Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
JohanN-B

Trubbel med Volvo Penta B20

Rekommendera Poster

Motorn går ok på ca 1500 varv, men så fort jag går över det börjar den bluddra och till slut dör. Inga problem att starta om, då startar den fint.

När jag ligger vid bryggan och varvar motorn så varvar den snällt och fint på mycket högre varv. Känns som att strulet kommer när jag lägger i växeln.

Någon som har någon ide om vad problemet kan vara? Tack på förhand!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsletillförseln!

Checka filtren...

Checka att du inte har luft/lekage i bränslesystemet...

Kör du motorn utan belastning varavar den snällt så länge bränsletillförseln räcker till för påkallad effekt. Belastar du motorn behövs betydligt mera bränsle för att uppnå påkallade varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja troligast täppt någonstans i bränslefilter/ledning men kan även vara dålig bränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även brytarspetsar och tändstift.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även brytarspetsar och tändstift.

Fast de borde inte få motorn att stanna vid högre last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många förgasare? Kalibrera om?

När kollade du ventilspelet senast?

Du har 3 faktorer som man kan utesluta: bränsle, luft och tändning.

 

Börja med ventilerna, sedan förgasare/förgasarna och ställ tändningen med en stroberlampa.

Brytarna ska också kollas, du bör även ha en tändspole, kolla så den inte kluckar. Konding?

 

Det värsta är rent mekaniskt, som topplock packningen och dålig komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjuvluft eller bränslebrist... Spraya startgas runt förgasaren när du kör med växel i, blir det ingen skillnad tippar jag på igensatt soppafilter eller pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Kan tillägga att precis innan det här problemet uppstod körde jag motorn tills jag fick "soppatorsk" Kan det i sig ha med problemet att göra? Finns det någon sätt att lufta systemet tex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte lufta en förgasarmotor men du kan ju sätta en pumpblåsa på slangen före bränslepumpen och pumpa när den börjar bluddra om den går bättre då så är det ju definitivt bränsletillförseln som krånglar.

 

Jag sätter dit en blåsa tillfälligt före första start på våren för att fylla bränslesystemet och förgasaren så att jag slipper köra startmotorn en halv evighet när bränslepumpen ska fylla systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört soppatorsk så har du förmodligen fått upp skit i förgasaren när du sög i den sista slatten, börja med att rengöra bränslesystemet inkl förgasaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla även brytarspetsar och tändstift.

Fast de borde inte få motorn att stanna vid högre last.

 

 

Jodå, fel avstånd på brytarna kan orsaka det. Som någon annan skrev: kondensatorn kan var kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorn eller för lite bränsle!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...