nemtrix 19 Postad 9 Maj , 2016 Hej! I all stress så lyckades jag måla bottenfärg på skrovsidan igår. Försökte ta bort det med spolarvätska och vätska till spritköket utan att lyckas. Gav upp men måste få bort skiten idag. Har sökt efter svar men hittar inget vettigt. Färgen är hempel original om det spelar någon roll. Tack för snabba svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 9 Maj , 2016 Jag skulle börja med att kontakta Hemtelefon alt. läsa mig till svaret på deras hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 9 Maj , 2016 (redigerade) Jag skulle använda Hempels färgborttagning om det är mycket eller aceton om det är litet. Det förutsätter förstås att det är gelcoat under och inte en annan färg. Redigerad 9 Maj , 2016 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 9 Maj , 2016 Hej! Båten är målad med två-komp färg från biltema. Jag hann få bort det mesta innan det torkade vilket det gjorde rekordfort i värmen. Blir så trött på mig själv, nåväl jag får botanisera i garaget och se vad jag hittar. Tack för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 9 Maj , 2016 När jag målar fel brukar jag använda lacknafta. Om det sitter väldigt hårt går jag över på aceton. DOCK så har jag inte en båt målad med 2-komp färg. 2-komp färgen kan lösas upp av aceton... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 9 Maj , 2016 (redigerade) Aceton borde funka på 2k-färg, dvs. inte lösa upp färgen. Pröva på något ställe där ev. förödelse inte syns så mycket. Lite matt kan det säkert bli om inte annat av gnuggandet, men det går ju att polera upp glansen igen. Macke y PS En bra anledning att inte kladda på bottenfärg... ...om det inte är absolut nödvändigt som på Västkusten (tycker många). Redigerad 9 Maj , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 9 Maj , 2016 Aceton finns nog hemma iaf. Jag har provat att skippa bottenfärgen ett år, det var dumt. Kladdet med färg är långt ner vis vattenlinjen så om det skulle bli lite kan jag leva med det. Jag undrar varför det alltid blir så stressigt innan sjösättningen, antagligen för att jag alltid ska vänta in i det sista. Nåväl 2 dagar kvar och i år har båten fått en ny och fin relingslist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 9 Maj , 2016 Det blir nog stressigt oavsett när man börjar tror jag. Börjar man tidigt så försöker man bara hinna med mera. Hoppas aceton löser färgen och problemet utan att skapa nya problem. Jag uppskattar att du har försökt klara dig utan bottenfärg och själv bildat dig en uppfattning om hur det funkar eller inte funkar. Många fortsätter att måla av slentrian tror jag. Vi kör helt utan bottenfärg och med 3 - 4 bottentvättar per år funkar det hur bra som helst i Stockholms skärgård. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 Maj , 2016 Jag brukar ju vaxa innan jag bottenmålar. Det gånger jag fått kladd ovanför vattenlinjen har jag haft is i magen och låtit det härda/torka. Sedan när färgen härdat tar jag den med en rakbladskrapa, och sedan på med nytt vax, ja detta då förutsatt att det är vaxat innan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 9 Maj , 2016 Hempel thinner, det löser iaf upp bottenfärg seg som tjära till en helt perfekt konsistens för att rolla . Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 10 Maj , 2016 Aceton löste biffen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser