Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
sege

Batteri på i samma utrymme som bogpropp

Rekommendera Poster

Tänkte utrusta båten med en bogpropp. Gigantiskt högt amerikanskt förskepp med enkelmontage fungerar dåligt med sidvind, det bara är så.

Frågan är; är det OK att montera batteri till bogproppen i samma utrymme som bogproppen? Jag har en stuv där båda skulle få plats och det vore skönt att inte offra mer utrymme än nödvändigt.

Planen är någon form av mindre AGM-batteri och ladda med en DC/DC-laddare för att slippa dra fetkabel deluxe genom hela båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se kanske men så här gjorde jag i min Bayliner 3055-00 när jag installerade Vetusen med ett AGM i fören.

Jag drog en tunn 10mm2 laddkabel parallellt med startbatteriet.

post-75042-0-62541400-1463211078_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjocka feta kablar behöver du bara om laddströmmen är stor… och det är den men bara en stund. Vettigt laddade batterier tar mot bara några ampere så man kan räkna på om 10mm eller 16mm kabel räcker för att få laddning till fören. ( men du kan antagligen lika gärna ladda med en DC/DC)

Det finns en fördel dock.

Du kan koppla ihop ditt förliga batteri med övriga förbrukarbatterier och vips så har du nytta av batteriet även övrig tid. Det spar även dina vanliga batterier pga att kapaciteten ökar, dvs varje batteri laddas inte ur så mycket utan man sprider ut på flera batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bara undvika för kraftiga strömmar i mina långa kablar och inte få för höga spänningsfall så det blir dålig laddning i fören. Därför tänkte jag DC/DC.

Kör jag 16mm2 får jag ~0,4v spänningsfall räknat på 16 meter kabel. Risk för att det där batteriet i fören då aldrig blivit ordentligt toppladdat?

Men visst vore det bra att använda batteriet till mer än bara bogpropp. Jag har haft funderingar på att sätta spisen/värmaren på det (Wallas 800 med värmelock) men det vore tråkigt om värmaren drog ur batteriet så man inte har kräm när man behöver bogproppen när man ska lämna hamn. Det kräver nästan att jag inte kör DC/DC utan kopplar till förbrukningsbanken direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Toppladdning sköter du med en separat laddare, du har ju landström ibland.

Och en del har ju solceller...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske vettigt. Ska fundera på det, kan jag kasta ut 250Ah ur min stuv bak som förra ägaren satte dit

för att lösa strömbrist som egentligen nog mest berodde på laddproblem. Det senare är nu löst och det bär emot att ha ~75 kilo extra längst bak i båten.

Så, istället för minimalt batteri fram kanske jag ska försöka slänga dit ett ordentligt så stort det går för att flytta vikt och inte minska batteribank allt för mycket.

Dessa beslut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...