Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Georg_Ohm

Problem med en gul landströmskabel, någon med erfarenhet?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Svågern och svågerskan köpte för några år sedan en ny större Nimbus.

Medföljde gjorde en sådan där 25 m gul landströmskabel, de senaste åren har jordfelsbrytaren i land löst ut till båtgrannarnas stora "glädje" ibland har detta skett då man först anslutit sig till ellutaget iland innan kabeln pluggats in i båten. Varför jag misstänkt att det är fel på kablen någonstan. Men det har också hänt att båtens jordfelsbrytare och automatsäkring lös ut, men inte lika ofta.

Jag har haft denna kabel i min verkstad, och anslutit den, mätt, isolationsmätt den och provocerat den med böjningar nära kontaktena utan något fel, lik förbaskat löser jordfelsbrytaren och ibland säkringen i land ut ibland. Igår klippte svågern bort den fastgjutna kontakten på "landsidan" och ersatte den med en standardhane inköpt på Jula. Vi får se om det hjälper, den gamla kontakten med 10 cm kabelstump sparas för kommande obduktion.

Men jag är inte säker på att det är landkontakten som är boven i dramat, det kan likaväl vara den pågjutna runda kontakten i båtändan, en specialkontakt, minns inte tillverkningsnamnet, men fann en holländsk firma som säljer sådana....dyrt + frakt, men så har den ju en röd lysdiod också.....

http://www.hjertmans.se/image?path=Articles/5502-20/5502-20.jpg

Här är en bild....

Ja frågan då egentligen, är det någon som har erfarenhet av dessa gula kablar, dom skall ju vara så himla bra enligt reklamen, svågerns båtgranne hade tydligen divergerande åsiker om denna gula kabels förträfflighet.

Själv har jag ingen aning, jag har en 30 meter lång gummikabel svart, H07x 1,75 tror jag, köptes på outlet för 11kr per meter, tillkom gjorde två kontakter med skruvanslutning för 15kr styck, och iallafall den ena har jag bytt ute efter en skateboardolycka, det är inte överallt som det är förbjudet att åka skateboard på bryggor och kajer....

Sedan är väl det inte heller tillrådligt med en så lång som 30 meters landströmskabel, den blir också tung att bära.

post-89760-0-92307500-1462875956_thumb.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajaj, ja de gula är ju inte bra... ;)

Jag vet faktiskt inget om det - men kan de låna en elkabel av dig eller någon annan och testa? Funkar det med den så är ju kabeln trasig och det kanske är dags att köpa en ny. Slår det ifrån ändå är det dags att se över andra delar av installationen. Mitt tips är då att söka där el möter vatten, t ex om de har varmvattenberedare med 230V-drift.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du isolationsmätt kabeln med en ohmmeter eller en isolationsprovare (ex megger)?

Har du mätt den i vattenbad?

Jag föreslår att du sänker kabeln men inte kontakterna i vatten och låter den ligga där en tid. Isolationsmätt sedan med ex 500 volt. Får du inget jordfel då är kabeln med stor sannolikhet hel.

Lycka till!

/Mathias

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den är meggad.

Jag har inte mätt den i vattenbad, eftersom den fallerat vid torrväderlek.

Jag tror att det är kabelbrott vid någon av kontakterna, där kabeln böjs och sträcks var gång den rullas ihop. Jag har ju erfarenheter av det på elverktyg, där man ofta får kabelbrott några cm från ingången i apparaten.

Den är sträckt, det har ryckts i kontakter och lindats runt en kabeltrumma, men i verkstaden funkade det. Problemet med den meggen jag använde var att ansluta mätproberna så det inte började "läcka" redan där.

Jag skrev inte det, men nu hände det sig i helgen att någon av brytarna, oklart vilken, löste ut i stolpen på bryggan då kabeln anslöts utan att den var inkopplad i båten.

Visst har de lånat kablar av mig, och några har återlämnats, anda inte, men problemet är att jag har EU-don i båda ändarna av mina kablar, den gula har som du ser en annan standard i den runda kontakten. 

Sedan är ju inte detta någon gummikabel, känns mer som PVC.

Vad jag funderar på just nu är att byta ut intagskontaktdonet i båten mot en sedvanligt EU-hona... men det låter sig inte göras så lätt... dessa är ju inte så snygga som det rostfria eller kromade runda kontaktdonet som sitter på insidan av akterspegeln idag. Och Nimbus garantitid har löpt ut.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut att vara den som heter Marinco med platta stift i hanen. Tror den är Amerikansk. Den Holländska heter Ratio och har runda stift i hanen. Båda är gula eller ibland gröna med Mastervolt etikett på.

Extra täta kontakter med låsring och o-ring som extra packning. Även på en sån kan det väl bli kabelbrott och kortslutning antar jag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har de lånat kablar av mig, och några har återlämnats, anda inte, men problemet är att jag har EU-don i båda ändarna av mina kablar, den gula har som du ser en annan standard i den runda kontakten. 

Sedan är ju inte detta någon gummikabel, känns mer som PVC.

Vad jag funderar på just nu är att byta ut intagskontaktdonet i båten mot en sedvanligt EU-hona... men det låter sig inte göras så lätt... dessa är ju inte så snygga som det rostfria eller kromade runda kontaktdonet som sitter på insidan av akterspegeln idag. Och Nimbus garantitid har löpt ut.

Du får väl använda använda den sista meter/halvmetern och göra en övergång och hoppas på att just den biten är ok.

Fast det är ju lite synd att kassera den gula sladden - den är ju så fin färg på - åtminstone när den var ny.  :unsure:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att tvätta kontakterna i sötvatten. Efter ett par dopp i saltvatten (japp, jag lyckas bada mina ibland) brukar de kunna krångla lite av och till beroende på luftfuktighet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag gillar inte de gula sladdarna... Kabeln är det inget fel på och om den är av amerikanskt ursprung så är ledarna överdimensionerade (för dubbla strömstyrkan)

Problemet är kontakten in i båten. Funktionen är vid första påseende vettig, breda kontakter som sticks in djupt och sedan med en vridrörelse fixeras. På det kan man också skruva fast kontakten med en ring.

Nja. För att möjliggöra vridrörelsen så kommer den i och för sig breda "bladet" att glida in mot två smala fjäderbelastade delar som från var sida ska ge kontakt? Kontaktytan är pytteliten!

Det finns förresten ett problem till. Många som ska sätta i kontakten ser inte hur den ska vara och prövar sig fram... Med följd att hålen deformeras något med tiden... Jag säger inte att det är farligt men som sagt, jag gillar inte konstruktionen alls. Byt till en europeisk som har långa tjocka kontaktpinnar.

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut att vara den som heter Marinco med platta stift i hanen. Tror den är Amerikansk. Den Holländska heter Ratio och har runda stift i hanen. Båda är gula eller ibland gröna med Mastervolt etikett på.

Extra täta kontakter med låsring och o-ring som extra packning. Även på en sån kan det väl bli kabelbrott och kortslutning antar jag.

Möjligen länkade jag in fel bild, det är möjligt att kontakthålen är runda, det står Ratio ingjutet i plasten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar inte de gula sladdarna... Kabeln är det inget fel på och om den är av amerikanskt ursprung så är ledarna överdimensionerade (för dubbla strömstyrkan)

Problemet är kontakten in i båten. Funktionen är vid första påseende vettig, breda kontakter som sticks in djupt och sedan med en vridrörelse fixeras. På det kan man också skruva fast kontakten med en ring.

Nja. För att möjliggöra vridrörelsen så kommer den i och för sig breda "bladet" att glida in mot två smala fjäderbelastade delar som från var sida ska ge kontakt? Kontaktytan är pytteliten!

Det finns förresten ett problem till. Många som ska sätta i kontakten ser inte hur den ska vara och prövar sig fram... Med följd att hålen deformeras något med tiden... Jag säger inte att det är farligt men som sagt, jag gillar inte konstruktionen alls. Byt till en europeisk som har långa tjocka kontaktpinnar.

Jag gillar inte heller kontakterna, och särskillt inte sådana som är gjutna på kabeln.

Den där kontakten som sitter i båten är för fin för att bytas ut, tycker skepparen, dessutom blir det ett fult hål då den tas bort. Men jag jag god lust att ansluta en EU-hona i en sladdbit och gömma i nån bänk eller under nån durk som kan fiskas upp och anslutas istället... Eller sätta en EU-hona för fast installation på en teakbit som täcker hålet efter den kromade kontakten... Hade detta varit på en amerikansk båt hade jag ju inte varit förvånad, som på grannens Florida impotrerade Magnum, men sådana urusla kontaktdon på en svensk kvalitetsbåt.... Men Nimbus har kanske chanserat.

Ja den gula kabeln är ju snygg, och överdimensionerad, men vad hjälper det då kontaktdonen är kassa, kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ja... En till som inte gillade kontakten. Jag har också sågat sönder en kontakt. En på bryggan frågade mig varför det var GLAPPKONTAKT, dvs när han drog kontakten åt sidan så tystnade hans våtdamsugare! Jag bytte allt åt honom, till europeisk standard.

Exakt som bilderna i artikeln var det, två fjäderbelastade delar ska gripa om bladet. Tokliten kontaktyta.

Men hörni, den siten hade alla möjliga bra tips! Mycket läsning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag skulle gärna byta ut mina amerikanska uttag till europeiska. Förslag på drägligt ok? Jag hittar bara antingen stora, plastiga eller på alla vis fula kontakter...

Edit: hittade några OK:

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/RATIO_INTAG_PLAST_16A?id=05987

http://www.vikingyachting.se/Webshop/El--ventilation-belysning/Landström/Landströmsintag-Ratio-16A.aspx

Redigerad av sege

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, den där är inte vacker någonstans och när jag klämde på den kändes den som den skulle gå sönder i handen på mig i butiken. Inte nöjd. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...