Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Stephan_D

Kalibrera loggen med GPS:en?

Rekommendera Poster

Första sommaren hade loggen fastnat, nu har jag fått igång den, men....

 

Loggen visar hela tiden högre hastighet än GPS:en, mellan en halv och en knop, det känns uppmuntrande att titta på loggen, men jag har tyvärr en känsla av att den visa för mycket.

 

Törs man lita på GPS:ens fartuppgift och kalibrera loggen därefter?

(Vill helst slippa mäta upp distansbana för att kontrollera)

 

Logg%20amp%20GPS.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får tänka på att GPS:en mäter din hastighet i förhållande till Satelliterna medan loggen mäter din fart i vattnet. Vattnet i sig "rör" ju på sig. Därför kan det ibland vara en viss differens. 

 

Att räkna ut för att ta sig från punkt A->B tidsmässigt är således mer exakt med GPS.

 

Tänk dig att du åker i en stark strömmande å, du åker i åns färdriktning.

Din logg säger 3kt medan din GPS säger 12kt.   :) (bara ett exempel taget ur luften...)

 

Redigerad av jhunden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lita på GPS-farten, om du är på hyfsat öppet vatten. Kanske inte i en smal vik med höga klippor åt söder.

 

För att kalibrera kan du hitta ett område som är öppet och med sån bottentopografi att det knappast finns strömmar som skiljer sig inom området. Sen markerar du ut tre punkter och åker mellan dem i en rundbana. Gärna flera varv. Sen jämför du GPS-fart med loggen med jämna mellanrum. Om loggen konsekvent visar för högt behöver den kalibreras, men visar den "i snitt" samma som GPS:en över flera varv, är den troligtvis ok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tipset, jag ska prova vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på samma ställe, öppet vatten en stund. Kolla gps å logg. Vänd 180 grader kör samma väg tillbaka i samma fart. Då ser du om gps visar samma som utvägen och om logg visar samma. Då tar ev vattenström ut varandra.

Har du motström ska loggen visa mer än gps och vixeversa. Snittet på både gps och logg bör doch bli detsamma.

Tror jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att loggen visar lite olika när man seglar med vinden in från olika håll. Jag inbillar mig att det har med båtens lutning att göra, man får lite olika strömning runt givaren.

 

Bäst är väl att kalibrera vid motorgång och sedan får du lära dig hur mycket felvisningen är vid segling.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lättare innan GPS :), men jag ska prova tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att loggen visar lite olika när man seglar med vinden in från olika håll. Jag inbillar mig att det har med båtens lutning att göra, man får lite olika strömning runt givaren.

 

Bäst är väl att kalibrera vid motorgång och sedan får du lära dig hur mycket felvisningen är vid segling.

 

Mackey

Ja, kalibrera för skillnaderna mellan stb och bb är svårt och lite overkill för de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...