Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Geisewall

Polyesterplast, emulsions eller pulver? Styrenhalt...?

Rekommendera Poster

Hej!

Tänker kanske lite för mycket men jag undrar om det spelar roll vilken polyester jag köper från seasea...

Finns med reducerad styren för båtlaminat och liknande (den jag tänker köpa tror jag). Samt en annan där det inte står något om reducerad styren. Den skall vara för vattentankar och liknande. Sedan finns det pulverbundna glasfiberremsor och glasfiber som är emulsionsbunden...spelar det någon roll. Ska plats upp balkar i båten samt laga ett hål under vattenlinjen. Jag vill inte använda epoxi eftersom det är dyrt och det är stora ytor som skall plastas.

Mvh

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den som är giftigast... många förespråkar epoxi.. tycker det är meningslöst då är inget är starkare än sin svagaste punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp den som är giftigast... många förespråkar epoxi.. tycker det är meningslöst då är inget är starkare än sin svagaste punkt.

En reparation utförd med polyester duger gott styrkemässigt om den utförs rätt. Tyvärr är det många som inte orkar slipa tillräckligt mycket för att reparationen skall bli bra. Utkoning 10-12 ggr laminattjockleken

Under vattenlinjen lagar jag alltid med epoxy och väv nu för tiden. Epoxyn limmar betydligt bättre till uthärdad polyester än vad polyester gör. Detta ser jag som en bonus.

Lagar man med polyester och vill lägga på en epoxygrund, måste man vänta 15 veckor (enligt Biltema och jag tro, på förekommen anledning, att Biltema har mer rätt än International i detta fallet) så att polyestern får härdat innan man lägger på epoxygrundfärg.

Lagar man med epoxy kan man nästan betrakta reparationen som epoxybehandling, eller lägga på epoxygrundfärgen direkt, när laminatet härdat och man slipat och spacklat. Dvs inom ett par tre dygn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...