SR280 1 Postad 7 Maj , 2016 Hej, Börjar bli tider att sjösätta min Nimbus 3000 för första gången. Nu skulle jag behöva lite hjälp med förberedelserna, innan sjösättning. Försökte leta runt på forumet, men hittade inte några direkta svar. Jag vill ta till vara glykolen som nu ligger i motorn. Hur gör jag det på lättaste och på rätt sätt? Vill ”varmköra” motorn på land innan sjösättningen, bara för att granska att allting är ok. Hur går jag till väga så att jag inte förstör något? Är det något annat speciellt jag borde beakta vid själva sjösättningen? Axeltätningen? Tätningen har ingen "smörjkopp", utan det är endast en gummitätning runt axeln. Har tidigare haft båtar med drev så detta är allt annat än bekant för mig. Jag borde gjort tydliga anteckningar då jag gjord köpet. Vi gick igenom sjösättningen förra våren då jag köpte båten, men tror ni att jag kommer ihåg något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 8 Maj , 2016 (redigerade) 1 det kan vara så att det ligger två slangar under eller vid sidan av motorn med en röd resp. blå markering på, den ena är i såfall dränering av kylvattnet, den andra dränering av sjövattnet, jag minns aldrig vilken som är vilken. 2 stoppa ned en trädgårdslang i en hålet i sjövattenfiltret, i det hålet som leder till pumpen, det andra leder ju till bordsgenomföringen. Nu får du vatten till impellerpumpen och kan varmköra motorn, tänk på att set skvätter rätt så bra bakom båten. 3 axeltätningen är en "Black Jack" kläm på den med enpolygrip så att det kommer fram vatten (när båten ligger i sjön) detta är ett vattensmort lager. Litet fett kan vara bra att peta in också, men det är svårt att komma åt. Sedan är det ju bra att kolla alla bordsgenomföringar, till toan, diverse avlopp, loggen, ekolodet, kylvattenintaget så att det inte läcker. Redigerad 8 Maj , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 Maj , 2016 Våtdammsugare är nog det effektivaste sättet om du vill få så lite volym som möjligt att återvinna (alltså inte spola ut det med färskvatten och sedan samla upp alltihop i en dunk). Med en vattenslang till sjövattenpumpens inlopp kan du starta på land. Någon riktig varmkörning blir det nog svårt att få till, en större diesel brukar kräva rätt hög belastning för att få upp temperaturen på framför allt oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser