Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
dspj

Ryckig gång vid gaspådrag, KAD 44

Rekommendera Poster

Efter sjösättningen igår så startade motorn (Volvo Penta KAD 44, 260 hk diesel). Och den gick jämt och fint på tomgång när jag körde ut till bryggplatsen.

Men när jag kommit ur hamnen lite senare och skulle öka farten började den rycka. Inte oren gång, utan som om jag drog på och slog av gasen till och från. Eller som om man stampade takten till en hambo på gaspedalen i bilen. Tvärare ryck ju mer gas jag drog på.

Testade att byta bränslefilter, men ingen skillnad.

Några tips eller idéer om orsak/åtgärd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en luftläcka vid förfiltret, eller stopp någonstans mellan tank och matarpump. Om man mäter matartrycket kan man konstatera om motorn får bränsle eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid vilket varvtal beter sig motorn så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska mycket till innan det blir stopp på luftsidan, problemet sitter troligare i bränsletillförseln. Börja med att se till att du har gott om diesel i tanken, sedan att den bygger laddtryck som den ska (förutsätter laddmätare).

Nu har ju du en KAD44, med andra ord elektroniska reglage. Om den elektriska kopplingen mellan gasreglagets dosa och motorn inte är som den ska kan ju det ge upphov till alla möjliga problem, testa att rengöra alla kontaktstycken och jordpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem med min D3-160

På den svarta lådan sitter en sensor/omvandlare som gör om den mekaniska rörelsen från gasviren till en elektronisk signal ner till pumpen, denna hade ärgat ihop på min, när jag bytte den så gick den perfekt sen(kostar ca 1100kr) hos en volvo penta återförsäljare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, men jag kände min begränsning och lämnade till verkstad.

De bytte först remmar (någon teori om gammal och slirande kompressorrem) men det hjälpte inte.

Provade sedan att mata diesel direkt från dunk. Hjälpte inte heller.

Ska tipsa mek'en om sensor/omvandlare resp dålig kontakt!

Motorn går bra på tomgång med växel i, men så fort man ökar kommer rycken, så från 1000 varv ungefär.

Däremot så testade jag att gasa med vxl i neutralläge och då går den jämt och fint upp till varvstoppet vid 1800-1900 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem med min D3-160

På den svarta lådan sitter en sensor/omvandlare som gör om den mekaniska rörelsen från gasviren till en elektronisk signal ner till pumpen, denna hade ärgat ihop på min, när jag bytte den så gick den perfekt sen(kostar ca 1100kr) hos en volvo penta återförsäljare!

Potensiometer kallas den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då fick jag facit.

Det var mycket riktigt en aktuator, vid drevet. Fick det beskrivet som att den kände av läget på backslaget. Det gick att backa med full kraft men framåt slog det till/från eftersom växelläget inte gick att känna av.

Drygt 10 för reservdelen, 18 med jobb och testbytta remmar.

Semesterpresent!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jaha, då fick jag facit.

Det var mycket riktigt en aktuator, vid drevet. Fick det beskrivet som att den kände av läget på backslaget. Det gick att backa med full kraft men framåt slog det till/från eftersom växelläget inte gick att känna av.

Drygt 10 för reservdelen, 18 med jobb och testbytta remmar.

Semesterpresent!

Ja vem har sagt att det är billigt med båt, åkte på ett byte av högtryckspump på bränslesidan(volvo penta D3) a 22000kr förra året men gött ändå att det ordnat sig för dig, sommaren har bara börjat Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...