Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Modesty77

skot och fall sitter inne i masten

Rekommendera Poster

Hej

I höstas när jag mastade av lyckades jag bryta mastfoten och få masten i vattnet.

Som tur var var det i hamnen och jag lyckades ta upp den. Masten är hel och fin och mastfoten är svetsad och ska sättas snart på plats.

Igår då jag kontrollerade vilka vantskruvar som skall bytas inför säsongen upptäckte jag att både skot och fall sitter djupt inne i masten :( eftersom mastfoten inte är på plast för att förhindra att detta händer

Undrar om det finns nån enkel sätt att få ut de?

Stort tack för alla tips och hjälp  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfall. Ev tryckluft.

"Enklast" är nog att stälka masten å låta snörena falla ner. Försök mata in innan du reser. Du kan ev resa upp ett antal grader. Ruska snurra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så passar du på att kontrollera det övre beslaget också, demontera samt kontrollera skivor mm. Sedan skaffar du något som räcker hela mastens längd ( elektriker kan ha en "draglina" som är en flexibel rulle i metall eller plast som kan stickas i elektrikerrör men är så styvt att man kan dra ledningar med den ) 

Dra sedan om alla fall efter kontroll av linans kvalitet. 

Annars funkar nog Caribic´s ruska och skaka-metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Masta på, dra ur fallen helt, tunn persiennlina med liten mutter i ändan som sedan kan dras ut genom mastfoten, upp i mastkranen och sänk ner muttern, fånga med tunn ståltråd vid utgången och dra ut. Knyt fast mot fallinan och dra upp mot toppen igen. Detta funkar om du inte har trånga kanaler för fallen. Man får vara nogrann så man inte tvinnar linorna så det låser sig, även undervanthakarna som finns inne i masten kan ställa till det. Annars är en kabeldragarspiral det bästa.

Förresten, vad gör skotena inne i masten? Där har jag aldrig haft mina. ;-)

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade åxå på skoten.?

Fast du kanske använder skot-linor som fall. Fast då kanske dom heter fall i alla fall.

Sån där dragsko-lina som anväbds av el å kabelgubbar ja!! Det funkar nog på liggande mast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara vi elgubbar som använder dragfjäder - hur klarar ni andra er.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dragfjader-av-nylon-O-3-mm-2000017373/

Fast denna från BILTEMA är väl lite vek och en dragfjäder kan väl sno sig runt en massa saker på sin väggenom masten.

Sist när jag skulle dra i en del extra saker i masten skarvade jag och tejpade ihop några VP-rör. Sån där hårda plaströr som vi elektrikrar  brukade lägga in i golv och väggar - på den tiden det begav sig. Nu för tiden läggs det väl mest slang.

Fast det är lätt att fall snor sig runt nåt i alla fall.

"Det kan hända den bäste - det har hänt även mig" (gammalt talesätt)

Lyckades få storfallet runt något, så nu får jag dra ner mitt storsegel - eller "mesanen" - som kompisarna bruka kalla seglet för.

post-106994-0-72953700-1463226107_thumb.jpg

Å andra sidan sett är det i regel inte ens lönt att hissa mitt "storsegel"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara vi elgubbar som använder dragfjäder - hur klarar ni andra er.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dragfjader-av-nylon-O-3-mm-2000017373/

Fast denna från BILTEMA är väl lite vek och en dragfjäder kan väl sno sig runt en massa saker på sin väggenom masten.

Sist när jag skulle dra i en del extra saker i masten skarvade jag och tejpade ihop några VP-rör. Sån där hårda plaströr som vi elektrikrar brukade lägga in i golv och väggar - på den tiden det begav sig. Nu för tiden läggs det väl mest slang.

Fast det är lätt att fall snor sig runt nåt i alla fall.

"Det kan hända den bäste - det har hänt även mig" (gammalt talesätt)

Lyckades få storfallet runt något, så nu får jag dra ner mitt storsegel - eller "mesanen" - som kompisarna bruka kalla seglet för.

Segelmärkning.jpg

Å andra sidan sett är det i regel inte ens lönt att hissa mitt "storsegel"

Det var håken va du var tjôtig idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var håken va du var tjôtig idag.

Tjötig - jag.

Har nästan inte sagt ett ord på hela dan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska också trä i mitt genuafall som åkte ur mitt i natten när vi låg i hamn. Trodde först att det var storfallet som föll ner. Var säker på att det var så och eftersom vi har rullstor drog jag aldrig fram det när vi seglade hemåt. När jag drog ut genuan föll den nästan genast ner i sjön. Det blev en tråd här på MG om hur sannolikt två fall-brott samtidigt skulle kunna vara. Jag väntade till avmastningen med att rulla ut storen och när jag dragit ut seglet fann jag att storfallet var intakt. Var så säker så jag aldrig kollade det andra fallet. Heldumt.

Hur ser det ut inuti en Seldénmast från -79? Har varje lina en kanal eller ligger alla bara intill varandra?

Såg att masten fortfarande har kvar ett dragsnöre som jag kan använda men det det ligger ju på en annan topptrissa. Enklast kanske är att skruva av toppbeslaget och se hur läget är. Kan vara bra att få en koll som nån skrev. Smörja in t.ex.

Annars kan jag kanske pilla fram dragsnöret till rätt trissa i "blindo". Skruvar i aluminium är inte lätta att lossa men det är rejäla don. Åtminstone de flesta 10 eller 12mm gissar jag. Bäst att ha gasbrännaren och hammare med. Det är syrafast skruv med sexkantskalle. Kan det vara mutter inne i masten eller är det på nåt sätt gängat i nåt aluminium uppe i toppen? Men det visar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mig veterligen finns inga kanaler i master för fall. De kanaler som finns brukar vara för elkablage.

Pseudonym har högre upp i tråden beskrivit hur man får i en lina (mutter, pilotlina, låta gravitationen jobba) Du kan med fördel också byta muttern mot en cykelkedja.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att pilla över dragsnöret till rätt trissa skulle vara lösningen. Ståltråd med ände böjd till en krok. Kanske bäst att dra igenom ett till oskavt dragsnöre. Det gamla kan vara snart 40 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså....det är bara en sak jag inte förstår, skot å fall inne i masten.

Skot????

Måste vara en felskrivning.

Men om masten ligger hosrisontellt nu så skulle jag föröska få in nya linor innan jag reser masten. Med hj. av just nån form av draglina, typ plast, eller vafför inte de där i platt stål som man har även till avloppsrör mfl. Avgjort lättrare än att dingla med muttrar å kedjor  från en mastkran.

Enda problem som jag ser är att komma förbi den förstärkning som förhoppnigsvis finns å som tar upp trycket från spridarna.  (Utan en sån kan man knäcka masten just där, det finns de som har gjort det......)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att dett är lättare att använda elektrikerör 12 mm det är risk att du får fallen att låga si runt varandra så att dom låser varandra

Det Finns ingen förstärkning vid spridare jag har levererat många master efter som jag är segelmakare och sålt master från Bens mast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lätt att dra in två nya dragsnören med det gamla dragsnöret som var lite skavt men fortfarande ganska starkt.

Pillade sen in ett av dragsnörena till rätt trissa och drog igenom det gamla fallet som var intakt. Vajerlåset hade släppt vid shacklet som sätts i toppskäddan. Det hade ramlat ner och låg på däck och var bara att skruva på plats. Lite extra hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att dett är lättare att använda elektrikerör 12 mm det är risk att du får fallen att låga si runt varandra så att dom låser varandra

Det Finns ingen förstärkning vid spridare jag har levererat många master efter som jag är segelmakare och sålt master från Bens mast

Att det fanns så tunna VP-rör som 12 mm hade jag ingen aning om.

http://www.lascentrum.se/shop/product/view/l/vp-ror-12mm-lszh-3m-vi

På min tid var de tunnaste rören vi la 15,2mm. Idag motsvaras de av 16 mm.

Sist jag drog i nya fall - till ett kutterstag och ett helt nytt till storseglet och sedan lät röret va kvar i masten för elledningar körde jag med 16 mm. Det var i grövsta laget, men det gick att komma in vid masttoppsbeslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste va rejält klena fall om de ska gå igenom ett VP-12 rör eftersom det är ytterdiametern man räknar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Måste va rejält klena fall om de ska gå igenom ett VP-12 rör eftersom det är ytterdiametern man räknar?

Fast det är väl som  "dragtråd" man använder rören.

Dvs man skarvar ihop rören och skjuter i dem. Tejpa skarvarna ordentligt. Man vill ju inte ha lösa rör liggandes i masten.

Sen drar man upp tex en dragtråd och eller fallet.

Själv drog jag i ett par extra fall på det sättet.

Sen monterade jag buntband runt rören med en viss symetri, sköt i röret och drog elkablar i det -  men det är egentligen en annan historia.

Mina rör hade ytterdiametern 16 mm.

post-106994-0-18592600-1463814411_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar rörigt värre.

Ingvar Oldsberg, är det du..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Får man kidnappa tråden för att fråga hur man får ett VP-rör att sitta fast inuti masten? Det enda jag kan komma på är att borra två hål med jämna mellanrum och fästa röret med exempelvis buntband mot väggen.

Jag är bara intresserad av att dra enda kabel till en lanterna på 2/3 av mastens höjd, men det känns som att det är upplagt för problem med en taning kabel hängandes och slängandes (oljudet om inte annat) inuti masten.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Får man kidnappa tråden för att fråga hur man får ett VP-rör att sitta fast inuti masten? Det enda jag kan komma på är att borra två hål med jämna mellanrum och fästa röret med exempelvis buntband mot väggen.

Jag är bara intresserad av att dra enda kabel till en lanterna på 2/3 av mastens höjd, men det känns som att det är upplagt för problem med en taning kabel hängandes och slängandes (oljudet om inte annat) inuti masten.

Borra inga hål för detta! Sätt ett buntband utan att kapa av strippen med jämna mellanrum så pressar buntbanden kabeln mot mastens insida istället. Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar rörigt värre.

Ingvar Oldsberg, är det du..?

É du go eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag satte buntband med en viss symetri och ett visst avstånd runt röret.

föskjutna 120 grader (dvs 3 på ett varv) på ca 50 cm lellanrum 

Ett VP rör hänger från mastbeslaget där jag gjort nån form av stopp som gör att det hänger kvar i läge.

Fast kabel till lanternan har jag nog bara hängandes inne i masten löst.

Min lanterna stitter vid spridarna, dvs på ungefär halva masten.

Där kableln går in genom masten har jag trätt på en uppskalning av en EKK (eller liknande) för att skydda mot skav har lika dant i roten.

Har aldrig märkt att det är nåt väsen från kabeln till lanternan i min mast. Skulle det va det kan man ju sätta på ett antal buntband som håller kabel från mastväggen.

I vissa master kan det ju finnas kanaler för kabel.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant - låter som att du alltså fixerar röret på ett avstånd FRÅN mastväggen snarare än mot den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Intressant - låter som att du alltså fixerar röret på ett avstånd FRÅN mastväggen snarare än mot den?

Det stämmer precis.

Fast man måste säkra skarvarna så att de inte går isär. Aanvände de gamla vanliga skarvrören och tejpade.

Det finns ju moderna skarvrör med en litet låsbleck - men de är ju inte släta på utsidan och blecket är nog inte rostfritt.

Kommer inte ihåh om jag tog vanlig eltape eller vävtape. Det senare borde va säkrare.

I det röret som går från roten till toppen har jag idag två antenkablar och en kabel till ankarlanternan/vindexbelysningen, så nu är de nog ganska bra fixerade. Runt röret går det ju ett antal fall - 6 st - om jag inte tänker fel.

Plus då två kablar som hänger löst från spridaren och ner - utan distanser. Topplanterna och elektriskt signalhorn.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitten på 80-talet när jag skulle dra i kablar i masten på dåvarande båten så hittade jag en plastspiral (om det var Benns eller båttillbehörshandlaren som hade den minns jag inte) som hade så stor diameter att den drogs ut till en lång skruvliknande spiral när den drogs in i maströret. Jag la ett VP-rör för kablar på varje sida av likrännan och sedan hölls de på plats av plastspiralen. Fallen drogs inne i spiralen och stod därmed inte och rappade inne i maströret. Funkade ypperligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...