Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Georg_Ohm

Vem lagade min turbo förra natten?

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte under torsdagen, hade ju naturligtvis glömt att kolla att turbon snurrade lätt innan. Det är en KAD43, När jag skulle flytta båten några nm till hemmabryggan gick det som mest i 4-5,5 knop, det kändes som turbon inte laddade, att den stod stilla, det var för mycket grejer att skruva loss till sjöss, på den gamla båten med TAMD31 var det ju bara till att ta bort luftfiltret och stoppa in fingrarna och snurra igång turbon.

I går kväll mekade jag med detta, lossade aluminiumröret på insugssidan, och turbon snurrade ju jättelätt, startade motorn och den varvade ju hur fint som helst, likadant under provkörning. Så tack för hjälpen till den anonyme tekniker som fixade detta natten mellan torsdag och fredag, för det kan ju inte vara så att vibrationerna från mitt mekande, eller när jag ryckte i grejena fick de rörliga delarna inuti turbon att börja rotera igen?

Eller så ställer jag denna fråga:

Är det bara på mina motorer, bil och båtmotorer, dieslar och bensinare, är det bara jag som får snurra igång turbon då motorn varit ur bruk under en tid, och som i detta fallet vinterkonserverad, jag har nämligen aldrig hört att någon annan tvingats göra så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade i många år en bil, en Saab 9000 turbo, som alltid var avställd under vintern. 

Till slut lärde jag mig att det inte var någon idé att starta på våren utan att se till att bladen rörde sig först...

Hade över 23´ mil på den från början och skrotade när den gick över 36´ ( då bla turbon la ner helt, med mera )

Båt? Verkar konstigt men sannolikt är det någon som har ögonen på dig, däruppe?

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Turbintomten...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade "turbocharger fan on boat wont rotate after the winter". Obs inte ord om Volvo Penta men jag fick DENNA tresidiga forumtråd om en AD31:a som första sökresultat.
(Länkar f.ö. inlägg #9 för att denne skribent tydligen har sett fler exempel på problemet. Fuktig miljö och nån rostflaga kan räcka??)

Är väl turbosse båtdoktorn som smygfixar turbos... men bara om man har tur! :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så tack för hjälpen till den anonyme tekniker som fixade detta natten mellan torsdag och fredag, 

En sak är i alla fall säkert - det var inte jag.

Skulle det hända nått med nåt teknisk applikation - typ motorer - som jag "lagt handen på" - så är det att de slutar fungera.  :huh:

Eller så ställer jag denna fråga:

Är det bara på mina motorer, bil och båtmotorer, dieslar och bensinare, är det bara jag som får snurra igång turbon då motorn varit ur bruk under en tid, och som i detta fallet vinterkonserverad, jag har nämligen aldrig hört att någon annan tvingats göra så...

Nej - just det problemet har jag aldrig råkat ut för.

Möjligtvis kan det bero på att jag aldrig haft nån "turbo".  :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där ja, jag är inte ensam, och det finns högre makter.

Idag fixade jag även paddelhjulsgivaren, trots att jag hade sptt ut bottenfärgen så hade den fastnat, men det vara bara att ta ur den och skrapa paddelhjulet rent, litet nervöst var det då det inte fanns någon blindplugg att sätta i. Njae jag hittade en komplett skrovgenomföring med blidplugg hemma i en låda, misstänkte att jag kanske skulle behöva den en dag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha skrev: "Skulle det hända nått med nåt teknisk applikation - typ motorer - som jag "lagt handen på" - så är det att de slutar fungera. :huh:"

Hahahaha  :D , ursäkta småfilnet men jag älskar när folk bjuder på sig själv  :) .

När jag byter luftfilter snurrar jag på fläkthjulet och det snurrar alltid lätt  :) .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...