Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
elaking

Ojämn temperatur varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Har en Isotherm varmvattenberedare från 2004 som värms upp av antingen elpatron med lansström eller via dieselvärmaren. Fick problem förra året med att temperaturen är ojämn, den svajar/växlar kraftigt mellan kallt och varmt i alla tre kranar. Fick tipset att byta blandningsventil men det har inte hjälpt. Någon som vet vad det kan vara?Har provat att vrida på vredet på blandningsventilen i olika lägen men effekten förblir densamma. Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandningsventilen ska ju blanda in kallt vatten i det varma vattnet till lagom temp, typ 55-60 C.

Om du har ojämnt tryck på vattnet kommer inte blandningsventilen hinna med att blanda till rätt temperatur.

Det ojämna trycket kan bero på pumpen eller på den hydrofor eller hydropress (en liten tank på ledningen efter pumpen) som har till uppgift att jämna ut trycket och göra så att inte pumpen behöver starta varje gång någon tar ett glas vatten.

Om du har ett jämnt kallvattenflöde ur kranarna så bör du även få en jämn varnvatten temperatur.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mäkte samma problem i förra båten, jag misstänkte att det varma och kalla vattnet skiktade sig i beredaren, därför satte jag hela båten i kraftig gugning vid bryggan, besättningen och båtgrannarna trodde väl jag var försöktutskriven från någon institution, ungefär som att hoppa upp och ned då man glömt skaka om flaskan med hostmedicin... Nåväl det visade sig att min misstanke stämde, det blev mer jämn temp. på vattnet efter omrörningen. Jag hade iofs bara detta problem då vv-beredaren värmdes av elpatronen, och landström, möjligen gungade det mer när motorns kylvatten värmde upp beredaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet ska skikta sig i en varmvattenberedare!

Man får ut mesta mängd varmvatten genom att det varma vattnet samlas i toppen och det kalla fylls på i botten. Det är bättre att ha halva beredaren full med varmt vatten än att ha hela beredaren full med ljummet vatten..

Blandningsventilen ska se till att man får ut vatten med rätt temp.

Mackey 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattnet ska skikta sig i en varmvattenberedare!

Man får ut mesta mängd varmvatten genom att det varma vattnet samlas i toppen och det kalla fylls på i botten. Det är bättre att ha halva beredaren full med varmt vatten än att ha hela beredaren full med ljummet vatten..

Blandningsventilen ska se till att man får ut vatten med rätt temp.

Mackey 

Ok, det finns väl en anledning till att det (i alla fall i bruksanvisningen) finns en anvisning om hur beredaren skall monteras, jag har sedd en pil en gång och en dekal en annan gång med texten "this side up" ungefär...

Häromdagen kollade jag en beredare, "sommarstugemodell" och den tillverkaren rekommenderade en vertikal montering med anslutningarna nedåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blandningsventilen ska ju blanda in kallt vatten i det varma vattnet till lagom temp, typ 55-60 C.

Om du har ojämnt tryck på vattnet kommer inte blandningsventilen hinna med att blanda till rätt temperatur.

Det ojämna trycket kan bero på pumpen eller på den hydrofor eller hydropress (en liten tank på ledningen efter pumpen) som har till uppgift att jämna ut trycket och göra så att inte pumpen behöver starta varje gång någon tar ett glas vatten.

Om du har ett jämnt kallvattenflöde ur kranarna så bör du även få en jämn varnvatten temperatur.

Mackey

Hej och tack för svar!

Den här du nämnde Hydrofor, undrar var den kan sitta, finns det alltid en sådan? Vad jag vet så sitter det bara en ca 20 cm flätad slang mellan pumpen och v-v beredaren. Det konstiga är att jag har ett jämt bra kallvattenflöde i kranarna. Skulle det kunna vara fel på färskvattenpumpen tro? Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydroforen är en trycktank som skall jämna ut trycket i vattenledningen. Membranpumpar ger ju i allmänhet en stötvis pumpverkan, vilket innebär att du får ett pulserande vattenflöde i kranen. Nu har väl de flesta membranpumpar avsedda som pentrypumpar fyra kammare, fyra membran, ungefär som ett däggdjurshjärta, så det blir en mer jämn pumpverkan. Jag har aldrig haft någon hydrofor i båten, däremot i sommarsugan... Nu har vi ju ganska ofta mjuka slangar till vattnet i båten, slangar som i viss mån kan utföra jobbet som en hydrofor skulle gjort, detta på både gott och ont.

Färskvattenpumpen har inget med vattnets värme att göra.

Det är väldigt vanligt att en installation ser ut så här:

1, Tank.

2, mekaniskt filter.

3, pump.

4, Y- eller T-koppling, en gren går direkt till tappställen för kallvatten, 5a. En gren går till inloppet på vv-beredaren, via backventil, 5b.

5a, båtens alla kranar för kallvatten

5b, backventil.

5c, varmvattenberedare, inlopp

5d, varmvattenberedare, utlopp.

5e, båtens alla kranar för varmvatten.

Mellan 5c och 5d sitter då blandningsventilen.

Pentrypumpen finns alltså före vv-beredaren och trycker in vatten i denna. Bra om det finns en backventil där, då du annars kan få ett backflöde av värmt vatten upp i kallvattenkranarna.

Vanligtvis används membranpumpar som pentrypumpar, då de oftast tål att gå torra, de har en sugverkan och ger rätt så bra tryck, men då stötvis. Dessa pentrypumpar har en tryckavkännare på utloppet, som känner av och stänger av pumpen då man fått upp ett visst tryck i systemet.

Vanligt är också att dessa pumpar har en egen strömbrytare så att man kan stänga av dem helt. Det är nämligen så att man får en massa slangkopplingar och förgreningar i färskvattensystemen, och någonstans läcker det nästan alltid, och man vill ju inte väckas mitt i natten för ett pentrypumpen startar... Själv hade jag i en förra båten en timer som släpper på spänning till pumpen i 10 minuter, och en enkel återfjädrande tryckknapp på toa, vid duschen och vid diskhon, som startar denna timer.

Impellerpumpar ger ett jämnt tryck, är självsugande, men suger inte lika bra som en membranpump, och tål inte att köras torra. Måste placeras under tankens lägsta nivå för att funka som bra som pentrypump.

Kugghjulpspumpar är inte självsugande alls egentligen, även om undantag finns, kan föra mer oväsen, tål torrkörning, men är sällsynta i fritidsbåtssammanhang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ser min åxå ut. Skruva inte ut den för mycket bara, när du har full värme. Du kan skruva ur den helt och då läcker det ut varmt vatten.

Verkar som att den ventilen fungerar som en termostatblandare och att den kanske inte hänger med riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får mycket varmare vatten då elpatronen jobbat, än om bara motorns kylvatten värmt beredaren.

Jag hade en gång en beredare med en elektrisk termostat på elpatronen, men sådana har de tydligen rationaliserat bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett litet vred i änden på värmepatronen där jag ställer.... upp till 70 grader har jag för mej. Verkar funka fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beredaren har en ingång för färskvatten in och en för vatten ut - dessa blandas ibland ihop. 

Detsamma för kylvatten, en in och en ut. 

Om dessa kopplats fel så skiktar sig vattnet eftersom det inte blir en ordentlig rotation på vattnet. 

Kolla kopplingarna. 

En VV beredare skall dessutom som ovan nämnts monteras rätt, kolla även detta. 

Då får man en jämn temperatur av motorns kylvatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra synpunkter alla som svarat! Ska gå igenom alltihop från grunden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beredarens ingång för kallvatten brukar ha en blå ring, utgången för varmvatten har en röd ring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade precis samma problem, lyckades få jämn temperatur genom att montera backventil på ingående kallvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...