Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
jhunden

Tvätt invändigt av båt / Textildammsugare

Rekommendera Poster

Hej, 

Har sett att det finns en del liknande trådar i ämnet och jag har läst dem alla :P Men jag provar ändå.

Har en Searay 240 -96 som har ganska mycket mögel på insidan, samt riktigt skitig heltäckningsmatta i ruffen. Framför allt trappstegen... tänkte köpa en Kärcher SE 4002 Textildammsugare. Är det någon som har erfarenhet av den modellen, fungerar det att suga i taket eller tappar den sugförmågan när man kör den i uppåt?

Min tanke är att köra mattschampoo (som passar till Kärcher...) samt någon form av mögeltvätt i en salig blandning och sedan gå loss på golv, väggar och tak.

Närmsta 4-5 dagarna ska det bli upp mot 26 grader varmt så tänkte den låta stå öppet och torka då vädret ska vara så pass varmt och klart.

Tips på invändig tvätt av båt mottages.

Tack, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat hyrt en kärcher puzzi, om jag minns rätt. Fungerade bra i bilen.

Köpte för några år sen en RG 2000. Det är nog en Kina kopia. Kostade då knappt 1500kr på tradera. Såldes via ett företag.

På sätt och vi, om du inte ska göra extrema ytor, så klarar du dig med en vanlig rejäl våtdammsugare.

Som jag förstått det så är det endast det speciella genomskinliga munstycket & vattentanken med medel och sprayfuktionen som skiljer dessa maskiner från våtdammsugare. Så köp en tryckspruta från biltema art 45578 och testa först med din vanliga våtdammsugare (om du har någon)

Kör med Nilfisk textilrent, som rekommenderades på det ställe jag hyrde Kärchern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Har sett att det finns en del liknande trådar i ämnet och jag har läst dem alla :P Men jag provar ändå.

Har en Searay 240 -96 som har ganska mycket mögel på insidan, samt riktigt skitig heltäckningsmatta i ruffen. Framför allt trappstegen... tänkte köpa en Kärcher SE 4002 Textildammsugare. Är det någon som har erfarenhet av den modellen, fungerar det att suga i taket eller tappar den sugförmågan när man kör den i uppåt?

Min tanke är att köra mattschampoo (som passar till Kärcher...) samt någon form av mögeltvätt i en salig blandning och sedan gå loss på golv, väggar och tak.

Närmsta 4-5 dagarna ska det bli upp mot 26 grader varmt så tänkte den låta stå öppet och torka då vädret ska vara så pass varmt och klart.

Tips på invändig tvätt av båt mottages.

Tack, 

Jag har en 4002. Funkar bra både som våtdammsugare och grovdammsugare. Man kan köpa både påsar med något "glegg" i eller tabletter som löser upp sig. Har använt den på bäddmadrasser, mattor, i båten, bilen...  Tabletterna kan kan köpa t ex på K-rauta.

Jag förstår inte varför det skulle kunna vara ett problem upp och ner... Funkar bra!

/Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inputs.

Det blev en 4002 och var ute i båten under dagen. Är mycket nöjd!

Däremot är jag mindre imponerad av det mögelborttagningsmedel jag köpte.

Svårt att få bort smutsen från mattan/väven på väggar och tak. (Heltäckningsmattorna blev superrena)

Känns som det får bli någon hexbrygd av klorin och annat gift för att få det vitt och fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inputs.

Det blev en 4002 och var ute i båten under dagen. Är mycket nöjd!

Däremot är jag mindre imponerad av det mögelborttagningsmedel jag köpte.

Svårt att få bort smutsen från mattan/väven på väggar och tak. (Heltäckningsmattorna blev superrena)

Känns som det får bli någon hexbrygd av klorin och annat gift för att få det vitt och fint.

Många mögelborttagningsmedel funkar ju inte. Det kanske finns bra beståndsdelar i, men för svagt! Det är som de myggplattor som säljs nu. Man behöver flera samtidigt för att skiten ska funka och myggorna dö :) Men på något sätt är det väl bra att man samtidigt börjar värna om miljön vi lever i...

Beroende på ytan så kan du ev låta lite bensaltensid dra lite på ytan så går möglet bort sen. Var dock försiktig om du kör på det så du späder korrekt (4-6% torde vara lagom). Och prova lite på en yta som inte syns avs ev missfärgningar. Jag har dock aldrig fått missfärgningar. Men man ska alltid vara försiktigt och inte ha för bråttom  :) Samma beståndsdel finns i grön-fri från "Jape" om man vll köpa något färdigt som fungerar utan att blanda själv. Men.... användning inomhus = försiktighet.

Eller... kör din "hexbrygd" du var inne på    :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättade taket i förpiken med wettexduk med klorin för några år sen, liggande på rygg. Blev lite snurrig, gissar att klorångorna sjönk neråt i stället för att vädras ut genom luckan, rejäl ventilation krävs!

Men möglet har inte kommit tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, 

Ja det är just det där med att börja kleta in en massa gifter medan man själv befinner sig där inne som inte direkt är så lockande. Samtidigt som ungarna vill vara med och "hjälpa till".

Får fundera lite och testa mig fram helt enkelt.

Att testa på en yta som inte är speciellt synbar är ju ett bra tips för att se vilka medel som faktiskt hjälper och fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...