Ruskpricken 215 Postad 10 Maj , 2016 Hej! Nog för att jag brukar klara en hel del men nu har jag kört fast å måste fråga om tips. Gängade in ett mässingsrör i septitanken. Förberett med gänga R 1 1/4". Så långt okej. Använde tonvis med gängtejp, modell "snöre". När jag sedan skulle sätta på slangen på stosen/röret så gick det att vrida stosen alldeles på tok för lätt. Risk för läckage. Vad göra? Täta med lin? Epoxi? Butylgummi? Sika 191? (Det är ju nästan som butylgummi när det härdat.) Superlim? Annat? Moka järnrör med lin har jag gjort massor, gängtejp d:o, svetsat, klämkopplingar på både järn å kopparrör osv. Men detta med den feta plasten i septitanken, det är nytt å jag vill få det tätt å kunna sova gott utan tanke på läckage. Så vad tipsar ni, ni som har varit med om just detta? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 10 Maj , 2016 Hej! Nog för att jag brukar klara en hel del men nu har jag kört fast å måste fråga om tips. Gängade in ett mässingsrör i septitanken. Förberett med gänga R 1 1/4". Så långt okej. Använde tonvis med gängtejp, modell "snöre". När jag sedan skulle sätta på slangen på stosen/röret så gick det att vrida stosen alldeles på tok för lätt. Risk för läckage. Vad göra? Täta med lin? Epoxi? Butylgummi? Sika 191? (Det är ju nästan som butylgummi när det härdat.) Superlim? Annat? Moka järnrör med lin har jag gjort massor, gängtejp d:o, svetsat, klämkopplingar på både järn å kopparrör osv. Men detta med den feta plasten i septitanken, det är nytt å jag vill få det tätt å kunna sova gott utan tanke på läckage. Så vad tipsar ni, ni som har varit med om just detta? Tacksam för svar. Hade en t-koppling i plast som sprack i vintras till mitt färskvattenvattensystem. Jag lyckades inte hitta någon likadan i plast utan fick köpa en t-koppling i mässing. För mej höll det tätt med lin och nån typ av pasta som följde med i lintätningskittet. Då kopplades min t-koppling i mässing ihop med en annan t-koppling i plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 10 Maj , 2016 Lin och gängpasta funkar alltid. Rispa metalldelar med ett bågfilsblad/kniv så att linblånorna inte glider. Linda linet åt det håll så attest INTE lindar upp sig när du skruvar in röret. Lägg på gängpasta runt hela gänget. Dra åt så att ett par gängvarv är kvar. Det ska gå rätt tungt på slutet. Med lin kan man justera kopplingen till rätt länge både genom att dra åt mera och lossa lite. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Maj , 2016 Även gängtejp skulle fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 10 Maj , 2016 Även gängtejp skulle fungera. Håller med om att det funkar med gängtejp, men... Problemet med gängtejp är att den blir onödigt hal mot plasten så att röret vrider sig onödigt lät, precis det som Ruskpricken beskriver. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 10 Maj , 2016 Tack alla. Det får bli morgondagens övningar. Tar loss å plockar bort gängtejpen å använder lin. Tror faktiskt jag har en liten burk kvar med pasta som passar sen jag byte järnrör till pannan. Litar inte på gängtejpen i detta fall. Har fixat en liten mekanisk anordning med kullänkar å leder till en "chocke" knapp för köldstart/kallstartknappen för motorn. Skönt att slippa treva med handen in under en massa metallabyrinter på hitta knappen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 10 Maj , 2016 ... Har fixat en liten mekanisk anordning med kullänkar å leder till en "chocke" knapp för köldstart/kallstartknappen för motorn. Skönt att slippa treva med handen in under en massa metallabyrinter på hitta knappen. Det skulle vi också behöva. Nu blir den aldrig använd eftersom det kräver att man; kliver ner i akterruffen, öppnar en lucka till motorummet, sträcka sig in och treva efter knappen, komma på att man glömt att ge extra gas (då fastnar inte kallstartsknappen), åla sig ut, sträcka sig fram ur akterruffen och ge extra gas, tillbaks ner i motorrummet, trycka på knappen, ut ur motorrummet, dit med luckan, upp ur akterruffen, starta motorn. Puh! Oftast nöter vi på startmotorn i 10-15 sekunder, väntar en stund och sedan nöter vi 10-15 sekunder till innan motorn startar. Har funderat på en elektromagnetisk variant en tid. Kanske fick du mig nu på spåret att fixa detta. Vad för standardprodukt kan man tänka sig som trycker ut något när en strömkrets sluts? Kraft kanske 5 N (0,5 kg). Slaglängd 1 cm. Oj, blev som vanligt lite OT... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 10 Maj , 2016 Hej! Nog för att jag brukar klara en hel del men nu har jag kört fast å måste fråga om tips. Gängade in ett mässingsrör i septitanken. Förberett med gänga R 1 1/4". Så långt okej. Använde tonvis med gängtejp, modell "snöre". När jag sedan skulle sätta på slangen på stosen/röret så gick det att vrida stosen alldeles på tok för lätt. Risk för läckage. Vad göra? Täta med lin? Epoxi? Butylgummi? Sika 191? (Det är ju nästan som butylgummi när det härdat.) Superlim? Annat? Moka järnrör med lin har jag gjort massor, gängtejp d:o, svetsat, klämkopplingar på både järn å kopparrör osv. Men detta med den feta plasten i septitanken, det är nytt å jag vill få det tätt å kunna sova gott utan tanke på läckage. Så vad tipsar ni, ni som har varit med om just detta? Tacksam för svar. Jag skulle nog beroende på hur lätt det snurrar kombinera tätmedel och lim. Det finns en del lim som fäster bra på din feta plast och samtidigt på metall. Jag har limmat lite sådant förut. Lite bökig kombination. Snurrar det för lätt efter att du provat med lin och pasta så lägg en limsträng i ytterkanten. Här finns lite tips på vad som funkar bra. Men ofta behöver du primer på feta plaster. http://nordenolje.dk/aviva/media/download/produktguide_maj_2013_uk_low.pdf Annars fäster Nils Malmgren Elastic 705 epoxy bra på plast och gummi. Det står emot allt utom saltsyra bra. Jag har själv limmat bland annat gummi med det. Vet en som limmat/tätat plastgrejer också med det mot glasfiber. Och det sitter som bara fan. Det blir som en en epoxypackning som beroende på omständigheterna hur det ska sättas fast även kan efterkomprimeras. Rörelse upp till 30%. Om det fäster på fet plast kan du ju ringa Nils Malmgren om så slipper du prova i blindo. 5 min samtal och du vet direkt... Finns du i Stockholmstrakten kan du få ta lite av mig och det skulle visa sig funka. http://www.nilsmalmgren.se/Datablad/DB%20Spackel%20Elastic%20705.pdf /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Maj , 2016 Även gängtejp skulle fungera.Håller med om att det funkar med gängtejp, men... Problemet med gängtejp är att den blir onödigt hal mot plasten så att röret vrider sig onödigt lät, precis det som Ruskpricken beskriver. Mackey Gängtätning, typ anaeroblim, fungerar åxå men du behöver ev aktivera med aktivator... kopparmetall eller dyl mot plasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 10 Maj , 2016 Även gängtejp skulle fungera.Håller med om att det funkar med gängtejp, men... Problemet med gängtejp är att den blir onödigt hal mot plasten så att röret vrider sig onödigt lät, precis det som Ruskpricken beskriver. Mackey Gängtätning, typ anaeroblim, fungerar åxå men du behöver ev aktivera med aktivator... kopparmetall eller dyl mot plasten. Vanligtvis stämmer det. Men mot PP, Acetal, PE, PTFE och andra svåra plaster stämmer det inte lika bra. Nu vet vi väl iofs inte vad det är för material i tanken.... Det kan ju så klart vara något som funkar. Min favorit för tätning är "Scantech 4000T" som jag nästan tätar allt med. Guds skapelse som är så förbannat bra! Det tätar även mot plast om man har aktivator för kopparjoner. Men mot plasterna jag nämnde så är det fel medel. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 Maj , 2016 Den tätningen är även min favorit. Har tätat mässing mot pp, min septitank med den och aktivator. Hade nog en wash-primer på pp-plasten för att få vidhäftning. Funkar kanon. Faktiskt i överkanten även pp mot pp med samma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 11 Maj , 2016 Detta var iofs en färskvattentank jag en gång hade som läckte vid utloppet, det var nu många år sedan, jag hade försökt täta med epoxilim och sika, men det funkade inte. Någonstans utefter kusten rann allt vattnet ut i kölsvinet. Jag hade en sådan där bordsgenomföring av vit plast till övers, som låg i båten, så med lånade verktyg sågades det upp ett hål runt den ursprungliga anslutningen och denna bordsgenomföring monterades inifrån, och tätades med giftfritt akvariesilikon. Det höll tätt i flera år, tills tanken började läcka högst upp vid manluckan, då byttes den tanken ut mot en i rostfri plåt. Det känns väl inte lika roligt att stoppa ned näven i en septiktank, även om jag gjort det också, men långa gummihandskar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 11 Maj , 2016 (redigerade) Epoxi i synnerhet och inte heller sika (pu) fäster på/ väter PP, PE, PTFE eller Acetal. Så det är som att be om läckage. Anaeroblim, med hjälp av washprimer och silikon är väl några av de minst dåliga, men inte 100% alternativen. Det finns moderna lim som limmar PP/PE, bra, till och med PTFE hyfsat. PP och PE går inte att få isär. Vi har limmat en del PP-paneler, avloppsörstosar, spolarvätskebehållare och en del bensintankar till motorsågar mm. Sånt ska jag använda nästa gång alternativet är lågenergi-plast Redigerad 11 Maj , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 11 Maj , 2016 Tabellen i PDF-form jag länkade till ovan på "nordenolje"visar material och produkter som limmar bra tillsammans. Där finns också produkter som fäster på bra på dessa svåra kombinationer. Just den produkt som enl tabellen är bäst för detta har jag dock inte själv provat. /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 213 Postad 11 Maj , 2016 Jag gjorde samma operation, mässingskoppling i septitank av fet plast och använde lin och pasta, håller tätt än så länge. Sen återstår det att se om det håller i längden. Men jag håller med att det är lurigt att veta hur hårt man kan dra i den mjuka plasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 11 Maj , 2016 Hej å tack alla, det blev många svar. Tror jag är nöjd med att köra med lin bara. Limma vill jag inte, måste kunna ta loss anslutningen i framtiden, man vet aldrig. Å till Mackey då...jo, jag har faktiskt flera små magneter som skulle passa. Du hittar såna i slaktade diskmaskiner, tvättmaskiner å likn. Jag brukar spara på sånt "skrot", bra att ha. Annars finns det relativt billigt att köpa över disk. Botanisera först hos Elfa å sedan gå på jakt hos billigare företag. I vissa äldre maskiner drogs programverket runt av en magnet som gav pulser varje minut. En sån klarar jobbet. Annars en väldigt lång "vanlig" bowden wire från typ gasen till en moppe eller sånt? Kan det vara nån ide? Får göra ett fäste bara så tryckstången ligger rätt. Skall prova detta med lin när jag kommer hem. Skall ut å transportsegla en liten båt nu när kylan kommer å solen försvann, bra timning. Men man är ju en Ruskig Prick. Behöver inga fler svar på frågan så tack alla. Till Moderator, hur fixar man en "Löst" på tråden ? Det fanns tidigare men jag vet inte hur man fixar det nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Maj , 2016 man är ju en Ruskig Prick. Behöver inga fler svar på frågan så tack alla. Till Moderator, hur fixar man en "Löst" på tråden ? Det fanns tidigare men jag vet inte hur man fixar det nu. Jo tack - det har jag allt märkt. Du behöver många fler svar på alla frågor - varför skall just du slippa så lindrig undan!? Så alla MG;are. Ös på med funderingar medans TS inte kan försvara sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser