Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
fredriklindell

Hydraliskt assisterad styrning

Rekommendera Poster

Jag har hydraliskt assisterad styrning på en utombordare på 200 hästar. När man har fullt rattutslag och tar i lite mer ger stoppet i ratten med sig. Är det ett problem, exvis med hydraliken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört problemet förut , kan vara intressant att höra om någon har varit ut för detta innan , jag ska nämligen montera hydraulstyrning till hösten .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem med hydraulstyrningen i en båt med roder, det berodde på att det var för litet olja i rattpumpen, som i sin tur berodde på att styrcylindern läckte pyttelite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bör man åtgärda det eller är det ofarligt?

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bör man åtgärda det eller är det ofarligt?

Om det läcker litet bör det åtgärdas, det brukar finnas renoveringssatser till de där cylindrarna, om det nu är den som läcker.

Det värsta som kan hända är att båten blir väldigt svår, eller omöjlig att styra, och det händer ju då du behöver styrningen som bäst, i ett trängt läge. Iofs kommer detta fel smygande, det blir svårare och svårare att få styrningen att reagera på rattens utslag.

Men prova med att fylla på den hydrauloljan som tillverkaren rekommenderar i rattpumpen, avlufta genom att veva ratten mellan fulla rattutslag, och då borde det till slut ta stopp i ändlägena. Om problemet uppstår efter några dagar igen har du en läcka i systemet, det är lätt att tro det är i cylindern, men naturligtvis kan det läcka i någon slangkoppling eller i själva rattpumpen också.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...