odysseus65 26 Postad 8 Maj , 2016 Om jag nu bestämmer att jag satsar på epoxi när jag dels ska spackla å förstärka med laminat i botten på kölsvinet,samt även laminera å spackla en del vid ombyggnad i förpiken.. Vilken färg kan jag använda för att måla över med? Ställer epoxin till det? Kan jag ha samma färg i kölsvin som i förpik eller bör det vara gelcoat i kölbotten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Maj , 2016 Du kan nog måla med vad som helst. I stort sett allt fastnar bra på epoxi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Maj , 2016 Du får ha koll på vad fargen tål/ska tåla.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 8 Maj , 2016 Känns bäst att lägga gelcoat i kölsvinet ändå.. I förpiken grunnar jag mellan en lackfärg med många färgval av uretanalkyd eller den enkla båt-alkydfärgen som användes tillsammans med primer. Ev lite begränsat färgval på den.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 8 Maj , 2016 Gelcoat fastnar tyvärr inte på epoxy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 8 Maj , 2016 Gelcoat fastnar tyvärr inte på epoxy Verkar vara olika bud om det men okej. Vad rekommenderar du? Det är ju bara att räkna med att det kommer vara vatten i kölbotten titt som tätt. Så vad håller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 8 Maj , 2016 Gelcoat - eller i ditt fall topcoat (=gelcoat med wax iblandat) fäster på annan polyester. Du har då två val: - Plasta med polyerster, lägg på topcoat - Plasta med epoxy, måla med färg. Finns massor, t ex finns olika enkompfärger för kölfickor (danboline fanns en som hette förr i alla fall...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 8 Maj , 2016 Gelcoat - eller i ditt fall topcoat (=gelcoat med wax iblandat) fäster på annan polyester. Du har då två val: - Plasta med polyerster, lägg på topcoat - Plasta med epoxy, måla med färg. Finns massor, t ex finns olika enkompfärger för kölfickor (danboline fanns en som hette förr i alla fall...) Okej.. Tack! Ska kolla upp det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 9 Maj , 2016 Varför måla över huvud taget? Epoxy tål vatten bättre än gelcoat. Däremot tål epoxyn inte solljus / UV-strålning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 9 Maj , 2016 Varför måla över huvud taget? Epoxy tål vatten bättre än gelcoat. Däremot tål epoxyn inte solljus / UV-strålning. Tänker mest på att det ser bättre ut med lite färg på. Måste ju ändå ha färg till skrovsidorna i förpiken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Maj , 2016 (redigerade) Varför måla över huvud taget? Epoxy tål vatten bättre än gelcoat. Däremot tål epoxyn inte solljus / UV-strålning. Vad jag förstår skall han sälja båten. De allra flesta människor ser mer på en blank och fin yta än att det är ordentligt gjort under. Stryk över med Toplack över hela det angränsande området - efter enkel avslipning och rengöring. Själv har jag alltid trott att gelcoat/topcoat inte fäster på epoxy. Sen finns det andra som hävdar motsatsen. Börjar nästan fundera på om jag skall laminera upp en yta med epoxylaminat och måla över med topecoat. När jag skrev detta kom jag på att jag har relingen på min julle, som jag hade tänkt måla med Interdeck. Jag skulle ju lika gärna måla den med topecoat - Då fick man en verklig test på hur bra det håller. Håller det inte är det en enkel sak att slipa bort topecoaten. Fast det tar nog några månader innan det är dags. Sen tar det ju ett år eller två innan man får ett första svar. Redigerad 9 Maj , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guggen 18 Postad 20 Maj , 2021 Jag visste inte heller att topcoat inte fäster på epoxy. Har själv kört pre-kote och sen topcoat ovanpå epoxy spacklingar utan problem (vad jag vet) tidigare. Tänkte köra likadant med west epoxy sen pre-cote + topcoat i kölsvinet, men nu bli jag lite fundersam... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 425 Postad 20 Maj , 2021 9 minuter sedan skrev Guggen: Jag visste inte heller att topcoat inte fäster på epoxy. Har själv kört pre-kote och sen topcoat ovanpå epoxy spacklingar utan problem (vad jag vet) tidigare. Tänkte köra likadant med west epoxy sen pre-cote + topcoat i kölsvinet, men nu bli jag lite fundersam... Det finns lite olika trådar på Youtube som diskuterar detta men generellt så brukar man inte rekommendera polyester (gelcoat) på epoxy. Jag har dock inte testat själv. Personligen jobbar jag mest med polyesterprodukter inne i båten. De billiga och härdar fort. Min favorit är Biltemas polyester glasfiberspackel. Den är bra för att fylla ut gama hål om man skall borra intill. Fibrerna gör så att den inte spricker så lätt som epoxy gör. Jag har till och med förminskat ett 25mm hål till ett 20mm hål utan att behöva lägga ny glasfibermatta. Om jag vill få en färg på ytan så målar jag över med utspädd gelcoat. Jag spär med styren. Vill man få det snyggt får man lägga flera lager outspätt och slipa i mellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser