eller toppvant till att sträcka förstaget, och akterstaget till att krumma masten. Om man inte har fiol eller bockhornsstag. Men nu krånglar jag till det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten ska säljas är det väl enklast att ersätta trasigt med likadant nytt?

Det kan ju vara så att någon som ska köpa båten hatar dynema precis lika mycket som odysseus65 hatar vajer.

 

Om sträckfunktionen saknas håller jag med om att det är vettigt att fixa til en sådan innan försäljning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ligger det en riggverkstad i närheten, kanske de kan korta akterstaget en decimeter eller vad som är vettigt. Då brukar det kosta några hundralappar - men kräver att vajern är frisk. Om det börjar bli kardelbrott är risken att de dömer ut det.

 

För övrigt är det en svår balansgång kring att fixa saker för försäljning. Man får inte mer pengar för att man gör en bra lösning, t ex en kaskad med många utväxlingar jämfört med en som har lite för lite utväxling, så det finns en risk att man inte får igen pengarna. Samtidigt är risken att båten förblir osåld om saker är trasiga och skabbiga.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten ska säljas är det väl enklast att ersätta trasigt med likadant nytt?

Det kan ju vara så att någon som ska köpa båten hatar dynema precis lika mycket som odysseus65 hatar vajer.

 

Om sträckfunktionen saknas håller jag med om att det är vettigt att fixa til en sådan innan försäljning.

 

Mackey

Du menar originalwire + nån special sträckare? Det låter som att det skulle bli många gånger dyrare än att bygga en kaskad med lina å block..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger det en riggverkstad i närheten, kanske de kan korta akterstaget en decimeter eller vad som är vettigt. Då brukar det kosta några hundralappar - men kräver att vajern är frisk. Om det börjar bli kardelbrott är risken att de dömer ut det.

 

Det låter ju smidigt! Kardelbrott skulle jag kunna fixa på en sprillans ny vajer genom att bryta infästningen fram å tillbaka så det argumentet förstår jag inte. Däremot har ju dom lösa kardelarna tvinnat upp sig så det ser ju inte så snyggt ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vajern tvinnat upp sig är den bara att kasta är jag rädd. Har de inte tvinnat upp sig så långt kanske det går att rädda, men det är tveksamt.

 

Om du kan bryta av kardeler på det sättet du beskriver är något fel. Har du verkligen satt an riggen..? Eller är allt löst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vajern tvinnat upp sig är den bara att kasta är jag rädd. Har de inte tvinnat upp sig så långt kanske det går att rädda, men det är tveksamt.

 

Om du kan bryta av kardeler på det sättet du beskriver är något fel. Har du verkligen satt an riggen..? Eller är allt löst?

Spänningen är nog rätt låg så vajern kunnat vinklas lite mer än lämpligt mot det stumma fästet. Även med ett mera spänt stag så känns det som att det stumma fästet är en väldigt ogenomtänkt lösning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar med stumma fästen. Såklart skall fästena vara stumma.

 

En rigg skall vara ordentligt uppsträckt är regeln. När den inte är det utsätts den för större belastningar, då kan stora problem uppstå såsom riggbrott mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar med stumma. Såklart skall fästena vara stumma.

 

 

Nej det är fullständigt idiotiskt. Det enda du har att hänga dig fast i längst akterut är akterstaget. Därför borde naturligtvis fästet ha möjlighet att vinklas med istället för att sitta stumt så att vajern till slut går av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Om båten ska säljas är det väl enklast att ersätta trasigt med likadant nytt?

Det kan ju vara så att någon som ska köpa båten hatar dynema precis lika mycket som odysseus65 hatar vajer.

 

Om sträckfunktionen saknas håller jag med om att det är vettigt att fixa til en sådan innan försäljning.

 

Mackey

Du menar originalwire + nån special sträckare? Det låter som att det skulle bli många gånger dyrare än att bygga en kaskad med lina å block..

Nej, jag skrev inget om originalvajer, utan en vajer lika befintlig.

 

En 10 m lång 5 mm vajer kostar ca. 1000:- kr med ändstycken.

En 10 m lång 5 mm dyneema kostar ca. 1200:- kr med ändstycken.

 

Om du köper dymena själv kan du spara en del.

10 m 5 mm dyneema kostar ca. 350:- kr.

Lite änddetaljer och verktyg för dyneemasplitsning kostar ca 200:- kr.

Summa 550:- kr.

 

Nej, jag skrev inget om specialstäckare.

Jag skrev att det är vettigt att fixa en akterstagssträckare om det saknas.

 

Bygg en sådan här till exempel, kanske räcker en kaskad på din båt.

kaskad_1386.jpg

Lånad av www.benns.se/

 

Om du har alla delar blir det ju billigare att bygga något, men om du måste köpa delar är det inte säkert. Då kan det bli billigare att köpa något färdigt.

 

Tillägg: Missade att du var inne på samma lösning som jag föreslog. Det är en bra lösning med dyneema i kaskaderna och vanlig skotlina i taljan

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om båten ska säljas är det väl enklast att ersätta trasigt med likadant nytt?

Det kan ju vara så att någon som ska köpa båten hatar dynema precis lika mycket som odysseus65 hatar vajer.

 

Om sträckfunktionen saknas håller jag med om att det är vettigt att fixa til en sådan innan försäljning.

 

Mackey

Du menar originalwire + nån special sträckare? Det låter som att det skulle bli många gånger dyrare än att bygga en kaskad med lina å block..
Nej, jag skrev inget om originalvajer, utan en vajer lika befintlig.

 

En 10 m lång 5 mm vajer kostar ca. 1000:- kr med ändstycken.

En 10 m lång 5 mm dyneema kostar ca. 1200:- kr med ändstycken.

 

Om du köper dymena själv kan du spara en del.

10 m 5 mm dyneema kostar ca. 350:- kr.

Lite änddetaljer och verktyg för dyneemasplitsning kostar ca 200:- kr.

Summa 550:- kr.

 

Nej, jag skrev inget om specialstäckare.

Jag skrev att det är vettigt att fixa en akterstagssträckare om det saknas.

 

Bygg en sådan här till exempel, kanske räcker en kaskad på din båt.

kaskad_1386.jpg

Lånad av www.benns.se/

 

Om du har alla delar blir det ju billigare att bygga något, men om du måste köpa delar är det inte säkert. Då kan det bli billigare att köpa något färdigt.

 

Mackey

Du kan väl inte mena att jag kan bygga en kaskad med stålwire??

 

Om jag kan köpa 3 m vajer å få dit ändstycken själv så verkar det ju smidigt. Visste inte att man kunde göra det själv.

 

I seaseas katalog finns det 5mm dyneema som håller runt ett ton för 25 kr/m. Räcker nog med 5 meter för de två första slingorna, sedan kan jag ha en enklare lina i min fiolblockshistoria..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag förstår inte vad du menar med stumma. Såklart skall fästena vara stumma.

 

 

Nej det är fullständigt idiotiskt. Det enda du har att hänga dig fast i längst akterut är akterstaget. Därför borde naturligtvis fästet ha möjlighet att vinklas med istället för att sitta stumt så att vajern till slut går av.
Då tar vi det en gång till då...

Fästena skall vara stumma. Vajern skall vara sträckt. Om vajern kan böja sig när du "hänger dig fast" i akterstaget är inte vajern tillräckligt spänd, och du får brytningar i riggen som kommer att sabba den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Om båten ska säljas är det väl enklast att ersätta trasigt med likadant nytt?

Det kan ju vara så att någon som ska köpa båten hatar dynema precis lika mycket som odysseus65 hatar vajer.

 

Om sträckfunktionen saknas håller jag med om att det är vettigt att fixa til en sådan innan försäljning.

 

Mackey

Du menar originalwire + nån special sträckare? Det låter som att det skulle bli många gånger dyrare än att bygga en kaskad med lina å block..
Nej, jag skrev inget om originalvajer, utan en vajer lika befintlig.

 

En 10 m lång 5 mm vajer kostar ca. 1000:- kr med ändstycken.

En 10 m lång 5 mm dyneema kostar ca. 1200:- kr med ändstycken.

 

Om du köper dymena själv kan du spara en del.

10 m 5 mm dyneema kostar ca. 350:- kr.

Lite änddetaljer och verktyg för dyneemasplitsning kostar ca 200:- kr.

Summa 550:- kr.

 

Nej, jag skrev inget om specialstäckare.

Jag skrev att det är vettigt att fixa en akterstagssträckare om det saknas.

 

Bygg en sådan här till exempel, kanske räcker en kaskad på din båt.

kaskad_1386.jpg

Lånad av www.benns.se/

 

Om du har alla delar blir det ju billigare att bygga något, men om du måste köpa delar är det inte säkert. Då kan det bli billigare att köpa något färdigt.

 

Mackey

Du kan väl inte mena att jag kan bygga en kaskad med stålwire??

 

Om jag kan köpa 3 m vajer å få dit ändstycken själv så verkar det ju smidigt. Visste inte att man kunde göra det själv.

 

I seaseas katalog finns det 5mm dyneema som håller runt ett ton för 25 kr/m. Räcker nog med 5 meter för de två första slingorna, sedan kan jag ha en enklare lina i min fiolblockshistoria..

Eftersom masten inte är 2,5 meter hög på din båt behöver du ju ett akterstag också som går mellan masttopp och kaskad. Det är den som är akterstaget som du rekommenderas att ha i wire-utförande. 5 mm dyneema är däremot helt riktigt billigare att ha i själva kaskaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...