Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Labe56

MD21B överhettar

Rekommendera Poster

Jag har en Maxim26 från -81 med en MD21B som överhettar.

Förra säsongen vågade jag bara köra 3 knop annars gick den varm och började larma.

 

Inför denna säsong (2016) har jag

1) provtryckt värmeväxlaren som var utan anmärkning

2) tagit loss topplocket och haft inne för provtryckning och planing hos båtlasse. Nån tätning läckte lite glykol under tryck och den blev tätad. Motorblocket skrapades rent och slipades med våtslip. Topplockspackningar är bytta och cirkulationspumpen kollad.

3) mätt cylinderhöjden som var ok

4) kollat att avgaskröken verkade ok 

5) monterat på alltihop igen

6) provkört på land där jag lät motorn gå 30 minuter på tomgång, sen 2400 varv i 15 minuter. Värmemätaren på instrumentpanelen gick precis upp på grönt och låg still där. Jag har för närvarande inte termostaten i så jag tyckte det var försiktigt positivt inför sjösättningen.

 

Idag skulle det premiäråkas, men då beter sig båten som under säsongen 2015 den fortsätter att överhetta. Motorn spinner som en katt men kyler inte som den ska. Sjövattensystemet funkar som det ska men jag misstänker det  inre systemet.  Idag var expansionskärlet tomt när jag kom ner, så jag fyllde i till mellan "max o min" varpå jag startade upp motorn. Efter en stunds gång hade expansionskärlet fyllts upp till locket och börjat spilla ut genom locket...det verkar som om vätskan trycktes upp dit från fel håll.

 

Jag ska montera loss värmeväxlaren igen och kolla packningarna så att den inte tjuv-drar i sig luft men annars har jag slut på teorier.

 

Jag vill ha ideer om vad jag bör kolla härnäst och lite spekulationer om felorsak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag ser att du gjort mycket redan men det står inte nått om att du på nått vis kollat att kylkanaler mm verkligen är frigjorda eller har jag missat detta ?

 

Att det håller tätt är en sak men vattnet ska ju kunna cirkulera som det är tänkt.

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag ser att du gjort mycket redan men det står inte nått om att du på nått vis kollat att kylkanaler mm verkligen är frigjorda eller har jag missat detta ?

 

Att det håller tätt är en sak men vattnet ska ju kunna cirkulera som det är tänkt.

 

Mvh Kim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kim. Det du tänker är det jag själv tänker...är det flagor som blockar det inre kylsystemet....det verkar ju bli ett övertryck som leder tillbaka glykolen till expansionskärlet....cirkulerar det verkligen?

 

Jag funderar på hur jag ska kolla det nu när toppen är på igen. Är det möjligt att 

1) tömma inre systemet på glykol

2) att avmontera  värmeväxlaren och

3) trycka in vatten den vägen för att spola runt och få ut flagorna ??

Eller ska jag gå via termostathuset ?

 

Eller annars, har du nåt bra trix som du skulle prova ?

 

Mvh, Lars-Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kim. Det du tänker är det jag själv tänker...är det flagor som blockar det inre kylsystemet....det verkar ju bli ett övertryck som leder tillbaka glykolen till expansionskärlet....cirkulerar det verkligen?

 

Jag funderar på hur jag ska kolla det nu när toppen är på igen. Är det möjligt att 

1) tömma inre systemet på glykol

2) att avmontera  värmeväxlaren och

3) trycka in vatten den vägen för att spola runt och få ut flagorna ??

Eller ska jag gå via termostathuset ?

 

Eller annars, har du nåt bra trix som du skulle prova ?

 

Mvh, Lars-Erik

 

Du har kollat att impellern på cirkulationspumpen verkligen sitter fast på axeln ?

 

I övrigt är det nog värt att kolla kanalerna i blocket. Du har gjort det mesta man behöver för att se över sötvattenkretsen annars. Har värmeväxlaren läckt tidigare så har det gått sjövatten i blocket och då kan det rosta rejält eller att något annat skräp som gamla packningsrester har fastnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kim. Det du tänker är det jag själv tänker...är det flagor som blockar det inre kylsystemet....det verkar ju bli ett övertryck som leder tillbaka glykolen till expansionskärlet....cirkulerar det verkligen?

 

Jag funderar på hur jag ska kolla det nu när toppen är på igen. Är det möjligt att 

1) tömma inre systemet på glykol

2) att avmontera  värmeväxlaren och

3) trycka in vatten den vägen för att spola runt och få ut flagorna ??

Eller ska jag gå via termostathuset ?

 

Eller annars, har du nåt bra trix som du skulle prova ?

 

Mvh, Lars-Erik

 

Jag säger som min Löjtnant sa: Anfall motståndaren där dom minst anar det =)

 

Bästa är nog att köra igenom rikligt i den riktningen du väljer så det inte stannar upp i mitten.

 

Lycka till!

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju fortfarande finnas en misstanke om att kompression läcker in så du får övertryck i glykolslingan.

 

Vid kall motor kan du köra hårt och se om du får högt tryck redan innan motorn nått kokpunkten. Det har jag haft som test test då jag fick förlust av glykolvatten. Man får ju samma symtom dvs locket på expansionskärlet öppnar och släpper ut kylvätska och som följd kommer kokningen. Behövs en som tittar på locket och ser vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså koll på både temp och locket på expansionskärlet. Lyfter locket och släpper ut vätska innan temperaturen är hög är det ju inte ångtrycket utan kompression som läcker in nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...