Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
schnoddas

Tilt motor - rost

Rekommendera Poster

När jag - alldeles nyss kollade tilt motorn (Outbourd Mercury 90 hk) så ramlade det bort rätt så stora flagor av rost men samtidigt ser det ändå ut som att det finns ett -intakt -  inre skal också ???? Måste motorn bytas eller kan jag förlita mig på att det fungerar ändå (om jag målar - skyddar) den i det här skicket eller kommer den att rasa ihop så fort den når vattenytan ?? Verkar vara ett stort jobb att byta.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt problem. Jag hade samma sak på en Mercury 50 4-takt 2003. Men.... det klarar sig mycket längre än man tror. F.ö finns varenda packning i denna inkl huset som reservdel om du googlar. Knacka lätt på den för att göra en bedömning om det bara är "kex" i den eller om den klarar sommaren. Worst case är att tilten slutar funka och du manuellt måste släppa trycket (finns knapp (eller var det kanske skruv?) för det, men se till att du har verktyg med dig. Plocka sedan bort och fixa efter att båten tagits upp. Visst... sen finns risken att vissa grejer i tilten som inte behövde bytas ev senare kan behöva bytas om det börjar läcka in.

Att byta till en utbytes är enkelt att göra själv. Att renovera en kräver att du inte har tummen mitt i handen även om det egentligen inte är speciellt svårt.

/Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej PEO !

Tackar för svar ! Det är kanske bättre att byta kåpan - men var hittar jag en sån för bra pris i Sverige? Motorn är denna:

Mercury 90 hästar

Serienummer: 0T491427

Modelnummer: MER 1090412ZD (Mercury)

Modellår:  2002

Beskrivning: ME-90ELPTO

Hoppas på hjälp - men kollar naturligtvis själv också !

post-70388-0-46043200-1462969546_thumb.jpg

post-70388-0-75859900-1462969332_thumb.jpg

post-70388-0-29172500-1462969341_thumb.jpg

Redigerad av schnoddas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmmm

Den där såg ju inte trevlig ut.... Ser ut på vänster sida som om det redan är hål?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...