Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Rekommendera Poster

Jag behöver måla på däcket på min plåtbåt då det blivit rostigt och trist. Måla över rost är ju lite kortsiktigt så jag tänkte försöka få bort gammal färg samt rost. Då det är ett rutmönster som halkskydd så är det nog bara blästra som gäller. Funkar det med en sådan sodabläster från Jula tro? Måste göra jobbet på varvet och vill inte gärna sprida blästersand på en massa båtar...

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/sodablaster-018301/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte, men du kan få min blästringsbehållare som jag köpte i sommras för att testa - om du har råd att köpa blästringssoda.

Skulle ta bort bottenfärgen på min 28 fots motorseglare. Testade först på en dörr till min friggebod som nog inte fått nån omvårdnad på många år innan jag köpte sommarsteugan. Resutatet var oerhört magert.

Sen provade jag på rodret till min bohusjulle. Det gick väl åt nåt kilo för att få bort en dm2 mjuk bottenfärg åtminstone det mesta.

Har för mig att Juls skulle sluta sälja den blästerutrustningen - och det är förståeligt.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/79688-sodablästring/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa med färgborttagare. Kan funka att gegga på. Plasta över. Vänta. Skölja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hela däcket, på relativt stor båt?

Håller i så fall med Thallata, det är för stor yta. Och blir dyrt. Och tar jättelång tid med sodabläster.

( en granne vid uppläggningsplatsen tog sin akterspegel, en 34 fots motorbåt, tog en helg cirka med iofs många kaffepauser och snacka med oss intresserade. Plastbåt. Blev väldigt bra dock )

Caribic verkar vara kemist, en dundergegga kan ju funka på huvuddelen av färgen? Slipa och skrapa resten.

Annars, vad hade du tänkt för färg? Vet att vissa epoxisystem har en etsande färg som grund för epoxifärgen, den etsande sätter sig hårt på färg som är kvar ( har prövat, 7 år sedan, funkar än ) och är grund för en täckande färg. Sedan en färg ovanpå den, mot solen. Fler moment ja, men kan funka? Kanske?

Den etsande färgen var väldigt rinnig, superenkelt att lägga på stor yta. Dock inte roligt med kommentarer från förbipasserande ( heltäckande overall, mask, stövlar, handskar, glasögon och jag har aldrig svettats så mycket i mitt liv - overallen är tät! )

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla tips, då skippar jag den där sodablästern. Det är en stor båt, 35fot och med ca:10m2 däck som bör målas. Känner mig lite tveksam till att en färglösare skulle klara och lösa diverse mer eller mindre elaka färglager från 60-talet och framåt. Ska kolla lite närmare på den där etsande grundfärgen, tänkte måla med International Interdeck för att få en yta som inte är så hal och gå på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...