tobbo166 10 Postad 6 Maj , 2016 Hej! Köpt beg segelbåt och för kallt i kylen. Finns ingen manual så har endast lite beteckningar, ganska bristfällig info: På kompressorn står det R134a. Inget annat, förutom onyttig (?) info på styrenheten: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8SnMyS01XT05xOFU/view?usp=drivesdk Lite mer bilder: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8YWhCQmFMalFPQzA/view?usp=drivesdk https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8Y0swNXBTT1ptQ0U/view?usp=drivesdk Förra ägaren sa att bra inställt och att man ställer in termostat genom att flytta givare: https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8dXJvV3dhV19LblE/view?usp=drivesdk Han visade den jag håller i, men givare är ju pluralis så kanske nåt mer att flytta på? Känns inte helt trivialt. Han nämnde att den har Automatic Cool Down så den går 100% vid motorgång eller om solcellerna laddar för fullt. Googlade på: R134a frigoboat adjust thermostat - Hamnar på en Pdf om Danfoss md35 eller 50. Kap 7: "...vrid på termostaten..." Finns inte på min, nog fel. Vill ha +5 i kylen, den har ju litet frysfack med, där man kan ha is till drinken... Nu är det några minusgrader överallt i kylfacket och kompressorn går för fullt! Fick en idé, kan man välja vid vilken spänning den kör cool down funktionen? Tex nu när vi ligger här på svaj har vi 12,6 V i batterierna. Kanske inställt så cool down körs redan vid 12,5 V? Men skeptisk, igår morse var det fryst i den och batterierna var på 12,3 V (alltid nåt som förbrukar så de var nog inte på 50%, det är 300 Ah totalt så...) Hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Maj , 2016 Hej, "R134a" är nog bara beteckningen på själva köldvätskan.Möjligen har du en äldre Danfoss-kyl, kontrollmodulen HÄR liknar ju din?I länken står det att kontrollmodulen är en ersättare för äldre BD2, BD2.5 & BD3.I DENNA länk om felsökning omnämns bl.a. att de äldre hade fixerat varvtal.Senare varianter efter 1996 fick tydligen variabelt varvtal och inbyggt mikrochip för felsökning (BD35/ BD50).Nå, trassligt värre men du får väl kolla vart kablarna går och googla vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 8 Maj , 2016 (redigerade) Det är en Frigoboat, kollade med förra ägaren. Isotherm står på isfacket, eftermonterat. Danfoss kan nog stämma. Funderar på att koppla ur ACD om jag kommer på hur...då kanske termostaten funkar som den ska. Funkar den i varmare klimat tro? Eller satsa på vattenkyld istället? Är det robusta grejor? Kan det vara så att nån kontakt har lossnat, på kompressorn eller i elcentralen (är inte i båten längre). Hur funkar det då, kör den ACD hela tiden då = kompressorn går hela tiden? Vad är det för bra med ACD egentligen? Hört andra båtägare som kopplat ur den. Om man kör motor konstant i två dar så blir ju all mat fryst, vill man ju inte normalt?! Redigerad 8 Maj , 2016 av tobbo166 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 862 Postad 8 Maj , 2016 Har du solcell på båten? Den höjer ju spänningen så då går kylen eventuellt in i ACD-läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2016 En givare eller två det är frågan. De Isoterm jag haft har bara haft en. Den sitter i änden på ett väldigt tunt rör och ska monteras ganska nära kylelementet. Leta upp givaren och sätt den närmre kylelementet. Ju närmare den sitter den kalla delen desto tidigare slår kompressorn ifrån. Hade tidigare din variant som också lekte frys vid långa motorgångar och först när den efter många år gick sönder såg jag givaren som jag själv fick montera. Men är ju inte säker om det räcker att flytta givaren på den modellen du har. Kan ha ändrats. Min gamla kompressor slutade aldrig att gå på högtryck och maxkyla så länge den fick spänning som vid laddning eller motorgång. Överaskade frugan med glass under en solig vindfri dag. En tillplattad påse vispad grädde med jordgubbssylt upptryckt med skärbräda mot kylelementet. Klart på en timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Maj , 2016 Har din kontrollmodul en lysdiod, och blinkar den rent av ibland?[På den lilla bilden i min första länk ser man tydligt dioden strax intill plus/minus-matningens anslutningar. Borde väl finnas för det står ju nåt om LED på burken, alltså en lysdiod vid min gula pil i bilden nedan? I min andra länk om felsökning står i.o.f.s. nåt om att ifall lysdiod saknas så bör man fixa en själv, men men.]Förmodligen ligger ACD-funktionen inuti kontrollburken. Tanken är väl att spara batterikraft genom att kyla varorna litet extra vid generatordrift men det blir ju som sagt litet fånigt om man kör länge så det fryser. (Möjligen är det en enkel zenerdiod som avgör spänningen för inkoppling av ACD:n?)Din bild är litet otydlig, kan man hoppas på en bättre plus rent av en med locket avtaget? Tips; för att t.ex. snabbt kunna lura tempgivaren kan nog kylspray vara praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 10 Maj , 2016 Hej! Har 50 W solcell på pinne i aktern och 35 W på ruffgaragets tak. Tror endast en givare, det sitter en eltejp runt och vi har provat lite varstans tex mot kylelementet långt ner. Så jag måste öppna kontrollenheten för att stänga av ACD? Thomas - vill du ha locket på kontrollenheten avtaget? Kan ordna näst-nästa helg då vi återser båten. Skulle kunna döda för en manual. Bildligt talat. Fast kanske inte står hur man kopplar ur ACD i en sån. Planen är varmare vatten, tänkte denna kan duga, eller måste man installera en vattenkyld är frågan? Vore ju ytterligare ett jobbigt projekt som tar låååång tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Maj , 2016 Ta ett snack med Thermoprodukter i Kalmar. Sällsynt hjälpsamma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Maj , 2016 Hittade en PDF som kanske är intressant, den omfattar Frigoboats alla modeller (som har Danfoss kompressor BD35 eller BD50). [Kapitel 5 handlar om "Danfoss electronic controller for Frigoboats system". Finns tyvärr inga bilder i pdf:en som bekräftar att det är en sådan du har, men detta med "30 sec delay" som står på din kontrollbox stämmer. Finns f.ö. flera varianter, olika plugin-kort etc. I slutet finns ett felsökningsschema, ett schema där ditt problem "skenande kylning" inte omnämner nån "ACD-funktion" över huvud taget.]Angående ditt problem med "skenande" nedkylning så funkar ju det mesta, vore tristare vid ingen kylning alls. Problemet att få hejd på välfungerande kylaggregat verkar väl åtminstone angenämare än att få snurr på kanske en totalpunkad kyl. :-)[ser ingenting angående Automatic Cool Down, möjligen är detta nåt tidigare ägare fixat själv genom nån yttre krets/kontrollburk? Ser heller ingenting om att termostatkontroll-vred kan saknas och ersättas med flyttande av givaren, får kort sagt vibbar som antyder hemmapul. (I princip inget ont med hempulade grejor som kanske funkat bra under många år, men vid ägarbyte måste köparen få bra och detaljerad info, gärna skriftlig.)]Bra tips från Forgus, försök kontakta nån firma som är duktiga på båt-kylsystem.[Ps. angående önskade foton: Jag är alltid på jakt efter bilder på isärplockade grejor, sådana kan sen googlas i andra sammanhang. Alltså allmänt bra med sådana nätupplagda bilder kan jag tycka.Min tanke med närbild på kretskorten inuti gällde ACD. (En sådan innefattar nog nån komparator, läs flerbenad IC-krets plus en fast referensspänning ofta i form av en zenerdiod? Tänkte att sånt foto skulle avslöja nåt sätt att kringgå eventuell ACD, men nu tvekar jag starkt på att den funktionen är integrerad i din kontrollbox??) Ähum... men om locket råkar vara lätt att ta bort, foton på isärplockade prylars innehåll uppskattas som sagt alltid!] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Maj , 2016 Nämnda Kalmarfirma testade mitt styrkort och skickade tillbaka det utan kostnad. Klart jag köpte en ny kyl från samma tillverkare då. Det var kompressor som gett upp. BD35 känns bekant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Maj , 2016 Har alltså ett helt kort nånstans. Men samma frysbeteende när man gick längre stunder. Mest irriterande med den gamla frysen var att den gick igång på högspänning på natten när man låg och laddade. När kompressorn drog ström orkade inte laddaren med så kompressorn gick ned varpå spänningen steg så kompressorn startade och så höll på. Som en moraklocka tick Tack tick tack. Ingen sömn förrän laddaren kopplades ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 16 Maj , 2016 Hej! Nästa helg vid båten. Vi hade fått med manualer! Fotat av allt relevant och lagt här: https://drive.google.com/open?id=0Byb-0zc-Apk8ZEFjMUo2Yl9mcjA Mailat med förra ägaren. Han nämner två stycken givare, även en i botten på kylen som man kan labba med. Manualerna nämner en ratt för att ställa in termostaten. Vill ha ratt. Vettigt att byta ut valda delar och åstadkomma det eller byta ut hela kylen då den är från 1993 (Av kopplingsschema att döma, logga med datum längst ner till höger på några av bilderna). Nämns brytspänningar på tex 12,2 V och 12,7 V. Min gel batteribank går sällan under 12,3 även med massa grejor igång på natten och avstängd motor. Och över 13 V en solig dag med avstängd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 Maj , 2016 Hej! Satte på kylen igår och den får för fullt, -5 på morgonen. Drar 4,7 A. 113 Ah per dygn. Obra. Tog ett par bilder, man ser båda givarna i kylboxen, den nedre och övre: https://drive.google.com/open?id=0Byb-0zc-Apk8SkpSbVBVMENKc0U Bilden på controllern, drog ur sjätte röda från kanten räknat. Fläkten stannade men drar fortfarande 4,7 A, vilket jag antar är fullt blås/Max effekt? Skulle vilja få befintligt system att funka. Och lösa på sikt med att byta ut komponenter. Kort sikt: Vad göra? Dra ur sladdar ur Controller? Flyttat runt givarna i kylen men verkar inte spela nån roll. Ligger med Landströms och full laddning på solceller nu så har hög spänning. Kan tänka mig koppla ur Acd om det löser nåt. Men verkar vara termostat eller givare som inte funkar? Röd lampa lyser hela tiden = på (se bilden). Kommer snart lägga till bild på Controller utan lock, så är det tre bilder i mappen ovan har jag gjort det. Lång sikt: Vill ha ratt som på förra båten, hade Isotherm kyl som jag installerade själv. Vad behöver jag ändra i mitt system då? Byta ut Controller och de två givarna? Eller bara byta givare mot ratt? Fattar inte riktigt detta... Behöver inte "ratten" några slags givare? Minns inte hur det var med isothermen, flera år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Maj , 2016 Vore kanske inte helt fel att bara sätta en termostat med avkännare i kylboxen som helt sonika bryter strömmen till kylen. Får kylen ingen ström blir det ingen kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 Maj , 2016 Hej! Skulle kunna funka. Då kommer den gå på 4,7 Ah = max tills kallt, sen slå av ett tag osv. Kortsiktig lösning kanske, men man kunde kanske också byta controller och få till en ratt som jag ställa in med, hellre än att flytta runt de två givarna inne i kylen? Fast flyttandet av dem har ingen effekt, den går för fullt hela tiden. Ska nu försöka koppla ur ACD, testar mig fram. 7:e stiftet från kanten på controllern sitter det inget på. Kanske korrekt, letat men hittar ingen lös sladd. Några tips på vilken/vlika man ska dra ur av de sex röda kontakterna? Thomas: bilden du efterfrågar - inte möjligt, controllern är hermetiskt tillsluten, finns inga skruva eller dylikt som håller ihop den, så jag skulle behöva spräcka sönder den. Men om jag byter den (troligt som det ser ut nu) ska jag lägga upp en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 Maj , 2016 Varit avstängd länge och +3 i kylen. Stoppade i säkringen i controllern och den gick igång efter en minut. https://drive.google.com/open?id=0Byb-0zc-Apk8ZVJJZ1BOYmdUd3M Beteckning på Controller och kopplingsschemsn. McGyver lösning. Kopplingsschemat till vänster original Frigoboat 1994. Till höger när man bytt Controller. Så svårt att härleda färger på kablar då det är original 1994 kablar men ny Controller vars kopplingsschema har andra färger. Kanske enklast att byta ut Controller och sensorer och få dit en termostat ratt! Behålla kompressor och fläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 21 Maj , 2016 Den drar nu 6,5 A förresten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Maj , 2016 Tobbo166 skrev: Kort sikt: Vad göra? Dra ur sladdar ur Controller? Flyttat runt givarna i kylen men verkar inte spela nån roll. Ligger med Landströms och full laddning på solceller nu så har hög spänning.Vad händer om du kopplar in glödlampan (max 5W) som syns på kontrollboxens lilla schema?Det dära med "energy saving" låter ju inte så dumt.[Kanske har du nån instrumentpanels-laddningslampa i reserv, brukar vara 12 V och ca 2-4 W. Kan ju i.o.f.s. verka litet skumt att koppla in en extralast i form av lampan för att spara energi, men den funkar kanske som ett motstånd som lurar regleringen av nåt annat som drar mycket mer ström? (Vore konstigt med en sådan lampa om funktionen endast vore att indikera "påslaget" för strömsnål lysdiodteknik finns ju redan för sådant?)]Tack för manualer och bilder, aldrig fel med sådant! :-)Ps. Bryt inte upp kontrollboxens hölje ännu, testa hellre annat först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Maj , 2016 Den termostat jag tänker mig har förstås en ratt som du ställer önskad temperatur på. Jag tycker det är en konstig teknik med termostat som inte är ställbar utan ska flyttas närmre eller längre från kylelementet. Inte så lätt för båtåkaren att ha en sån kylbox. Kan ju tänka mig telefonsamtalet mellan ägaren av båten och den som fått låna den en vecka och tänker sig boxen som en vinkyl. Rätt mycket stök för att spara in kostnaden för en riktig termostat med ratt. Gärna grader-ad för den delen. Det kan ta några dagar att med flertal mätningar få koll på hur ratten ska stå för att få 5 grader i boxen. Rätt placering för avkännare i vår box vore nån decimeter från botten. Där ligger den mesta maten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser