Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
joppe_hagg

Skifta växelförarens läge i Vp DP-S1 Drev?

Rekommendera Poster

Jag har bytt gasreglage/växelreglage från två-spak till en-spak. Efter det kan jag inte justera så att jag får i framåtväxel på tomgång och därefter skifta till backen på tomgång. Jag tolkar det som att mitt nya reglage har för kort slag, för dålig utväxling på växelföraren. Däremot ser det ut som att man kan skifta läge på växelarmen/manöverarmen (nummer 57 på skissen) i drevet. Det hål som används sitter alltså längre ut från dess axel, och det andra hålet sitter närmare. Om jag använder det som är närmast armens axel så blir det kanske tillräckligt slag - men min fråga är om man kan göra denna manöver? Manöverarmen sitter alltså på en axel. Axeln sticker ut från en liten kåpa/lucka som sitter med fyra skruvar. Jag gissar att det är olja innanför, så jag har inte lättat på skruvarna. Eller kan man bara skifta hål genom att flytta på växelpinnen (63 på bilden) så att den använder det andra hålet?

Tar gärna emot tips och erfarenheter! Snart sjösättning hoppas jag. Jag har bifogat en bild på sprängskiss och länk till marinepartseurope.com.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7749307-44-11280.aspx

/Johannes i Uppsala

post-78319-0-17562600-1462837141_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du byter plats på 63 i det andra hålet på 57 har du skiftat fram och back, alltså du får växellägen åt fel håll i reglaget, om det nu är rätt där från början (det går vanligtvis att utföra samma manöver i reglaget, så du behöver inte lyfta båten, eller bada, om du kopplat fel, men det kan ju bli lurigt första gången du lägger i växeln i hamn).

Det var längesedan nu, men jag mekade med ett 280-drev, och 54 är ju en slags packbox, det är riktigt som du säger ett det skall finnas olja innanför, om än till en viss nivå.

Det brukar stå angivet i manualen att det skall finnas ett visst glapp i växlingsmekanismen, annars kan det bli svårt att växla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...