Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Kimpaa

Urkoppling varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hejsan,

Inför vinter har jag alltid kopplat ur VVB'n och blåst ut färskvattnet efter körning med glykol blandning på sjövattensidan.

I år tänkte jag låta VVB'n vara urkopplad då vi aldrig använder den och det är onödig vikt att ha den fylld på babord sida.

Jag får i år en förlängd badbrygga om några veckor som ska bultas ovan den befintliga och det kostar lite vikt, så jag snålar in på lite onödig vikt, men det är en annan historia.

Nu till frågan: Nu kapade jag bara av slangen som gick till beredaren Till/från blocket och den går nu som en banan mellan nipplarna på ca 40 cm fin båge Till/retur på motorblocket.

Slangarna Till/retur på sjövattnet och färskvattnet på beredaren skarvade jag ihop separat med skarvnippel så det bli 2 separata kretsar, ifall jag ångrar mig och vill koppla in mig nästa år.

Kan jag lämna det så här eller bör ja plugga hålen i blocket i framtiden?

Banan slangen får ju vattnet att cirkulera som vanligt fast nu en kortare sträcka.

Är det nått annan man ska tänka på ?

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör ju fungera. Det viktiga är ju att motorns kylvatten kan cirkulera.

Något annat att tänka på - Ja, dra ur stickkontakten till värmepatronen ur dess kontakt (inte bara slå av brytaren/säkringen, den slås lätt på av misstag igen...)!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bör ju fungera. Det viktiga är ju att motorns kylvatten kan cirkulera.

Något annat att tänka på - Ja, dra ur stickkontakten till värmepatronen ur dess kontakt (inte bara slå av brytaren/säkringen, den slås lätt på av misstag igen...)!

Ja precis, jag hade glömt dragit ur den under vintern men som tur var var säkringen avslagen invändigt, och inte hoppat igång torr när jag underhållsladdat.

Ibland ska man ha tur också =)

Mvh Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...