Modesty77 2 Postad 8 Maj , 2016 Hej Jag skulle måla om snart min Magnifik Midget. Tänkte slipa gelcoaten med planslip och 180 papper ...för att senare måla med primer och färg. Nu är min fråga kan jag använda planslip som jag har ( https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-multislipar/multislip-010093/) eller måste jag köpa excenterslip? Den finaste papper som finns att köpa för denna maskin är 180 korn, och jag undrar om det räcker med 180? Har även skaffat en polermaskin ( http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Polermaskin/Polermaskin-PM-150-2000032883/) men vet ej om det går att använda den med nån framgång i detta fall? Tack i förväg för era svar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 8 Maj , 2016 Skulle nog satsa på en roterande exenterslip med utsug och ett 240 papper. Går säkert med den maskinen du redan har men den tar säkert den dubbla tiden + den riskera brinna upp av överhettning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 8 Maj , 2016 Skulle nog satsa på en roterande exenterslip med utsug och ett 240 papper. Går säkert med den maskinen du redan har men den tar säkert den dubbla tiden + den riskera brinna upp av överhettning Jag brukar köra med exenterslip kopplad till damsugare och K40 papper Med ett 240-papper tar det början och aldrig slut. Gelcoaten blir slät som en barnrumpa med K40-papper och duger gott att lägga epoxygrundfärg på. post-945-1394237264,0172.jpg Den utrustningen jag brukar köra med. Bilden från när jag slipade ner min förra båt för några år sen. post-106994-0-37332400-1462591343.jpg Min nuvarande båt som jag slipade ner i höstas - med samma utrustning. hej jag skulle måla ovan vattenlinje, räcker det även där med K40? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 8 Maj , 2016 Nej, skall du måla om skrovet så ställs helt andra krav..... tidigare svar har utgått ifrån att du ämnar slipa bort gelcoat för att kunna lägga på epoxi. .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 8 Maj , 2016 Nej, skall du måla om skrovet så ställs helt andra krav..... tidigare svar har utgått ifrån att du ämnar slipa bort gelcoat för att kunna lägga på epoxi. .... ok det är skrovet som skall målas... men då gissar jag att det ändå skall vara excenterslipmaskin, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 8 Maj , 2016 Måste du verkligen måla? Förutsatt att det inte är för stora skador på gelcoaten kanske det räcker att slipa, polera och vaxa friborden? Under vattenlinjen är det en annan sak. (Och för att undvika framtida förvirring, skrov är det oavsett om det är över eller under vattenlinjen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 8 Maj , 2016 Var har du båten? Kanske någon medlem här som kan hjälpa dig med att kolla på jobbet på plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Maj , 2016 Skulle nog satsa på en roterande exenterslip med utsug och ett 240 papper. Går säkert med den maskinen du redan har men den tar säkert den dubbla tiden + den riskera brinna upp av överhettning Jag brukar köra med exenterslip kopplad till damsugare och K40 papper Med ett 240-papper tar det början och aldrig slut. Gelcoaten blir slät som en barnrumpa med K40-papper och duger gott att lägga epoxygrundfärg på. post-945-1394237264,0172.jpg Den utrustningen jag brukar köra med. Bilden från när jag slipade ner min förra båt för några år sen. post-106994-0-37332400-1462591343.jpg Min nuvarande båt som jag slipade ner i höstas - med samma utrustning. hej jag skulle måla ovan vattenlinje, räcker det även där med K40? Var så inne på att det var bottenfärgen du skulle slipa ner, så jag missade den detaljen att det var skrovsidorna. Dessvärre han jag inte ta bort mitt inlägg innan du citerade det. Nej K40 är i grövsta lagret om det är en normal gelcoat. Har en kompis som hade en MangefikMidget som var ommålad. Den hade tidigare haft en taskig grön färg och man hade målat den vit. Dessvärre hade den som målat båten gjort ett dåligt underarbete, så den vita färgen lossade efterhand. Det viktigaste när det gäller allt arbete, är underarbetet. Slarvar man med underarbetet, är hela jobbet bortkastat. Gör man ett bra underarbete, men slarvar med - i detta fallet med själva målningen - kan man ju alltid matta ner och styrka en gång till. Det enda jag kan tycka beträffande den lilla slipmaskinen du länkade till, är att den är för liten slipyta. Den är ju avsedd att slipa med i hörn och liknande där man inte kommer åt med nån annan maskin. När jag slipade ner botten på min motorseglare, tog kardborrefästet på min Exenterslip slut, så den höll inte kvar slippapperet. Det skulle ta några dar att ta hem en ny kardborreplatta. Järnaffären hade en liten exenterslip - Bosch -som kostade under tusenlappen. För att inte bli stopp i arbetet köpte jag den. Den var betydligt mindre på höjden än min gamla exenterslip - samma fabrikat - så det var lätt att komma åt på ställen där jag inte kom åt med den gamla maskinen. Den nya exenterslipen var dock inte på långa vägar lika effektiv som den gamla, men för att matta ner gelcoat för att måla duger det fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 8 Maj , 2016 Måla om båten www.de-ijssel-coatings.se › files › docs .Där står det alt bu behöver veta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 8 Maj , 2016 Planslipar - speciellt billiga sådana - brukar lämna ordentliga sliprosor som sedan syns genom färgen. Inte snyggt. Skaffa en ordentlig maskin när du gör jobbet så slipper du bli besviken på slutresultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser