Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Anders-pe

vattentank

Rekommendera Poster

Vad kan man göra rent vattentanken med, den är av plast sitter i fören och rymmer ca:120 liter, det finns en manlucka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill få bort?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, litet grönsåpa är väl aldrig fel, och då skölja ordentligt efteråt.

Förr gjorde jag rent såväl plasttankar som rostfria med klorinlösning, lät det stå och spolade sedan igenom systemet, det blev säkert rent, men vattnet smakade ju "Vallhallabadet" i nån vecka efteråt, så det är väl inte "politiskt korrekt" att ha klorin i rören, hade det varit ett språkrör hade man ju kunnat byta ut det istället, i alla fall den ena...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel.... spraya på blandning. Borsta lätt. Skölj noga.

Ja kör med en produkt jag fått från en restaurang. Den säljs bara till företag.

Bakteriedödande. Blandad 1/200 behöver den inte sköljas. Sprayde- blandad 1/20 i plasttank 5 år sedan. Lät verka 30 min. Sköljde... fyyy fan vad svart gröt det lossnade. Hällde i lite lösning 1/20 i tanken. Spokade så det fyllde slangar.. samma här, efter 30 min... massa glegg.

Har tänkt göra lika med resten, plåttank mm. men har ej blivit av.

Tror dock det egentligen bara har kosmetisk funktion.

Du kan nog få liknande effekt med diskmedel... fast det skummar nog mkt.

Vill du ta loss kalk... är det syra som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, litet grönsåpa är väl aldrig fel, och då skölja ordentligt efteråt.

Förr gjorde jag rent såväl plasttankar som rostfria med klorinlösning, lät det stå och spolade sedan igenom systemet, det blev säkert rent, men vattnet smakade ju "Vallhallabadet" i nån vecka efteråt, så det är väl inte "politiskt korrekt" att ha klorin i rören, hade det varit ett språkrör hade man ju kunnat byta ut det istället, i alla fall den ena...

Klor desinfekterar effektivt... minns inte riktigt mekanismen bieffekten blir ju att klorsmaken kan vara efterhängsen. Tanken blir ju å andra sidan blekt... även ev smuts i tanken.

Har för mej det är en tensidfuntion i den här industrivarianten, den smaka/luktar ingenting.

Men frågan är ju som sagt. Vad vill du att ev rengöring ska ha för effekt/ vad ta bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör klorin, men även väteperoxid skall vara effektivt, men det har jag aldrig använt. Jag brukar ha i några liter vatten och en deciliter Klorin, sedan tar jag en svamp genom manluckan och sköljer av insidan, sedan pumpar jag det genom slangarna tills det börjar lukta klor om vattnet. Låter det stå en timme eller två. Sedan fyller jag tanken ett par gånger och pumpar ur - klart!

Jag gillar kemikalier som luktar och smakar, då vet man att de är där och får inte i sig stora mängder av misstag.

:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag kör klorin som Peter.

Efter sköljning brukar första tankningen vatten lukta lite klorin men det har alldrig stört mig, ja jag dricker kranvatten, både hemma och i båten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...