Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
MarcusH

Behöver jag byta bälgar innan sjösättning?

Rekommendera Poster

Har börjat att göra iordning våran nyköpta båt inför sjösättningen och vid en koll av bälgarna så ser dom inte helt frächa ut. Bifogar en bild. Vad säger ni? vågar vi åka den här sommaren för att byta dom till hösten? Bilden är på avgasbälgen. Knutkorsbälgen ser bättre ut men bälgen till växelvajern ser lika illa ut.

Den känns så klart lite stel men ytsprickorna blir inte värre när man trycker ihop bälgen och "belastar" den lite.

Förra ägaren som bara ägde båten i ett par månader vet ingen status när de senast byttes men ägaren innan var tydligen båtmek och skulle ha servat allt enligt konstens alla regler. Men det syns att bälgarna inte är bytta på ett tag.

 

Skulle ha varit skönt att kunna åka i sommar och kunna svarva alla specialverktyg som verkar behövas i lugn och ro. Är ett Mercruiser Bravo 1 drev.

post-108834-0-02275300-1462705567_thumb.jpg

post-108834-0-37363400-1462705588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avgasbälgen spelar ingen större roll om den går sönder men om bälgen till växelwiren går sönder så sjunker antagligen båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du fortfarande hinner så mår man bättre i magen av att åka med nybytt knutkorsbälg och växelwire bälg.  Max 3-5 år gamla. Avgasbälgen byter man ev när den går sönder då det är helt ofarligt om det går hål på den. Ta tag i gummit och dra/böj ganska hårt. Det ska inte ens finnas antydan till sprickor.

Jag har ju VolvoPenta och river av drevet varje vinter. Så bytet för min del innebär liksom max 10 minuter extra pyssel. Om du har annan typ av drev och drevet dessutom är monterat tar det lite längre tid.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en ovan amatör är det 6-8 timmars jobb att byta på ett Alphadrev jag vet inte om det möjligen kan vara enklare på Bravo 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte med att vara orolig hela sommaren som jag rev isär allt idag. Knutkorsbälgen hade nog gått nåt år till men växelvajerbälgen ser riktigt illa ut med riktigt djupa sprickor. Avgasbälgen är inte heller allt för fin men den är ju som sagt inte lika kritisk.

 

Blir att byta alla 3 bälgar + vattenslangen.

På trimgivarna var isoleringen borta på kablarna på ett par cm. Konstigt nog visade den läget som den skulle ändå i vattnet men stoppade dock inte vid uppkörning utan fortsatte ända till trailerläget. Kanske skulle ha bytt dom när man ändå är i farten

 

Grejerna verkar sitta rätt så lika på alpha och bravo vad jag kan se på div instruktionsfilmer(Har aldrig själv bytt bälgar på ett mercruiser drev). En sak som verkar värre på bravo drevet är att vattenslangen är låst från insidan med nån plasthylsa som kräver att den lossas från motorrummet är där är det ganska trångt i våran maxum 2300 men det ska nog gå att få till.

 

Har bytt bälgar ett par gånger på ett aq280 penta drev och den är ju mycket enklare att byta på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska definitivt fixa givarna när du ändå byter bälgar. Det är att rekommendera att även byta växelwiren och kontrollera stödlagret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...