Niklas-ES 41 Postad 11 Maj , 2016 Har suttit och kollat lite på båtar, har haft plastbåtar innan med är numera sugen på en fiskebåt, inte just för fisket utan för tycker dom är charmig. Hur som haver. Dom flesta av dessa är såklart plastadträ. Vilket jag alltid varit riktigt skeptisk till, Nu förstår jag såklart att allt handlar hur skicket är var på träet samt hur bra plastningen är, jag förmodar att dessa gamla fiskebåtar inte var i det bästa skick när dom plastades. Det som jag är intresserad av är; hur tror ni livslängden står sej på en platsadträ fiskebåt vs en ren plast från 70-tal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 Maj , 2016 Har suttit och kollat lite på båtar, har haft plastbåtar innan med är numera sugen på en fiskebåt, inte just för fisket utan för tycker dom är charmig. Hur som haver. Dom flesta av dessa är såklart plastadträ. Vilket jag alltid varit riktigt skeptisk till, Nu förstår jag såklart att allt handlar hur skicket är var på träet samt hur bra plastningen är, jag förmodar att dessa gamla fiskebåtar inte var i det bästa skick när dom plastades. Det som jag är intresserad av är; hur tror ni livslängden står sej på en platsadträ fiskebåt vs en ren plast från 70-tal? Det finns inte mycket rolig läsning kring sådana tyvärr. De som byggts från början med plast på trä kan vara bra om de är rätt byggda vad jag förstått. Andra plastningar av äldre träbåtar verkar mest skapa riktigt svåra underhållsproblem. Ytterligare ett stort problem är väl just att hur avgöra skicket på sådana båtar verkar vara väldigt svårt. Iallafall bland den lilla minoritet man sett som verkligen ser ok ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Maj , 2016 Har suttit och kollat lite på båtar, har haft plastbåtar innan med är numera sugen på en fiskebåt, inte just för fisket utan för tycker dom är charmig. Vad menar du med fiskebåt. När man läser här på MG talar man ofta om fiskebåt, men menat tex en styrpulpetare som man skall fiska med. För mig är en fiskebåt en sån här båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 11 Maj , 2016 Jag tror det är Thallathas variant, då det flesta styrpulpetare inte är just i plastat trä som frågan gäller.På frågan "hur länge kan de hålla" blir svaret "hur långt är ett snöre". Allt ifrån färdig för upphuggning redan för tio år sedan till många, många år kvar alltså. En ren plastbåt vet ingen hur länge de kommer att hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Maj , 2016 Jag tror det är Thallathas variant, då det flesta styrpulpetare inte är just i plastat trä som frågan gäller. På frågan "hur länge kan de hålla" blir svaret "hur långt är ett snöre". Allt ifrån färdig för upphuggning redan för tio år sedan till många, många år kvar alltså. En ren plastbåt vet ingen hur länge de kommer att hålla. Nu var det mer ordvalet jag tänkte på. Många ställer ju frågor om den fiskebåt man tänker bygga och menar nån liten plastbalja. En julle eller en snipa är ju traditionella båtar som man fiskade med och ofta plastade. Det skulle aldrig falla mig in att kalla en julle eller snipa för en "fiskebåt". Jag kan inte ens tänka tanken. Här är en väl plastad julle. Skulle inte förvåna mig om man kunde riva ur trät ur den och göra en ren plastbåt av den. Detta är en julle, som plastades enbart frö att ha som plugg till att bygga plastvatianter på jullen i fråga. Bland annat min lilla julle på bilden uppe till vänster. Sen användes båten i några år, tills den i en västlig kuling hamnade under en brygga. Plasten var så tunn och trät så dåligt att den inte klarade den påfrestningen. Man brukar ju säga; "har man inte bekymmer, så kan man lätt skaffa sig" Om en gammal fiskebåt plastades av folk som kunde det på 1970-talet så kan ju plastningen va välgjord. Att man plastade båten berodde ju i regel på att båten var i skick att huggas upp och man förlängde livet på den. Har båten plastats av amatörer på senare år, så kanske den fortfarande flyter - trotts allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 11 Maj , 2016 (redigerade) Det finns flera orsaker och olika skolor när folk bestämmer sig för att plasta gamla träbåtar. För en del räcker det med att ett bord har en spricka som aldrig riktigt sväller igen för att ta till plasten. En del plastade sina träbåtar redan när de byggdes och en del plastar rena vrak där man låter det ruttna träet sitta kvar. Köper man en plastad träbåt så ser man på samma saker som när man köper en träbåt. Är det ruttet nere i kölsvinet? Är spant brutna? Sitter motorbädden fast? En del båtar har så tjockt plastlager att träets skick inte har någon större betydelse, då gör det naturligtvis inte så mycket om trädelarna är ruttna. Andra båtar är plastade med bara ett par lager matta för att uppnå önskad vattentäthet. En sådan båt skall naturligtvis ha hela spant och vara stadigt byggd från början. En plastad träbåt skall vinterförvaras på samma sätt som en träbåt. Den skall tas upp tillräckligt tidigt på hösten så att träet hinner torka innan kylan. Frost är en mästare på att separera plasten från träet. Båten skall också strykas med linolja så att träet inte drar i sig vatten. Jag skulle utan tvekan våga köpa en plastad träbåt om båten är välskött och allt ser ut att vara gjort med stil och nit. Jag ägde själv till för några år sedan en snipa som var byggd i mitten av 1960-talet och plastad tidigt 1980-tal. Våren 2007 bytte jag träet under propelleraxeln i bakre delen av kölen och plastade in det igen. Något år senare såldes båten och den hamnade på okända äventyr. Sommaren 2014 stod den plötsligt i min hemmahamn igen, några grabbar hade köpt den och puttrade omkring med dunka-dunka både från Bernard-motorn och stereon. I slutet av sommaren var det någon av killarna som körde på en sten så ett decimeterstort runt hål uppstod precis ovan vattenlinjen midskepps. I det skedet tänkte jag att nu ser jag väl aldrig den båten igen. Jag hade fel, nu står den på en gård en mil härifrån och varje gång jag åker förbi har ett nytt skede i reparationen av hålet i skrovet tagit vid. Så döm inte ut en plastad träbåt så där bara :-) Redigerad 11 Maj , 2016 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Maj , 2016 En plastad träbåt skall vinterförvaras på samma sätt som en träbåt. Den skall tas upp tillräckligt tidigt på hösten så att träet hinner torka innan kylan. Frost är en mästare på att separera plasten från träet. Båten skall också strykas med linolja så att träet inte drar i sig vatten. Vem har råd och möjlighet att ta upp en fiskebåt på tex 60 ton så att den hinner torka ut innan frosten kommer. Och ha den kvar på land en hel vinter!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 12 Maj , 2016 Jag var för snabb och otydlig när jag skrev innan. Med en fiskebåt menar jag en tex. större snipa i träutförende, Dom flesta av dessa är plastad i dagens läge, och jag misstänker det är för att ge dom några år till då träet börjar bli dåligt, då dom kanske inte blivit väldigt omhändertagen. Jag förstår såklart att det handlar om vem som gjort det och hur bra det är gjort. Men låt oss säga att dom är riktigt plastad (bra och tjockt) så bör dom va ha samma livslängd som vilken plastbåt som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 12 Maj , 2016 Jag var för snabb och otydlig när jag skrev innan. Med en fiskebåt menar jag en tex. större snipa i träutförende, Dom flesta av dessa är plastad i dagens läge, och jag misstänker det är för att ge dom några år till då träet börjar bli dåligt, då dom kanske inte blivit väldigt omhändertagen. Jag förstår såklart att det handlar om vem som gjort det och hur bra det är gjort. Men låt oss säga att dom är riktigt plastad (bra och tjockt) så bör dom va ha samma livslängd som vilken plastbåt som helst? Nej, inplastat trä är ofta det största problemet i plastbåtar. Framförallt när det har någon strukturell funktion, men ibland gör det inget att tex inplastade bottenstockar ruttnar bort, de fungerar mest som fyllning i en lådbalk om konstruktören en gång räknat med det. Men det håller fukt, skapar mögel och andra otrevligheter. Ju mer trä inplastat - ju mer problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 12 Maj , 2016 Aha; du menar en sådan.Då skulle jag satsa på oplastat. Gärna tjärad eller så - det är inga dyra båtar. Den här t ex; bort med fernissan, stryk med roslagsmahogny (lika delar trätjära, linolja och terpentin) och du har en båt som håller nästan hur länge som helst.https://www.blocket.se/vasterbotten/Mysig_oppen_trasnipa_med_Yanmar_sb12_66832703.htm?ca=11&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser