Talla 1 Postad 12 Maj , 2016 Hej på er! Det var längesedan jag var aktiv här men nu har jag stött på ett tråkigt problem när jag idag köpte ny trailer. Jag köpte mig idag en helt ny Tiki BS1250 bromsad trailer. Jag lämnade min båt till återförsäljaren ståendes på den gamla amerika trailern och firman skulle sköta resten. Alltså lyfta över båten till nya kärran och justera in den så den passade båten. Så långt allt bra. Firman ringer och säger att båten är klar att hämtas men att den har ett väldigt lågt kultryck. Var med när du ska lyfta upp på draget så den inte slår över säger säljaren till mig på telefon. Jag ifrågasatte om det inte gick att justera den så det blev högre tryck på kulan men svaret jag får är att båten är för baktung. Det är en inombordare säger säljaren. Jag frågar säljaren om man inte kan flytta fram båten längre på kärran men då svarar han "nej då blir det svårt att dra upp båten i sjön. Så min fråga är vad ska jag göra? Kan jag flytta fram båten mer? Nu står den kant i kant med akterspegeln på bakre kölrullen. Trailern har en tippvagga. Båten har heller inte nog med stöd mot tornet heller då dragöglan på båten sitter under tornet, så de var tvungna att ta dragbandet på sidan och inte rakt framifrån. Så båten dras snett och böjer stävstödet. Båten hade kanat 1dm fick jag se när jag kom hem! Hoppas ni orkar läsa allt, är lite förtvivlad här nu när säljaren säger att allt är som det ska och det inte är något problem med ekipaget. Jag bifogar ett par bilder på eländet.. Tack på förhand! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 12 Maj , 2016 (redigerade) Redigerad 12 Maj , 2016 av Talla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 12 Maj , 2016 Ser ut som om den borde ligga längre fram. Jag skulle nog vilja ha 75-100kg kultryck för en båt som kan landa på motorn. Trailern ser ut att vara lång nog, men men rullarna bak (sett från sidan) ser det svårt ut att dra fram mer (iaf med de bilder man ser). Jag har själv en Tk boggey trailer. Jag pratade med dem innan köpet från en återförsäljare. Trevliga och hjälpsamma. Jag skulle ringa Tk innan huvudvärken tilltar Då får du korrekt info i frågan. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 12 Maj , 2016 (redigerade) Förstår inte varför man inte skulle kunna flytta fram båten genom att flytta tornet 10-15 cm framåt. Visst båten kommer inte stå på bakersta kölrullen men åt andra sidan så ser den knappt ut att stå på den främre så det borde jämna ut sig. Gällande tornet så borde Tiki ha ett annat torn som passar båten bättre. Att ha remmen på det där viset funkar inte. Märkligt att säljaren inte föreslog en annan lösning när de såg det. Om inte ovan punkter går att lösa hade jag hävt köpet och lämnat tillbaka trailern och köpt en mer lämplig för så där kan man inte ha det enligt mig. Vad väger båten förresten? Redigerad 12 Maj , 2016 av stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talla 1 Postad 12 Maj , 2016 (redigerade) Förstår inte varför man inte skulle kunna flytta fram båten genom att flytta tornet 10-15 cm framåt. Visst båten kommer inte stå på bakersta kölrullen men åt andra sidan så ser den knappt ut att stå på den främre så det borde jämna ut sig. Gällande tornet så borde Tiki ha ett annat torn som passar båten bättre. Att ha remmen på det där viset funkar inte. Märkligt att säljaren inte föreslog en annan lösning när de såg det. Om inte ovan punkter går att lösa hade jag hävt köpet och lämnat tillbaka trailern och köpt en mer lämplig för så där kan man inte ha det enligt mig. Vad väger båten förresten? Nej precis jag tänkte samma sak angående kölrullarna. Jag vet inte vad båten väger exakt då jag inte har några uppgifter på den från föregående ägaren som importerade den. Men jag har sökt på internet och hittat resultat mellan 850-1000kg och den är ca: 5.3m. så någonstans däremellan tippar jag. Ja jag har känslan i magen som säger att jag kanske borde häva köpet. Blir ju farligt att köra med den, i gupp på vägen hem hörde jag hur båten kluckade på dragkulan. Antar att den ryckte sig uppåt. Tack för att ni engagerar er. Det uppskattar jag jättemkt! /Johan Redigerad 12 Maj , 2016 av Talla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 13 Maj , 2016 Båten måste längre fram, säkert minst 25 centimeter, och det löser du genom att flytta fram tornet (som är klämt i underkant om stången med två bultar). Det ser för övrigt ut som att även rullarna är flyttbara på samma sätt så de kan du justera in efter båten. Det borde för övrigt säljaren av släpet gjort åt dig. Den bakersta rullen skulle jag haft kvar där den är, ett bra skydd vid upptagning och sjösättning. Att ha båten längre fram är väl inte ett problem vid sjösättning? När du väl backat ner på rampen kan du ju med hjälp av spelet och lutningen flytta båten bakåt på släpet en bit innan du backar ned den sista biten. Och apropå spelets band. Du har inga knapar på fördäck du kan koppla det till (med ex en hanfot)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 13 Maj , 2016 Som alla sagt måste du få fram båten några dec på kärran. Jag hade samma problem som du vid tornet och vinschbandet på min gamla båt och kärra. Jag löste det så att jag lossade stävstödets gummiklyka och la vinschbandet bakom denna i utrymmet mellan gummikudden och u-fastet. Funkade bra att dra upp båten rakt då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 13 Maj , 2016 Har har haft en Tiki 1000 vagn. Till en Ryds 5.3 meter på ca 750 kg med motor. Som det ser ut på bilden, kan du sänka ditt winshtorn en bit. Du har ett låsvred som du kan skruva upp. Eventuellt så kan du även ta upp det helt. Kapa det med en rondell och sedan få tornet lägre. Olika bilar, har olika kultryck rekommenderat, men mellan 50-100 kg kan det ligga på. Skulle tro att mellan 60-80 kg kan vara rätt. Jag har för högt kultryck, det gör att min bil blir väl låg bak. Men kör hellre med högt (dvs tung) på kulan, istället för tvärt om. Angående dina spännband, du ska korsdra fast båten, då den låser sig från att glida fram, eller bak. Du ska inte bara pressa ner båten med banden. Finns tidigare trådar om detta. Gällande att dra upp båten mer på trailern, gör så. är inte fara vid sjösättning. Ev måste du backa vagnen längre ner i vattnet. Då flyter aktern och båten "fastnar" inte, när du ska skjuta ut den. Justera kölrullarna bak, ser inte ut att gå enligt dessa bilder, samt av egen erfarenhet. http://www.lastexperten.se/vra-produkter/battrailer-bromsade/tiki-bt1250b-battrailer-standard-bromsad# 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 13 Maj , 2016 Fin båt Det mesta är ju sagt, men klantig eller ointresserad säljare tycker jag. Det är ju inte svårt att få till en bra funktion med lite finlir enligt ovan. Om säljaren inte är för långt borta så kanske han kan komma och fixa till det? Bra trailer för övrigt! Jag hade en till förra båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Maj , 2016 Men den har väl tippvagga? Om man drar fram båten så att bakre kölrullen hamnar bakom akterspegeln så tippar väl vaggan framåt så att båten sjunker ner på ramen och rullen kommer bakom akterspegeln. Då måste man ha domkraft för att få tillbaka båten på plats. Jag har själv råkat ut för det av exakt samma anledning. Om inte vagnen har justeringsmöjligheter som min saknade så krävs ombyggnad eller byte av vagnen. Själv la jag tunga saker framtill i båten och körde med ett kultryck på cirka tio kilo så länge jag hade trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 13 Maj , 2016 Tippvagan kan endast tippa bakåt. Vidare så är rullarna samma grovlek och höjd. Eventuellt kan sidohjulsdrivna på den bakersta rullen vara lite ivägen vid sjösättning. Men då är det bara backa längre ner, så att båten flytkraft gör att den går fritt från sista rullen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Maj , 2016 Om vaggan har bottnat framåt så ska det ju inte vara något problem att dra båten en bit längre fram. Min bottnade inte med båten på plats. Min vickade ner lite framåt men det var en äldre trailer. Du ska se upp lite med vinchtornet också. Det är bara fastklämt. Jag råkade ut för att det gled framåt vid kraftig inbromsning trots att det var fastkruvat så mycket det gick. Du borde antingen fixera vinchtornet så att det inte kan glida framåt tex med ett spännband eller surra båten mot trailern så att båten inte kan åka framåt även om tornet är löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 13 Maj , 2016 Lita inte på vinchtornet. Du ska se till att båten inte kan åka framåt eller bakåt genom att använda spännband mellan båt och vagn tycker jag. Fundera på vad som händer när ett ton kommer farande in i bilen bakifrån. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 13 Maj , 2016 (redigerade) Fundera på vad som händer när ett ton kommer farande in i bilen bakifrån. Mackey Då går båt och drev åt pipsvängen oavsett hur välsurrat det är. Redigerad 13 Maj , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 14 Maj , 2016 Om du lastsäkrar båten som i skissen så förhindrar de främre banden att båten glider framåt, de bakre att den glider bakåt. Ett spännband per knap alltså. Att slå ett band över båten gör att den lätt "rullar" innanför bandet och eftersom båten står på rullar förhindrar ett band över båten knappt båten från att glida framåt heller. Lagen säger att du ska lastsäkra för 100% av lastvikten framåt och 50% bakåt samt sidledes. Sidledes fixar dock sidohjulen. Om du surrar som jag skissat behöver tornet inte ta de 100% framåt ensamt. Spänner du de bakersta banden först så de trycker fram båten lätt mot tornet så kan du slacka på vinschbandet så det inte drar båten i sidled/uppåt, det bandet kan du då se som en extra backup bara. Eller för vad det är, ett vinschband, inte en lastsäkring. Angående vikten... Kan du verkligen inte flytta fram något i båten? Nåt ankare i nån akterstuv som kan läggas dikt mot stäven kanske? Som tidigare nämnts så kan du få problem om båten går framför sista rullen. Men testa själv när du har tid och domkraft till hands. Du ska ju ogärna doppa bromsar och nav i sjön när du sjösätter. Att doppa däcken tills de möter fälgen är en bra riktlinje, helst inte mer. Att vinshbandet hamnar som det gör då.. Ja, hur ska man göra då? Din båt har ju öglan lågt. Att sätta vinshen lägre gör ju att den drar i fel riktning när du vinshar upp båten ur sjön. Ett högt torn och låg ögla i båten ger en bättre vinkel så båten dras lite uppåt, inte bara framåt. Men som sagt, slacka lite på bandet när båten är på plats och använd spännband runt knaparna istället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 14 Maj , 2016 Lita inte på vinchtornet. Du ska se till att båten inte kan åka framåt eller bakåt genom att använda spännband mellan båt och vagn tycker jag. Fundera på vad som händer när ett ton kommer farande in i bilen bakifrån. Mackey Då går båt och drev åt pipsvängen oavsett hur välsurrat det är. Då är skador på båten ett av de mindre problemen. Det sitter troligen någon i bilen och denna någon kan må dåligt av att få ett ton båt på sig. Det är troligen inte möjligt att surra båten så att den aldrig kommer att lossna oavsett vilken olycka man är med om, men en väl surrad båt klarar mera än en dåligt surrad båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser