Stephan_D 73 Postad 9 Maj , 2016 Första sommaren hade loggen fastnat, nu har jag fått igång den, men.... Loggen visar hela tiden högre hastighet än GPS:en, mellan en halv och en knop, det känns uppmuntrande att titta på loggen, men jag har tyvärr en känsla av att den visa för mycket. Törs man lita på GPS:ens fartuppgift och kalibrera loggen därefter? (Vill helst slippa mäta upp distansbana för att kontrollera) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhunden 0 Postad 9 Maj , 2016 (redigerade) Du får tänka på att GPS:en mäter din hastighet i förhållande till Satelliterna medan loggen mäter din fart i vattnet. Vattnet i sig "rör" ju på sig. Därför kan det ibland vara en viss differens. Att räkna ut för att ta sig från punkt A->B tidsmässigt är således mer exakt med GPS. Tänk dig att du åker i en stark strömmande å, du åker i åns färdriktning. Din logg säger 3kt medan din GPS säger 12kt. (bara ett exempel taget ur luften...) Redigerad 9 Maj , 2016 av jhunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 9 Maj , 2016 Du kan lita på GPS-farten, om du är på hyfsat öppet vatten. Kanske inte i en smal vik med höga klippor åt söder. För att kalibrera kan du hitta ett område som är öppet och med sån bottentopografi att det knappast finns strömmar som skiljer sig inom området. Sen markerar du ut tre punkter och åker mellan dem i en rundbana. Gärna flera varv. Sen jämför du GPS-fart med loggen med jämna mellanrum. Om loggen konsekvent visar för högt behöver den kalibreras, men visar den "i snitt" samma som GPS:en över flera varv, är den troligtvis ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 9 Maj , 2016 OK, tack för tipset, jag ska prova vid tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 10 Maj , 2016 Kör på samma ställe, öppet vatten en stund. Kolla gps å logg. Vänd 180 grader kör samma väg tillbaka i samma fart. Då ser du om gps visar samma som utvägen och om logg visar samma. Då tar ev vattenström ut varandra. Har du motström ska loggen visa mer än gps och vixeversa. Snittet på både gps och logg bör doch bli detsamma. Tror jag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 10 Maj , 2016 Det är inte helt ovanligt att loggen visar lite olika när man seglar med vinden in från olika håll. Jag inbillar mig att det har med båtens lutning att göra, man får lite olika strömning runt givaren. Bäst är väl att kalibrera vid motorgång och sedan får du lära dig hur mycket felvisningen är vid segling. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 10 Maj , 2016 Det var lättare innan GPS , men jag ska prova tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 11 Maj , 2016 Det är inte helt ovanligt att loggen visar lite olika när man seglar med vinden in från olika håll. Jag inbillar mig att det har med båtens lutning att göra, man får lite olika strömning runt givaren. Bäst är väl att kalibrera vid motorgång och sedan får du lära dig hur mycket felvisningen är vid segling. Mackey Ja, kalibrera för skillnaderna mellan stb och bb är svårt och lite overkill för de flesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser