Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
joelfrodin

Mercruiser 3.0 tändföljd

Rekommendera Poster

Har satt ihop min mercruiser 3.0 96. Har satt tillbaka allt som det var, dock så gick den inte innan. Har nollat den som ni ser. Men rotor pekar på 2:an? Men enligt en bild så stämmer tändföljden, men enligt en annan så sitter de fel och skall sitta så att rotorn pekar på 1:an. Kan någon hjälpa mig hur de ska vara?

post-102725-0-71907000-1463172817_thumb.jpg

post-102725-0-80188100-1463173061_thumb.jpg

post-102725-0-62735800-1463172845.jpg

post-102725-0-66434200-1463173159.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelare fel ikuggad, eller fördelarlock fel monterat.

 

Eller är det så stor marginal vid tändinställningen att det går att vrida in fördelaren till rätt läge.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så jag har lyckats rubba oljepumpen, och därför fått fördelarna fel. Men vilken av bilderna på fördelarna stämmer? är det olika typer av fördelare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta så skulle jag säga att det är den vänstra bilden som motsvarar din motor.

Den högra har troligtvis ingen fördelare utan har helelektronisk tändning med vevaxelgivare och det är tändspolen med fyra utgångar som syns på bilden. Troligtvis så sitter det fyra separata spolar på motorn i verkligheten.

 

Och ang fördelarens placering så är du nog på rätt spår, du har råkat vridit oljepumpen vilket gör att fördelaren hamnar fel, bara ner med en stor skruvmejsel och vrida pumpen lite så fördelaren hamnar rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kablarna ska inte sitta exakt som bilden utan den är mer symbolisk? Med rätt följd? för kablarna sitter ju lite vridet i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min ut. Den är i och för sig mycket äldre men jag tror in te det har någon betydelse ii detta fallet.

post-104983-0-88711900-1463208314_thumb.jpg

 

Det borde bara vara att flytta tändkablarna ett snäpp på fördelaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...