Pklev 0 Postad 8 Maj , 2016 Har en VP 2003b som plötsligt slutat svara på gaspådrag. Växel går i men det går inte ge gas. Misstänker starkt baksidan på gasreglaget eftersom vajerhöljet rör sig där när jag ger gas. Men jag förstår inte hur det är tänkt att fästa kablaget/vajern, har googlat i timmar och kommer ingen vart, hittar inga bilder, sprängskisser eller installationsanvisningar fär reglagkablar. Någon som har varit med om detta tidigare och har något tips? Har ett kort youtube-klipp på hur det ser ut för mig just nu https://youtu.be/YyhoGzTZR7s (sen gör det inte lättare att det, som vanligt, är lite knepigt att komma åt samtidigt som man ser vad man gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Maj , 2016 Hur är det i andra änden då!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pklev 0 Postad 9 Maj , 2016 (redigerade) Där sitter den fint, beror nog mest på att det är mycket lättare att komma åt där Redigerad 9 Maj , 2016 av Pklev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 9 Maj , 2016 Det är inte så att wiren gått av? Om det är gaswiren som syns i bild på filmen så ser det OK ut vad jag kan se, innanmätet rör sig i förhållande till höljet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Maj , 2016 Tycker det ser ut som ett skruvhål i plattan som åker med höljet, och i ett läge syns det motsvara ett hål därunder. Tappat en skruv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Maj , 2016 Där sitter den fint, beror nog mest på att det är mycket lättare att komma åt där "Sitter fint" ja men rör det sig? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 9 Maj , 2016 Där sitter den fint, beror nog mest på att det är mycket lättare att komma åt där "Sitter fint" ja men rör det sig? Kalle Även om vajern sitter fint så händer det inget om vajerhöljet är löst... Kan vara värt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 9 Maj , 2016 Jag tycker precis som Gaidin att det ser ut som om vajern rör sig fint i förhållande till höljet. Rör det sig inte i andra änden så gissar jag att vajern eller höljet är av någon stans på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Maj , 2016 (redigerade) Är det DETTA sidoreglaget du har?[i så fall är det kanske baksidan på "nr 9 exentrisk" som vi ser i din film.Tycks f.ö. ha två separata kamspår om man kollar bilden noga, ett är nog gasen - det andra vete fasen. Kamspåret skall väl vara litet insmort så löparen - eller vad det kallas - löper lätt och kan vrida andra reglageaxlar? Det jag kallar löpare är runda små cylindrar som passar i kamspårets U-profil, formen på kamspårets "vägdragning" avgör sen de styrda reglage-axlarnas vridning. (Dessa behöver alltså inte vridas med samma vinkel - eller ens samma "vinkelhastighet" i olika avsnitt av dess bana. Kam-konstruktion möjliggör alltså litet individuella och ickelinjära rörelsemönster mellan de styrda reglage-armarna. Beskrivningen blev nog smått obegriplig, men men. ;-)]Nå, jag är nog litet ute cyklar på svag is. Men som "kamlöpare" tycker jag att "nr 20 tärning" kan passa? (Den verkar väl åtminstone inte kunna funka som tärning vid fiaspel? ;-)Möjligen har nånting i mekanismen lossnat, kanske "tärningen" eftersom gasreglage-armen tycks stå still hela tiden. Eller nr 8 som också ser ut som en löpare?? Redigerad 9 Maj , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 9 Maj , 2016 Vajerhöljet skall ju vara fixerat, på ett sidoreglage jag hade i förra båten löpte gas och växelvajer bakåt parallellt, och hade likadana fixeringar, som funkade dåligt, det hände en gång när jag skulle lägga till i naturhamn att det inte gick att växla.... Höljet har en liten hals som skall passa in i ett spår i mothållet, jag säkrade mina höljen med tunna buntband. Äldre modeller av reglage hade ett litet överfall som man skruvade över vajern, det var bättre, så länge skruvarna inte hade rostat fast. Och nu pratar jag om Volvo Pentas reglage som är snarlika Teleflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pklev 0 Postad 10 Maj , 2016 Där sitter den fint, beror nog mest på att det är mycket lättare att komma åt där "Sitter fint" ja men rör det sig? Kalle Den rör sig inte vid motorn när jag använder gasreglaget. Ser lätt rörelse i höljet längre bort i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pklev 0 Postad 10 Maj , 2016 Det är inte så att wiren gått av? Om det är gaswiren som syns i bild på filmen så ser det OK ut vad jag kan se, innanmätet rör sig i förhållande till höljet. Efter lite telefonrådgivning håller jag med. Jag misstänkte höljet och tyckte det såg skumt ut, men med era tips i tråden misstänker jag nu att vajern är av. Om den är av skulle det inte hända något när jag "ger gas" eftersom vajern då drar och brottsytorna säras från varandra (vajern följer inte med där den är av). Om jag manuellt puttar fram vajern så fungerar det normalt när jag slår av gas eftersom vajern då puttar och ett brott på vajern då inte märks. Lite svar till er ovan som bättre beskriver problemet: Den rör sig enbart när man slår av gas. 1. "Spaken" vajern sitter vid i motorn är stum 2. Ger man gas (ökar varvtal med vanliga gasreglaget) händer inget, men man kan därefter manuellt föra fram spaken vid motorn (vajern försöker dra men inget händer utan manuell hjälp) 3. När man manuellt fört fram spaken kan man därefter, med "vanliga" gasreglaget, slå av (minska varvtal), dvs allt fungerar som förväntat. Med era tips i tråden misstänker jag nu att vajern är av. Om den är av skulle det inte hända något när jag "ger gas" eftersom vajern då drar och brottsytorna säras från varandra (vajern följer inte med där den är av). Om jag manuellt puttar fram vajern så fungerar det normalt när jag slår av gas eftersom vajern då puttar och ett brott på vajern då inte märks. Den rör sig enbart när man slår av gas. 1. "Spaken" vajern sitter vid i motorn är stum 2. Ger man gas (ökar varvtal med vanliga gasreglaget) händer inget, men man kan därefter manuellt föra fram spaken vid motorn (vajern försöker dra men inget händer utan manuell hjälp) 3. När man manuellt fört fram spaken kan man därefter, med "vanliga" gasreglaget, slå av (minska varvtal), dvs allt fungerar som förväntat. Beställning är lagd på ny vajer, uppdaterar till helgen när jag fått vajer och förhoppningsvis fått ner sonen genom stuvfacket så att han kommer åt anslutningen på baksidan av gasreglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 10 Maj , 2016 Ger man gas (ökar varvtal med vanliga gasreglaget) händer inget, men man kan därefter manuellt föra fram spaken vid motorn Äsch! Men då har du ju en workaround, inte behöver du en ny wire då? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 908 Postad 10 Maj , 2016 Beställning är lagd på ny vajer, uppdaterar till helgen när jag fått vajer och förhoppningsvis fått ner sonen genom stuvfacket så att han kommer åt anslutningen på baksidan av gasreglaget. En annan variant för att byta gaswiren är att ta ut reglageboxen i sittbrunnen. Gas/växel-spaken sitter fast med en insexskruv på undersidan. Handtaget sitter sedan på splines och är bara att dra rakt ut. Plaskåpan bryts loss med en mejsel, den sitter bara intryckt på plaststift. När kåpan är borta så syns fyra skruvar som tas loss och sedan är det bara att lirka ut hela reglaget genom hålet för att komma åt delarna på baksidan. Kolla noga vilka av hålen som reglagewiren sitter i så du monterar tillbaka i samma läge. Annars får du ändrad slaglängd på gasandet. Justering av wirelängd görs enklast vid motorn. 1. Ställ gas/växelreglaget i neutralläge (ute i sittbrunnen). 2. Se till att gasreglaget på bränslepumpens står i helt tillbakadraget läge. 3. Skruva fästnippeln i sin gänga på gaswiren så att den går lätt att stoppa in i hålet på gasreglaget. 4. Dra åt låsmuttern och sätt i sprinten. 5. Provkör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser