AndW 197 Postad 9 Maj , 2016 Hej, Då jag ska rensa kylkanalerna i min motor som figurerar i en annan tråd (yamaha 5c slutet på 80-talet) så fumderar jag på att ta vägg allt gammalt klegg på kolvtoppen och topplocket. På amerikanska forum står det att folk sprutar nåt som heter "sea-foam" eller "yamaha ring free" och varvar motorn duktigt, så ska soten och kokset försvinna. Är det så enkelt? Måste man inte ta isär, skrapa och kneta? Överhuvud taget verkar sotning av utombordare inte vara nåt som folk i sverige bryr sig om, det är vad en sökning på forumet tyder på i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 10 Maj , 2016 Kan det vara så att man inte sotar ur dem för att de alltid går på högbelastning? Sot bildas ju vid låg temperatur och lite felställd blandning - här är det hög temperatur och last som gäller, sotet bränns hela tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 10 Maj , 2016 Kanske inte relevant svar på din fråga men kan berätta att i ungdomens dagar så åkte jag moppe från Köping via Sockholm -Drottningholm --Eckerö. Vi skulle på läger över Påsken. I höjd med Stäket gick moppen väldig dåligt. Orkade inget. Som tur hade vi lite verktyg. Lossade avgasröret å konstaterade att hela hålet var nästan igentäppt. Knackade loss med en skruvmejsel å sen gick det fort som vanligt igen. Varför det smetade igen då har jag aldrig förstått. Så visst kan man behöva sota en tvåtaktare. En Yamaha 2 taktare, 2 cyl med bara 1:1oo på olja vi hade på en tidigare båt har krånglat. Efter mycket mekande så kom jag på felet. Det sitter en membran som hjälper till med returspolningen av vevhuset för att få bättre fyllnadsgrad å mindre soppaförbrukning samt mindre förluster ut med avgaserna. Den såg hel ut men var sprucken. Byte till en ny gjorde susen, motorn blev som ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 10 Maj , 2016 Antar att du syftar på reedventilen(tror det kallas så)? En tunn metallflärp? Vad hade du för problem med motorn då, och hur kopplar det till mitt? Det låter som att du menar att det var samma problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 11 Maj , 2016 Tja....koppling?...tänkte bara att om motorn gick dåligt å det har sotat igen. Reed kallas allting på engelska som har ett blad, ursprungligen ett vass-rör. Tex bladet på en klarinett, osv. tungorna i ett munspel mfl. Jo det är den jag syftade på. Bara en tanke, kanske det som krånglar å inte sotet. Min erfarenhet är att det går inte att bränna bort igenkoksat sot från motorn, måste ta bort mekaniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser