mikael_matsson 177 Postad 6 Maj , 2016 Imårn tänkte jag börja återmontera fönsterramarna av aluminum. Därför vore så snabbt svar som möjligt passande . Jag tänkte byta samtliga skruvar som håller ihop ytter och innerram för att flera av de gamla har fått runda/slitna krysspår. De gamla skruvarna ser ut som rostfritt stål, men det ska man väl inte ha direkt mot aluminum? De är gängade direkt i aluramarna så det går inte att isolera. Vad tror ni de gamla är av för material? (Winga 25 orginal -78) Vad ska jag köpa? Ps. Har för mig att man kan testa med en magnet, men hur var det nu... Förzinkat = magnetisk, RF = ej magnetisk?. Ds Mvh /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 6 Maj , 2016 Rostfria A4 (syrafasta) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 6 Maj , 2016 Tackar. Men, varför så viktigt att isolera mellan allt RF man monterar i masten t.ex, men ok att sätta RF skruv direkt i aluramarna? Blir inte aluramarna som "offeranoder" till skruvarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Maj , 2016 En aluminiummast är en kritisk detalj, därför chansar man inte. Rostfritt stål i alu blir inte problem förrän man är där med någon form av elektrolyt (saltvatten ex). Den lilla mängd som hamnar på dina rutor lär knappast leda till att ramarna käkas upp, på sin höjd kan skruvarna oxidera fast. När jag dragit rostfritt i alu har jag smetat in skruvarna med något jag haft tillgängligt, typ Sika 291 eller liknande. Min tanke är att det då kommer att ligga en tunn hinna mellan det mesta av skruven och alu, om än inte överallt. Skruvens konade skalle kommer också att isoleras till största del. Överlag blir det tätare och man minimerar risken för oxid i framtiden, har fungerat utmärkt för mig. Det finns ju andra former av riktig gängtätning (inte låsning) som är bättre, som Loctite 577. Det är dock lite överkurs kan jag tycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 7 Maj , 2016 Tef Gel har testats av Korrosionsinstitutet med gott resultat. Det finns säkert andra produkter med liknande egenskaper och ska sim någon föreslog funkar säkert bra eftersom man inte får in elektrolyter (vatten) mellan skruv och ram. Mackey I badbyxor i solen i båten i Stockholms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 7 Maj , 2016 Ja rostfria och eller syrafasta skruv fastnar så in i helsotta i aluminium, jag har också nyligen fixat med rutramar, det slutade med att jag fick borra ur en och annan skruv, vilket inte är enkelt.... pust... Jättedyra specialhärdade borr, och en snabb tryckluftsdriven borrmaskin och kylvätska... De nya skruven och skruvhålen kladdades ned med propelleraxelfett, jag har ingen aning om det är bra eller ej, men samma metod har fungerat i andra sammanhang där jag varit med och skruvat fast och några år senare skruvat bort aluminiumgrejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 7 Maj , 2016 Tackar för alla svar. Det där med att det fastnar har jag märkt, det är därför jag måste byta skruvarna . Det blev som sagt några rundade krysspår och även 2 st som fick borras ur. Det var inte enklare för att nedre hörnen sitter så vinklade att en riktig skruvmejsel inte får plats... Nu är nya skruv inköpta iaf, RF syrafast A4 316. Beger mig mot båten å testar nu. Tack igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 7 Maj , 2016 Om du skall skruva direkt i aluminium är det faktiskt bättre att använda den enklare rostfria kvaliteten A2, om man tittar på en tabell med den elektrokemiska spänningsserien ligger A2 något lägre än A4, för själva skruven är det inget problem för den skyddas av aluminiumet. På gamla Volvo Penta drev är alla skruvar av kvalitet A2 och på mitt 270 drev har alla skruvar klarat sig galant, jag köpte några nya skruvar till drevet förra året från Volvo Penta och dessa var också A2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2016 Skumt faktum?... I master brukar man ju ofta använda pop-nitar av monel.Mycket bra egenskaper enligt wikipedia.Men det verkar tyvärr inte finnas några skruvar i det materialet, kanske beror det på att det måste maskinbearbetas långsamt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 7 Maj , 2016 Nu blev det A4 kvalité, får hoppas det funkar. Men helvete vad svårt det är att montera... Man skulle behöva 4 händer på var sida om glaset. Är gummilisten mellan glas och alu rätt på ena sidan så är den garanterat en millimeter off på andra sidan. Sen när det börjar likna nåt trillar skiten ur helt så man får börja om, tröttsamt. Silvertejp och wd40 fick bli min räddning, som vanligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser