joelfrodin 86 Postad 13 Maj , 2016 Har satt ihop min mercruiser 3.0 96. Har satt tillbaka allt som det var, dock så gick den inte innan. Har nollat den som ni ser. Men rotor pekar på 2:an? Men enligt en bild så stämmer tändföljden, men enligt en annan så sitter de fel och skall sitta så att rotorn pekar på 1:an. Kan någon hjälpa mig hur de ska vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Maj , 2016 Fördelare fel ikuggad, eller fördelarlock fel monterat. Eller är det så stor marginal vid tändinställningen att det går att vrida in fördelaren till rätt läge. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 14 Maj , 2016 Ok så jag har lyckats rubba oljepumpen, och därför fått fördelarna fel. Men vilken av bilderna på fördelarna stämmer? är det olika typer av fördelare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 14 Maj , 2016 Utan att veta så skulle jag säga att det är den vänstra bilden som motsvarar din motor. Den högra har troligtvis ingen fördelare utan har helelektronisk tändning med vevaxelgivare och det är tändspolen med fyra utgångar som syns på bilden. Troligtvis så sitter det fyra separata spolar på motorn i verkligheten. Och ang fördelarens placering så är du nog på rätt spår, du har råkat vridit oljepumpen vilket gör att fördelaren hamnar fel, bara ner med en stor skruvmejsel och vrida pumpen lite så fördelaren hamnar rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 14 Maj , 2016 Men kablarna ska inte sitta exakt som bilden utan den är mer symbolisk? Med rätt följd? för kablarna sitter ju lite vridet i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 14 Maj , 2016 Så här ser min ut. Den är i och för sig mycket äldre men jag tror in te det har någon betydelse ii detta fallet. Det borde bara vara att flytta tändkablarna ett snäpp på fördelaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser