Linda_ang 0 Postad 12 Maj , 2016 Hej på er alla kunniga i forumet! Vi har idag en propeller som är 15x11 motorn varvar mycket och när vi är uppe i ca 4500 varv gör båten ca 11 knop. Detta känns helt kans. Dessutom tar det en evinnerlig tid för den att komma upp i den hastigheten. Kan någon här rekomendera en storlek på proppen? Vi har en del 14" proppar som ligger hemma i olika stigningar. Den med högst stigning är 18" stigning men tyvärr en liten liten skada på ena bladet. Bäten är en Nimo 22 med AQ130 motor 270 VP SP drev. Väger ca 1800kg. Utväxling 2.51 motorns maxvarv 5100. n Vi skulle vilja ha en marchfart på ca 16-18 knop och maxfart tror jag bör ligga någonstans kring 25 knop. Tack för era tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasgladare 0 Postad 12 Maj , 2016 Hej på er alla kunniga i forumet! Vi har idag en propeller som är 15x11 motorn varvar mycket och när vi är uppe i ca 4500 varv gör båten ca 11 knop. Detta känns helt kans. Dessutom tar det en evinnerlig tid för den att komma upp i den hastigheten. Kan någon här rekomendera en storlek på proppen? Vi har en del 14" proppar som ligger hemma i olika stigningar. Den med högst stigning är 18" stigning men tyvärr en liten liten skada på ena bladet. Bäten är en Nimo 22 med AQ130 motor 270 VP SP drev. Väger ca 1800kg. Utväxling 2.51 motorns maxvarv 5100. n Vi skulle vilja ha en marchfart på ca 16-18 knop och maxfart tror jag bör ligga någonstans kring 25 knop. Tack för era tips! Om dina siffror stämmer så har du runt 50% slip med 10% slip ska du ligga på 16" i stigning. Jag tror helt enkelt att du har för liten diameter = väldigt liten bladarea. Så byt till en 14" diameter och 15-16 i stigning så ska nog grejerna lira. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasgladare 0 Postad 12 Maj , 2016 Hej på er alla kunniga i forumet! Vi har idag en propeller som är 15x11 motorn varvar mycket och när vi är uppe i ca 4500 varv gör båten ca 11 knop. Detta känns helt kans. Dessutom tar det en evinnerlig tid för den att komma upp i den hastigheten. Kan någon här rekomendera en storlek på proppen? Vi har en del 14" proppar som ligger hemma i olika stigningar. Den med högst stigning är 18" stigning men tyvärr en liten liten skada på ena bladet. Bäten är en Nimo 22 med AQ130 motor 270 VP SP drev. Väger ca 1800kg. Utväxling 2.51 motorns maxvarv 5100. n Vi skulle vilja ha en marchfart på ca 16-18 knop och maxfart tror jag bör ligga någonstans kring 25 knop. Tack för era tips! Om dina siffror stämmer så har du runt 50% slip med 10% slip ska du ligga på 16" i stigning. Jag tror helt enkelt att du har för liten diameter = väldigt liten bladarea. Så byt till en 14" diameter och 15-16 i stigning så ska nog grejerna lira. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 12 Maj , 2016 Du har sannolikt något annat fel. Går varvet upp direkt, men båten segar sig upp slirar sannolikt något i drev eller propeller. Att ha 50% slip känns inte realistiskt om hela propellern är i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Maj , 2016 Skulle inte tro att du kommer upp i dom farter du önskar med den motorn i den båten. Skulle nog säga att en Aq130 i en nimo22:a är ganska undermotoriserat. Dock så är den proppen på 14x18 på tok för stor stigning. Proppen som du har idag 15x11 är helt klart fel, är båten ny för er? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gasgladare 0 Postad 12 Maj , 2016 Glöm vad jag skrev om 50% slip vände på stigning och diameter. Det andra stämmer om du siktar på 25 Kn. Det gäller dock att motorn orkar dra propellern förstås. Om det går segt med den proppen du har på nu så har du något som inte står rätt till i motorn den bör vara björnstark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 12 Juli , 2016 En Nimo med AQ130 gör faktiskt 25 knop, och kanske till och med 26 på gott humör, men mer än så är nog att begära för mycket av den motorn. Vad jag har för propp har jag iofs ingen aning om, men det är lätt kollat. Ovan gäller med trimplan, gör stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capttellus 5 Postad 16 Juli , 2016 En diesel motor ska normalt ligga på 3500 rpm vid max fart och en bensinare på ca 4500 rpm. Om du har 4500 rpm och båten gör ca 12 knop, tyder det på (som tidigare nämnts) att propellern är för liten. Motorn snurrar av bara den men inget händer. Diametern bör vara given för ditt drev och jag TROR att original diametern är 16" på ditt. Har du sedan en stigning på 16" med, så bör du komma upp i dina 23 kn toppfart. Om du nu skulle vara sugen på att köpa en ny propeller, så ta en titt på en 4 bladig. De är bra på tyngre båtar och ger en lägre planingströskel samtidigt som du får bättre manövreringsförmåga. Jag kan varmt rekommendera http://www.drev.se/ där det finns mkt att läsa om alla möjliga frågor angående drev och motorer, osv. Lycka till, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser