Northsea 3 Postad 11 Maj , 2016 Har följt redknows multis manual för inkoppling av relä till kylskåpet, men funkar inte som det ska. Relät är inkopplat på blå kabel, sen två plus kablar till batterier, sen pluskabeln på kylen. Kylen är direkt kopplad på batteriet via 15 ah säkring. Jag måste dela pluskabeln från kylen, men eftersom den går direkt är ju plus på hela tiden när kylen är on. Behöver tips. Hoppas ni förstår.. Inte lätt utan ritning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Maj , 2016 (redigerade) Jag förutsätter att du använder dig av ett vanligt standard bilrelä?? Larmets blå kabel kopplar du till 86, jord eller minus kopplar du till 85, det gör inget om du växlar dessa. Inkommande kabel från säkringsdosan kopplar du till 30, och utgånende kabel mot kylskåpet på 87. (Det finns relän med en anslutning som heter 87a också, men det är en kontakt som sluter då relät är vilande, så den bryr du dig i såfall inte om. Det finns också relä med två stycken anslutningar 87, misstänker att dom är till för extraljus eller dimljus i bilar, en anslutning till varje lykta alltså, men skit i det.) Sedan måste du ju ha en strömbrytare som kopplar ihop 30 och 87, så att du kan använda kylskåpet när RedKnows är avaktiverad. Kabeln som skall ge spänning åt 30 och vidare till kylskåpet måste ju vara kopplad via säkring INNAN huvudströmbrytaren. Sedan måste ju naturligtvis kylskåpets egna interna strömbrytare/termostat vara påslagen, annars funkar det ju inte. Men jag skall rita på en annan lösning åt dig också, återkommer. Redigerad 12 Maj , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Maj , 2016 (redigerade) Så här kan du också koppla, men denna gången med ett växlande relä. När huvudbrytaren tillslagen, och RedKkows avaktiverad går strömmen mot kylen genom 87a till 30 och till kylskåpet. Med huvudbrytaren bruten, och RedKnows aktiverad (relät drar) går strömmen via 87 och 30 mot kylskåpet. Tänk på att du måste säkra av ordentligt, i den ordinarie kopplingen efter huvudbrytaren har du troligtvis redan en säkring, men i den nya kopplingen innan huvudbrytaren får du hänga på en hängsäkring nära batteriets pluspol.' Iofs kan det ju hända att du har en egen säkring till kylen i dess närhet, men du måste i alla fall ha en säkring pp kabeln innan huvudbrytaren, man skall inte ha några osäkrade ledningar ombord! Sedan finns det säkerligen andra varianter på detta problem. Redigerad 12 Maj , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 12 Maj , 2016 Så här kan du också koppla, men denna gången med ett växlande relä. När huvudbrytaren tillslagen, och RedKkows avaktiverad går strömmen mot kylen genom 87a till 30 och till kylskåpet. Med huvudbrytaren bruten, och RedKnows aktiverad (relät drar) går strömmen via 87 och 30 mot kylskåpet. Tänk på att du måste säkra av ordentligt, i den ordinarie kopplingen efter huvudbrytaren har du troligtvis redan en säkring, men i den nya kopplingen innan huvudbrytaren får du hänga på en hängsäkring nära batteriets pluspol.' Iofs kan det ju hända att du har en egen säkring till kylen i dess närhet, men du måste i alla fall ha en säkring pp kabeln innan huvudbrytaren, man skall inte ha några osäkrade ledningar ombord! Sedan finns det säkerligen andra varianter på detta problem. Stort tack! Varit i kontakt med deras support också, de tipsade om två alternativ. 1 koppla in relä på utgång på kylen, nu fanns inte det i kopplingschemat. 2 en switch med on/off/auto på kylen. Ha relä på auto. Problemet är ju att jag avaktiverar redknows när jag ska åka, då måste kylen kunna gå ändå. Men med din lösning kanske det funkar? Två plus? Har redknows egna relä. http://axtech.se/produkt/rela-12v/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Maj , 2016 Ja det gör det. Men det är väl så att du kan aktivera RedKnows utgången med den blåa kabeln via ett SMS? (annars faller hela idén) Då kan du ju sätta igång kylskåpet när du vill, från annan plats. Jag noterar att RedKnows egna relä kostar nästan tio gånger mer än ett standard bilrelä från Biltema. Sedan kan jag så här tycka att hela grejen är ett "icke problem" eller "citroën-lösning", en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar. Jag har också en RedKnow, som inte är kopplat alls till någon extrafunktion, jag tycker att kylskåpet uppnår sin rätta temperatur ganska snabbt när man satt i gång det, jag har Isoterm med ASU. Det gäller ju att ha matvarorna kalla då man fyller skåpet och att man gärna klämmer in några kylklampar också. Men jag hade nog heller applicerad denna lösning på att starta värmaren, så att båten är varm och go när man skall ha den dän där kulna höstkvällen. Men jag hade nog inte låtit en ebersprakare gå ensam i en tom båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 13 Maj , 2016 Tack för svar @Georg_Ohm! Fick mig en funderare, kanske bättre att ha värmaren på sms. Då kan man också dra igång den en stund innan man kommer ombord för att få ut fukt. Har en Wallas, som jag uppfattat det säker men behöver några startförsök ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 13 Maj , 2016 Tack för svar @Georg_Ohm! Fick mig en funderare, kanske bättre att ha värmaren på sms. Då kan man också dra igång den en stund innan man kommer ombord för att få ut fukt. Har en Wallas, som jag uppfattat det säker men behöver några startförsök ibland. Inför helgturer har det hänt att vi fryst mjölken hemma, då funkar den som kylklamp både under transporten och innan kylskåpet uppnått rätt temp. Under den första timman då motorn går, kör vi kylen manuellt på full effekt, då brukar det tendera att bli frostgrader, sedan får ASU med kylackumulator arbeta, detta Isotermskåp är överlägset det bästa kylskåpet vi haft ombord, och då har vi ändå haft några olika, inklusive isboxar med super-cool och andra tveksamma tillfälliga lösningar. Ja du får väl göra en service på din Wallasvärmare, så att den startar på första försöket, annars vet jag inte hur det blir om du vill starta den med SMS... Och så får man ju hoppas att det inte hänger nån fender i vägen för värmarens avgasrör. En bryggranne som skulle ut tidigt i våras, ja så tidigt att det fortfarande var en tunn ishinna på vattenet, har värmaren kopplad till fjärrstyrning, glad i hågen skickade han ett SMS, men när han kom fram var det ändå svinkallt i båten... han hade glömt eller missat att vrida på värmarens egen termostat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser