Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
nemtrix

Bottenfärg på skrovsidan

Rekommendera Poster

Hej!

I all stress så lyckades jag måla bottenfärg på skrovsidan igår. Försökte ta bort det med spolarvätska och vätska till spritköket utan att lyckas. Gav upp men måste få bort skiten idag. Har sökt efter svar men hittar inget vettigt.

Färgen är hempel original om det spelar någon roll.

Tack för snabba svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kontakta Hemtelefon alt. läsa mig till svaret på deras hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag skulle använda Hempels färgborttagning om det är mycket eller aceton om det är litet.

Det förutsätter förstås att det är gelcoat under och inte en annan färg.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Båten är målad med två-komp färg från biltema. Jag hann få bort det mesta innan det torkade vilket det gjorde rekordfort i värmen.

Blir så trött på mig själv, nåväl jag får botanisera i garaget och se vad jag hittar.

Tack för svaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag målar fel brukar jag använda lacknafta. Om det sitter väldigt hårt går jag över på aceton. DOCK så har jag inte en båt målad med 2-komp färg. 2-komp färgen kan lösas upp av aceton...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Aceton borde funka på 2k-färg, dvs. inte lösa upp färgen. Pröva på något ställe där ev. förödelse inte syns så mycket.

Lite matt kan det säkert bli om inte annat av gnuggandet, men det går ju att polera upp glansen igen.

Macke

y

PS

En bra anledning att inte kladda på bottenfärg...

...om det inte är absolut nödvändigt som på Västkusten (tycker många).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton finns nog hemma iaf. Jag har provat att skippa bottenfärgen ett år, det var dumt.

Kladdet med färg är långt ner vis vattenlinjen så om det skulle bli lite kan jag leva med det.

Jag undrar varför det alltid blir så stressigt innan sjösättningen, antagligen för att jag alltid ska vänta in i det sista. Nåväl 2 dagar kvar och i år har båten fått en ny och fin relingslist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog stressigt oavsett när man börjar tror jag. Börjar man tidigt så försöker man bara hinna med mera.

Hoppas aceton löser färgen och problemet utan att skapa nya problem.

Jag uppskattar att du har försökt klara dig utan bottenfärg och själv bildat dig en uppfattning om hur det funkar eller inte funkar. Många fortsätter att måla av slentrian tror jag. Vi kör helt utan bottenfärg och med 3 - 4 bottentvättar per år funkar det hur bra som helst i Stockholms skärgård.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ju vaxa innan jag bottenmålar. Det gånger jag fått kladd ovanför vattenlinjen har jag haft is i magen och låtit det härda/torka. Sedan när färgen härdat tar jag den med en rakbladskrapa, och sedan på med nytt vax, ja detta då förutsatt att det är vaxat innan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hempel thinner, det löser iaf upp bottenfärg seg som tjära till en helt perfekt konsistens för att rolla .

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...