Jorme 1 Postad 7 Maj , 2016 Hej jag tänkte koppla bort vro pumpen på min evinrude 50 hk tidigt 90 tal. Är det bara att plugga olje slangen och rycka ut givaren till oljebehållaren och att dra isär kontakten med givare (svart gummi kontakt med tre kablar) till vro:n. Vet att det finns många trådar om detta men jag har inte lyckats hitta nån som verkligen har provat det själv... såg att en del skriver att man måste byta till en bensin pump isf... Som sagt gärna förstahandinfomation och en steg för steg hur man går till väga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 7 Maj , 2016 Sökte på "Disconnect VRO Evinrude" på Tuben och fann denna: https://www.youtube.com/watch?v=P0EOnyUceDQ kanske finns det likheter med din. Byte av soppapump verkar inte aktuellt om man bara kopplar bort VROn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Maj , 2016 Om jag inte minns fel, smörjs den kombinerade pumpen av oljan som pumpas och brukar gå sönder efter ett tag om den körs utan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorme 1 Postad 7 Maj , 2016 Jo har sett den videon och det ser ju lätt ut. Men som nästa skrivet. Är det risk att den går sönder då? Ingen som testat detta själv eller iaf har bra förstahandinfomation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Maj , 2016 Frågan är varför du vill koppla bort VRO pumpen, detta system fanns i en rad generationer och de första generationerna var kass därav de dåliga ryktet, men de senare generationerna riktigt bra, det bästa är att låta någon som verkligen kan titta på motorn och tala om vilken generation det rör sig om, tidigt 90-tal låter tillräckligt sent för att du skall ha ett bra VRO system och då finns det egentligen ingen anledning att koppla bort pumpen, de senare systemen skall ha ett bra felindikationssystem som larmar om pumpen slutar pumpa om jag minns rätt, själv är jag bara ytligt insatt i dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorme 1 Postad 7 Maj , 2016 Ja är väl två anledningar. Dels är ju motorn rätt gammal å mycket kan hända... Sen gick summern till varningssignalerna sönder å tycker den va hutlöst dyr så jag funderar på att köra utan summer å då är det ju helt omöjligt att märka om vro pumpen lägger av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Maj , 2016 (redigerade) Fast utan fungerande summer missar du nog också eventuella och ihållande* överhettnings-alarm?Låter alltså inte som nån bra idé att köra utan summer kan jag tycka. På gamla motorer kan som du själv säger "mycket hända" så varför då inte behålla de varningssystem som faktiskt finns??[Förmodligen går det att hitta billigare varianter av varningssumrar än originalet. Antagligen matas 12 volt ut från nån krets på enklaste vis till summern, men det är en gissning. En gissning blir också maximala strömstyrkan som kretsen orkar driva. Men chansar man på nån billig högljudd 12V:s (med ändå låg ström/effekt) kan den förmodligen funka lika bra som originalet?] Håller f.ö. med MartinX, tidiga varianter av VRO hade sina brister men de blev snabbt bättrade.Man kan läsa historiken HÄR.*) Tror att oljelarm ger intermittent- och överhettning ihållande varningssignal? Min källa för antagandet är bara DETTA foruminlägg, kolla alltså din instruktionsbok och avgör själv. Redigerad 8 Maj , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorme 1 Postad 8 Maj , 2016 Kan ju iof hålla med. Men man måste ha orginal summer då det sitter nån typ av styrbox som bryter jorden när du slår på tändningen därav den korta funktionssignalen när du vrider på tändningen. Har provat med en typ kjell&co Summer och det funkar inte, tjuter konstant. Sen är väl planen att kanske hålla utkik efter en begagnad summer eller nån ny på typ ebay. Va bara det att jag va panikfattig nu å sommaren är kort men vi får väl se hur jag gör... Men om jag skulle vilja koppla bort vro:n så vill jag ju åtminstone göra rätt.. Kylningen är ju lite lättare att hålla koll på än olje pumpen. Så länge den spottar vatten ska det väl fu ka som det ska. Sen funkar väl varvtalsstrypningen även utan summer? Eller går det på samma givare? Är det nån direkt nackdel att koppla bort den separata smörjning förutom att man måste blanda själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 8 Maj , 2016 Jag kopplade bort min VRO precis som killen i videon. Kopplade loss de två kontakterna och isolerade dem med eltejp. Sen pluggade jag oljeslangen. Lätt att återställa om/när du hittar en ny summer. Försöker tänka om det var något annat jag gjorde men det tror jag inte - det var 6-7 år sedan. Motorn funkade fint efter det - blandade med Triboron också så jag slapp röken. Dock så funkade mitt överhettningslarm och det kan vara svårt att se på skvallerstrålen om den får tillräckligt med kylning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorme 1 Postad 9 Maj , 2016 Tack för bra svar! Jo som sagts är väl planen att hitta en ny summer så småningom.. Varför kopplade du ur vro:n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 10 Maj , 2016 Snubben som jag köpte motorn av påstod att oljepumpen inte funkade så han blandade i bensinen istället. För att inte summern skulle larma hade han en skvätt olja i oljetanken. Jag märkte ganska snart att pumpen verkade funka ibland och då blev det ju dubbel oljedos med Lützen-dimma som resultat. Tänkte väl att jag skulle byta motor så jag kopplade ur VROn istället för att lägga pengarna på att byta pump - hade en polare som skar sin motor med VRO samma sommar också så det spelade nog in för att jag hellre blandade eftersom det kändes säkrare. Men sen gick den så bra så jag bytte aldrig ut motorn. Det är bra drag i de Evinrudarna - men även med rätt blandning olja så ryker de en hel del - därav körde jag alltid med Triboron sista 4 säsongerna innan jag sålde båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorme 1 Postad 13 Maj , 2016 Blandade bara 2% som vanligt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 15 Maj , 2016 Blandade 1% Triboron och 2% de gånger Triboronen tog slut och jag fick använda vanlig 2t olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser