leffeb 2 Postad 13 Maj , 2016 Hej Är någon som vet vad som gäller ang. laddtryck för Volvo Penta KAD42A? Läser i Volvo Pentas manual att laddtryck inte ska mätas under lägre varv än 3100 för att kompressorn inte ska påverka. I en annan Volvo Penta manual står det dess värden för turbons laddtryck, 1800rpm = 115 kPa 2500rpm = 145 kPa 3800rpm = 175 kPa Komperssorn mäts vid 2000rpm och ska då ge 70 kPa. De varvtal och Volvo Penta uppger(1800 och 2500) så är kompressorn aktiverad, startar vid 1700rpm och stängs av vid 2600rpm. Min KAD42A är från 1992 och har 690 drifttimmar och jag fick följande mätvärden, 2900rpm = 50 kPa 3200rpm = 80 kPa 3500rpm = 90 kPa 3900rpm = 145 kPa Jag har inte använt någon avancerad tryckmätare men det är en "mekanisk" ingen el behövs till instrumentet. //Leffeb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 14 Maj , 2016 Funkar din motor dåligt? Jag tror du gör något fel vid mätning, en fungerande motor har övertryck enl verkstadshandboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Maj , 2016 Nej, du lär inte få ut max ladd om du inte ställt på pumpen. Dagens diesel är energifattigare än den var förr (då din pump kalibrerades) och då din motor inte har någon wastegare kommer den att laddgrycket stå i direkt relation med det inmatade bränslet. Laddtrycket kan sägas vara en utmärkt indikator på hur mycket bränsle motorn får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leffeb 2 Postad 16 Maj , 2016 Tack för era svar, Motorn funger bra och det är bara min nyfikenhet som gjort att jag har kollat laddtrycket. Jag förstår inte hur man kan "göra fel" när man mäter laddtrycket, är det tätt vid anslutningarna så borde det bara vara att läsa av mätaren. Jag ta gärna emot instruktioner för att mäta "rätt". När det gäller bränslet så får jag skruva lite för att komma upp i laddtryck:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser